Jump to content

Oppfriskning av teak innredning i Windy 26sn

Retox_93

Recommended Posts

Hei. Jeg har kjøpt meg et lite prosjekt og innredningen har forfalt og trenger en oppfriskning. Håper på å sleppe å lage helt ny innredning så tenker lurer jeg på om det er noen av dere som har noen tips til å redde det.   Noen tips på hva slags olje jeg kan bruke ? Tenker å slipe det ned og deretter olje eller beise det på nytt, men hva slags olje burde jeg bruke ? Hvor grov sandpapir burde jeg bruke?  Alle tips motas med glede .) 

Mvh Even

bilde

Aller først: Gratulerer med en flott båt! Trist å se at innredningen er så forfallen, men du har jo startet opp? :-)

All teakfinér har kun et tynt lag med finér! Det ser dessverre ut til at denne er for ødelagt til å få den fin igjen, men, for all del, prøv først!

Mitt råd: Du må pusse med relativt fint papir, for hånd! Først da har du full kontroll og feeling med materialet! Ta deg god tid! Hvis du får vekk det grå laget og kommer ned til "frisk" teak, så kan det muligens reddes! Plukk av alle lister, hjørner, høyttalene og alt slik, sånn at du har plane flater før du starter pussingen!

Kommer du ned til nogenlunde "frisk" teak så ville jeg prøvd meg med å legge på jevne lag med mahognibeis! Velg et oppråde som ikke er så synlig, opp i dagen!

Deretter tar du en fille, som ikke loer, og legger på et fyldig lag med kun white spirit! Da får du en følelse av hvordan det vil se ut med teakolje/ eller annet olje/lakk produkt du vil legge på senere! Mesteparten av whitespiriten vil fordampe og ikke ødelegge muligheten hvis du må pusse mer! ( du kan også legge på kun rødspit for å se virkningen hvis du er redd for skjolder, men den kan interferere med beisen, på den annen side)

Hvis det ser bra ut etter å ha testet ut denne metoden, så er det håp!

Deretter:

Har selv god erfaring med Hempels Teak Sealer, da er det lett å matte litt ned år om annet for deretter å legge på et tynt lag, gjort i en fei! Kiss! (Keep It Simple, Stupid!)

Med vennlig hilsen Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...