Jørgen S Startet 16.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2016 Hei! Her har dere en artig video av båten min for full maskin (meeget sjeldent syn). Har en Myra 23 med en gammel sliter av en b20 oppi. Den ryker noe fælt både her og der. Eksosen er jeg ikke så bekymra for. Regner med en bensinmotor skal få en del damp ut av eksosen pga høyere temperatur+vann osv. Men se på slutten av videoen her, så ryker det en del ut av toppdekselet. Du ser det ikke helt på videoen, men ved fullt pådrag strømmer røyken ut av pakning, og rundt påfylling. Usikker på om det er eksos, oljedamp, eller noe annet gøy. Jeg kjører aldri på full gass pga dette. (og naturlige økonomiske årsaker) Jeg har alltid holdt meg inni fjorden, og litt småturer utover, men jeg har litt lyst å kjøre på lengre turer. Kan jeg trygt dra på langtur med denne motoren, trur dere? Den har holdt fint i 6-7 knop siden 2009 hvertfall. Og hva kan skje hvis jeg kjører (hypotetisk) i full hastighet i strekk? Hva kan være årsaken til røyken? Jeg vurderer å bytte motor etterhvert. Er et mulig å få inn en motor her som kan dra båten opp imot 12 knop behagelig, uten å gi full pinne som på videoen? Takker for alle bidrag :) Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Ingen innslag? Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Oljekamp fra veivhusventilasjonen vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Voldsomme mengder da :/ Har ikke oljetrykksmåler, men trur det er en del trykk, da det presser seg ut mellom toppdekselet og pakningen, i tillegg til oljepåfylling. Hvis det er vanlig på disse motorene, skal jeg ikke tenke så mye mer på det. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Lufting og litt oljedamp skal gå i gummislangen mellom toppdeksel og forgasser. Er somregel et lite vaskbart filter/stålull inni toppdeksel på dette utløpet som kan være tett. Får du fullt turtall på maskinen i gir, eller var 3400rpm max? - mangler isåfall ~2000rpm, og det er ikke bra uansett motor. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Dette var maks, ja.. Men båten gjør 12 knop, og det er bortimot maks av hva skroget går. Har nboen peiling på hvordan man tar av utluftinga på denna? Utluftinga sitter på kam-siden av motoren, litt nede på blokka. Har prøvd å bare nappe den ut, men enten er jeg supersvak, eller så er det noe opplegg :p -Bare for å legge til, så viser tempmåleren feil. wema-sensoren passer ikke blokka, så bruker en som ikke stemmer. Har lært meg ca hvor den koker. (hadde masse problemer med varmeveksler som nå er fjernet) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Dette var maks, ja.. Men båten gjør 12 knop, og det er bortimot maks av hva skroget går. Da synes jeg litt synd på den gode gamle B20'en.. og ikke rart den hveser ut oljedamp og er astmatisk. Det er jo ikke en stor motor til båten i utgangspunktet, maks effekt på disse ligger vel rundt 4500rpm, og med så lavt maxturtall blir det som å prøve å presse bilen opp en bratt bakke i 5.gir og 50-60km/t.. Har du vripropell, så ville jeg tatt av endel, så motor får jobbe i det turtallsområdet den er beregnet for. Luftinga på blokka inneholder også et filter, og kan være tett, det skal være bare å vri/dra for å få av denne boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Dette høres ganske fornuftig ut det du sier, Kaffelars. Jeg har ikke vri på propellen, så er ikke så mye jeg får gjort uten å bytte propell. Men det hadde vært interessant å prøve å bytte den. Ja, jeg synes ganske synd på den nedi der. Jeg går som regel rund 2200rpm, maks 2500 hvis jeg har skikkelig dårlig tid. Da klarer den seg sånn tålelig. Men da spørs det om ikke jeg bare skal fortsette å tøffe i snekkefart. Det kan jo hende at tidligere eier har satt på en litt større propell for nettopp få lavere turtall i snekkehastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Capt.Yorgoz Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Det er en liten skrue på veivhusventilasjon 10mm tror jeg så er den bare å dra ut. Men kommer der trykk ut av slange virker den åpen. Bare prøv å blåse lett med munnen inn så kjenner du om det er motstand. Men min røyk mye på samme viset rett før det ble hull i eksos kneet ut fra manifold. Dette er slitedeler som ofte ikke varer så lenge. Å spesielt hvis du nå har bygget den om til saltvannskjøling. Evt kan det være toppakningen som er montert fra bil. Den ruster hvis den får saltvann. Litt vann i en sylinder så ryker den hvit. Sjekk plugger å se om det er store avvik på disse. Bilpakning varer et år med saltvannskjøling. Det vet jeg av dyrkjøpt erfaring ? Min har 5200rpm maks hastighet så du har feil propell vil jeg tro. Hva med termostat? Er den til tidligere ferskvannskjølt? Den til saltvann åpner på en lavere temperatur mener jeg å huske. Bare fritenker litt her.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.