Jarl-Espen Startet 15.Juni.2016 Del på Facebook Startet 15.Juni.2016 Hei. Vet det er mange tråder om batterier her inne men eg prøver meg like vel. Kan man blande Agm og bly batteri viss man stiller laderen inn på Agm?? Har 2 store blybatterier på 220ah men det er ikke nok så jeg har sett på litt andre batterier og lurte litt på disse Agm solar fra sparelys.no på 140 ah de har riktig byggemål og passer rett ned i batterikassen i motorrommet. http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=295&category_id=87&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39 Noen som kjenner til de?? Sitér dette innlegget Link to post
Bsto Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Hehe... Her får du 1000 råd snart. Men .. Merk at de agm du ser på gir 100Ah på 10 timer. Vit hva du sammenlikner med . Det er kun hyttebatteriet der de oppgir kapasitet på 100 timer... Jeg mener at det er verre å blande nye og gamle batterier enn å sette lader på agm fordi du har forskjellige batterier. Alternativt få deg isolator mellom batteriene ... Eventuelt manuell bryter så du kan lade de separat til 100 prosent med javne mellomrom. Det er det som er viktigst, at de blir 100 prosent fulle jevnlig. Men har du den fine båten på bilde er jo batteri småtteri på budsjettet, dersom du ALDRI tapper under 12v. Da er de like gode i årevis. Har selv Ritar.. Holder koken i dager med 40 fot, 2 kjøleskap osv.. 2x180Ah ved 10 timer. Når det er sagt, kjenner også solar. De er også bra. Sitér dette innlegget Link to post
Jarl-Espen Svart 15.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Hva menes med 100ah ved 10 timer? Er det mindre kapasitet viss en bruker mye batteri? Hva annet kan anbefales da? Trenger nok rundt 5-600ah. Men det er jo budsjettet som bestemmer og det er det ikke så mye igjen av i år..... Sitér dette innlegget Link to post
Bsto Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Hei. Kapasitet oppgis i amp ved et visst antall timer. 140a ved 100 timer er det samme som 100a ved 10 timer. Altså et batteri oppgitt til 140/10 er kraftigere enn et som oppgis til 140/100. Du ser det på spec litt ned på siden der det fant solar batteriet. Anbefaler deg da heller å gå for fuli eller Ritar. Se på sidene til Alternativ energi.no. Sammenlikne vekt og ah. Større kapasitet , bedre pris enn solar og laget for mer krevende bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Jarl-Espen Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Takk for tips? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Juni.2016 Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Hei Du vil nok få mange svar. Mitt råd er ikke å blande AGM med bly/syre. Denne er ladespenningen, det andre er utladningskarakteristikken. Du vil belaste agm batteriene mere enn bly syre tidlig i ladeforløpet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.