John kristian t Startet 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2016 Hei, jeg klarer ikke finne ut problemer med motoren min, den har ett ufattelig høyt oljeforbruk ? Hva kan det være ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Det må nesten være slitte stempelringer, ikke stort annet det kan være på en plaskesmurt motor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
John kristian t Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Hmm må vell ut med stempelet å se da?? men jeg kunne trengt hjelp med å finne ut hvordan type sabb jeg har, med tanke på at jeg sikkert må bestille noen deler.. Noen som kan hjelpe ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Det er vel en Sabb G. Legg ut et par bilder, så får du hjelp. Står det ikke et skilt på motoren? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
John kristian t Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Klarer ikke å se nor om hvordan motor det er, står bare sabb. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Saltvannskjølt 10hk type G. Stak rusten ut av kjølekanalene i toppen når du likevel har den av, så slipper du kjøleproblemer. Toppakningen er av kopper og kan glødes og gjenbrukes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
John kristian t Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Åh supert!! Takk for så hurtige svar :) kommer sikkert med flere spørsmål ettervært :) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 På det nest nederste bildet ditt er det en firkanta plate, med pinnen for oljepeiling på toppen. Den plata er åpningen inn til veivaksel, plaskesmøring og der kan du også se hvordan stemplet er festet. Platen har en pakning, så vær forsiktig når du åpner, ellers må du kjøpe ny pakning. Når du skifter olje, ligger det en magnet nede i bunnen av sumpen. (gjør det ikke kan du skaffe deg en fra Frydenbø, som har delelageret). Tar du den ut kan du se hvor mye jernspon den har fanget. Gjør du den ren og legger den tilbake, kan du se hvor mye spon som er kommet til neste gang du skifter olje. Når du skifter olje, så fyll oppi en liter diesel, la motoren svive et halvt minutt, og så pumper du ut dieselen. Da veit du at du har helt ren motor, og dermed kan du se hvor fort olja blir grisa il, noe som kan være nyttig om du har slakke stempelringer, for da slipper mere drit ned. Sitér dette innlegget Link to post
John kristian t Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Er i båten å skrur litt nå, kan ikke finne nå magnet, så må kjøpe meg en :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Denne motoren din må vera dugelig gammel, dei skifta til vekselstrømsdynamo tidlig på 70-tallet, so denne er eldre enn det. Men den har startekrans og starter, eg syns å huska at det kom samtidig som motoren var ombygd frå 8 Hk til 10 Hk. Når det skjedde, har eg ikkje klart for meg, men eg vil anta at motoren er fra første halvpart av 70-tallet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
John kristian t Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Kan ikke så mye om disse motorene, men den er gammel ja, å den har aldri blitt overhalt før, så tenke jeg skulle begynne med en runde overhaling nå :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Det er vel en Dynastarter som står på der, startmotoren ser ut til å være ettermontert. Så da trenger den ikke være så veldig gammel. Men en plass rundt første del/midten av syttitallet er den nok... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
John kristian t Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2016 Setter pris på all hjelp jeg kan få for å forstå hvordan motoren fungerer, hva som er slitedeler på disse motorene, hva de er følsomme på osv! :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 (redigert) Det er vel en Dynastarter som står på der, startmotoren ser ut til å være ettermontert. Så da trenger den ikke være så veldig gammel. Men en plass rundt første del/midten av syttitallet er den nok... Nei, dette er ingen dynastarter, det er rein dynamo, med laderele i enden. Den kan gi ca 100 watt, men i motsetning til våre dagers dynamoer, kan den gi strøm til anlegg uten batteri. Om starteren er ettermontert, derom har eg ingen meining, men fg trur IKKJE at svinghjulet er skiftet til eit med startekrans. edit: Ein fersk Sabb-eigar treng ei delebok / bruksanvisning. Her er den, eit pdf-dokument på nokonognitti sider: http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=516 Redigert 17.Juni.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.