Jump to content

Pris for 2004 mod Quicksilver 630 WA?


AndersReve

Recommended Posts

Båten er sparsommelig utstyrt, og har en Mariner Optimax 115HK.

 

Jeg liker båten, men synes den er for dyr, både med tanke på at den gamle totakteren blir vanskelig å bli kvitt i ettertid, pluss at dette er en "billigbåt" i utgangspunktet. 

 

Jeg synes 120.000,- er en riktig pris, men kanskje det også er for høyt.

 

Hva mener du?

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77376802&fks=77376802

 

Link to post

Optimax er ikke "gammel totakter" i vanlig forstand, men ganske avansert teknikk da den ble introdusert på slutten av 90-tallet.

Og har vist seg ganske driftssikker også, og denne er jo bare 10 år gammel (men hva er timetallet?).

3-sylindret med tøff lyd. Samme motor som Mercury Optimax naturlig nok.

Bruker relativt lite bensin, kan nesten sammenlignes med moderne 4-taktere.

 

Båten har ikke verdens peneste design og innredning men er jo stor og stødig.

Det er jo egentlig en Ôrnvik, et svensk-polsk produkt.

 

Motoren er vel egentlig i minste laget for denne båten om man liker litt fart.

Båten er jo godkjent for 175 hk faktisk.

 

Men rett pris... det er jo bare å gi et bud å avvente tilbakemelding.

Motoren er nok verd om kring 50k og båten omkring 60k kanskje. Så tror ikke selger får 135k med mindre båt og motor er i eksepsjonelt bra tilstand.

Motoren er etter min mening motoren et nr. for liten, burde ha vært f.eks. Optimax 135 V6 (men den "støyer" jo mere da men noen vil like V6 lyden).

 

Slik som i denne annonsen her fra 2013 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=43996284

Rett motor og fart, og ikke minst, der var kostbar henger med i prisen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for input. 

Har vært og prøvekjørt båten, den klarer greit 30 knop og marsjer fint på 25, og opplevde den som meget enkel å få opp i plan. Planet rundt 14 knop. Jeg har ikke behov for hastigheter over 30 knop, men det hadde selvsagt vært gøy å hatt noe å gå på.

Den er ikke noen babe denne båten, men virket god og stødig. Savnet muligheten for å sette opp bordet inne i kahytten, men det kan jo ordnes etterpå.

 

Det jeg er redd for er annenhåndverdien på denne motoren. Jeg skal jo ikke ha den evig. Selger mener å ha fått tilbudt 120 i innbyttepris. Det tror jeg egentlig ikke på.

 

Båten er jo ikke i eksepsjonelt bra stand, den har til og med en skade i fenderlisten.

Link to post

Hvorfor er du redd for annenhåndsverdien på motoren?

Optimax har ikke spesielt dårlig annenhåndsverdi da, helt på linje med andre moderne motorer.

Sammenlign prisen med den jeg linket til i innlegget over, og trekk fra verdi av dyr henger og større motor så sitter du igjen med et slags svar.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...