Jump to content

Sabb 8/10 hk høyt oljeforbruk

John kristian t

Recommended Posts

På det nest nederste bildet ditt er det en firkanta plate, med pinnen for oljepeiling på toppen. Den plata er åpningen inn til veivaksel, plaskesmøring og der kan du også se hvordan stemplet er festet. Platen har en pakning, så vær forsiktig når du åpner, ellers må du kjøpe ny pakning.

Når du skifter olje, ligger det en magnet nede i bunnen av sumpen. (gjør det ikke kan du skaffe deg en fra Frydenbø, som har delelageret). Tar du den ut kan du se hvor mye jernspon den har fanget. Gjør du den ren og legger den tilbake, kan du se hvor mye spon som er kommet til neste gang du skifter olje. 

Når du skifter olje, så fyll oppi en liter diesel, la motoren svive et halvt minutt, og så pumper du ut dieselen. Da veit du at du har helt ren motor, og dermed kan du se hvor fort olja blir grisa il, noe som kan være nyttig om du har slakke stempelringer, for da slipper mere drit ned. 

Denne motoren din må vera dugelig gammel, dei skifta til vekselstrømsdynamo tidlig på 70-tallet, so denne er eldre enn det. Men den har startekrans og starter, eg syns å huska at det kom samtidig som motoren var ombygd frå 8 Hk til 10 Hk. Når det skjedde, har eg ikkje klart for meg, men eg vil anta at motoren er fra første halvpart av 70-tallet.

Magne

Det er vel en Dynastarter som står på der, startmotoren ser ut til å være ettermontert. Så da trenger den ikke være så veldig gammel. Men en plass rundt første del/midten av syttitallet er den nok...

Nei, dette er ingen dynastarter, det er rein dynamo, med laderele i enden. Den kan gi ca 100 watt, men i motsetning til våre dagers dynamoer, kan den gi strøm til anlegg uten batteri. Om starteren er ettermontert, derom har eg ingen meining, men fg trur IKKJE at svinghjulet er skiftet til eit med startekrans.

edit:

Ein fersk Sabb-eigar treng ei delebok / bruksanvisning.

Her er den, eit pdf-dokument på nokonognitti sider: http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=516

Redigert av Dinamo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...