Cirion Startet 17.Juni.2016 Del på Facebook Startet 17.Juni.2016 Ønsker meg en mulighet til å kjøre 12v ting fra landstrøm, men likevel kunne kutte hovedbryteren fra forbruksbanken. Laderen min har mulighet for å levere 12v til forbruk uten å starte lading, og det fungerer genialt inntil bryggestrømmen går, og forbruksbanken tappes til bånn. Kutter laderen ut eller noen napper ut strømmen, er resultatet det samme. Slik båten er koblet opp fra fabrikk, kutter hovedbryterene (start og forbruk) alle strømtyver, men batteriene lades fortsatt av laderen. Det jeg ønsker å kjøre med 12v er kjøla og en Wifi router løsning. Samtidig ønsker jeg at disse ikke skal kunne bruke batteri når hovedbryteren er avslått. Når hovedbryter er på, så skal de bruke batteri/landstrømslader. Finnes det en dings som forsyner 12v fra landstrøm uten å tappe batteriene, og som virker kun når batteriene ikke er tilkoblet? Eller må jeg lage meg en rele løsning som slår inn når jeg ønsker? Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 https://www.maritim.no/waeco-eps100-netadapter-230v-24v#.V2OOFb_RbMI Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Cirion Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Det er en strømforsyning... Det jeg trenger er automatikken som lar meg bruke en strømforsyning kun når batteriene er frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Mulig jeg misforstår, men slik jeg tolker det slipper den gjennom batterispenning så lenge den ikke får 230V. Når den får 230V virker den som en omformer. Kanskje ikke helt det du var ute etter, men nesten.... Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
oberst1 Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Må jo bare spørre; hvorfor vil du det? Legge opp dobbelt sett med kabler til kjøl og stikk til wifi også da for å gå utenom batteri? Ser ikke helt poenget med en slik løsning jeg...Har du skillerelé da? Hvis jeg oppfatter deg rett ønsker du å unngå faren for tom bank pga ustabil landstrøm når du ikke er tilstede. En typisk startbatteri-installasjon kunne jo forsynt kjøl. Forsvinner ladingen vil den da også kutte ut før startbanken blir for lav... Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 (redigert) Hmm.. et alternativ er et batteriskille, med et relé i tillegg som legger inn kjøl+wifi når hovedbryter er på. Hvis jeg forklarer mot diagram under, erstattes dynamo oppe til høyre med batterilader, utgang 1+2 til start+forbruksbank, og utgang 3 til egen krets for kjøl+wifi. Arbeidskontakt på relé legges over utgang 2+3(forbruksbank -> kjøl+wifi). Spenning til relé hentes fra utgang på hovedbryter forbruk (ladelampe+tenningsbryter i diagram utgår) : Ed. Denne løsningen krever at lader har ekstern senseledning rett på batteriene, så den klarer å føle ladestatus! Dette har f.eks. Victron Phoenix, Skylla o.a. Har du ikke ekstern sense, kan løsningen 'nedgraderes' med en egen FET/Diode kun før kjøl/wifi så disse separeres fra batteriene ved hovedbryter av. Redigert 17.Juni.2016 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Cirion, Hvis det er ok å strømsette hele båten på kun landstrøm, ikke bare kjøl+wifi, og landstrømsladeren tilfeldigvis har en ledig utgang, så kan du bruke den. Den ledige utgangen kan kobles til "forbrukssiden" av hovedbryteren. Så vil diodene inne i laderen hindre strømmen i å flyte fra batteri via lader til forbruk, når hovedbryter er av. Mens laderen vil forsyne både batteri og båt, både når hovedbryter er av og når den er på. Ulempen med å bruke ekstra diode utenfor laderen er at den innfører et spenningsfall. Så om ikke laderen har senseledning for å kompensere for spenningsfallet, så vil det bli lavere ladespenning og det er ikke ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Er flere måter å løse dette på, men bare for å påpeke igjen, så er senseledningen viktigere enn å bare kompensere spenningsfallet som ved konstant spenning fra en W-regulert dynamo. En elektronisk styrt lader MÅ kunne føle på batterispenning(ene) for å kunne kjøre en ladesyklus, hvis ikke vil den bare gi max(tørke ut batterier) eller feile(=0 lading), da den ikke kan 'se' noe tilkoblet batteri. Har laderen en ekstra utgang, kan jo denne spenningssette hele båten som foreslått, og blir en enklere løsning. Evt. sette inn en ekstra Ctek 7A lader på utgangen fra hovedbryter til forbruk, som en ren spenningsforsyning, dette vil være nok til kjøleskap og en router, og kanskje den billigste løsningen om man ikke har ekstra utganger på eksisterende lader. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Hva med en hovedbryter (kan være relestyrt fra batteribanken som kutter all strømforbindelse nå du kobler til landstrøm. (Ulempen er selvfølgelig at du ikke få ladet batteriet). Alternativt en egen hovedbryter på kjøl og WiFi Mener også det finnes en løsning som kutter strømmen når spenningen blir for lav. Du sparer da batteriene, men strømmen blir borte så det er trolig ikke aktuelt Finnes også landstrømskontakter som kan låses fast støpselet (Det har jeg. Tror det er El-bjørn som er leverandør av den). Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Lady B Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 220V inn på båten, koble til det du ønsker via separate strømforsyninger. Da trenger du ikke å røre batteriene på noen måte... Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Hvis det er ok å strømsette hele båten på kun landstrøm, ikke bare kjøl+wifi, og landstrømsladeren tilfeldigvis har en ledig utgang, så kan du bruke den. Den ledige utgangen kan kobles til "forbrukssiden" av hovedbryteren.Det er vel den løsningen jeg tror vil funke. Hadde uansett tenkt på å bruke den tredje utgangen som 12v forsyning. Laderen er stor nok til å levere strømmen uten batteri, og siden april 2010 har forbruk alltid vært på, hele året. Slår av alle forbrukere via bryterpanel. Da er vel spørsmålet hva slags bryter kan jeg bruke? Eller forstår jeg deg rett i at du mener en kabel fra utgang 3 direkte til forbruk på hovedbryteren? Hva skjer da når jeg kobler inn landstrøm før jeg slår av bryteren? Kan laderen ta skade av at utgang 2 og 3 er koblet sammen? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 Da har du jo en lader med flere utganger, og den tar ikke skade av paralellkobling på utgangene når hovedbryter er på. * Kunne vært litt mer info i første post om opplegget ditt ;) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 https://www.maritim.no/nordic-power-lader-3-steg-30a-12v#.V2QUqKIwm8Q Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 (redigert) Laderen som Zach linker til har noen egenskaper som er verdt å merke seg. For det første har den en egen innstilling som er beregnet for å kunne drifte el-utsyr ombord samtidig som den holder batteriene oppegående. En vanlig lader, uten en slik innstilling, kan muligens begynne å tulle da spenningen i anlegget vil gå opp og ned etter som kjøleskap,lys osv. slår seg av og på. Det andre er nevnt i punkt G 1. i buksanvisningen :( It can also be used as a stand alone power supply without connection to a battry.) Det er også verdt å merke seg for mange ladere starter ikke uten at de er tilsluttet et batteri av sikkerhetsgrunner. I trådstarters tilfelle er det vel ønskelig at den starter også uten å være tilkoblet batteri så uansett hvilken lader som velges er det et punkt som må sjekkes ut. Det har jo lite for seg med to ladeutganger hvis den ene utgangen ikke vil gi strøm fordi den ikke er tilkoblet batteri, bare strømnettet, så sjekk opp før et eventuelt kjøp. Redigert 17.Juni.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 17.Juni.2016 Del på Facebook Svart 17.Juni.2016 TS skrev at han har en lader som kan brukes, men hvis merke og modell kommer på banen så blir det kanskje lettere å synse noe mer konkret om akkurat den. Det er uansett gratis å forsøke dette, altså bare koble den ledige utgangen fra eksisterende lader til forbrukssiden av hovedstrømsbryteren. Ikke noe annet som er nødvendig å gjøre. Om laderen faktisk kan brukes som ren strømforsyning eller ikke, vil vise seg da. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Ikke så lett å finne link til manual på denne laderen. Det er en Quick sbc 501 adv plus fr, som er laget for Bavaria på 45A Nermeste manual jeg finner er denne:http://www.infol.it/maremossoftp/sbcmediumadvrev005a.pdf Den dekker SBC 500 ADV PLUS FR Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 18.Juni.2016 Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 Cirion, Den laderen skal kunne brukes som ren strømforsyning, så den biten er grei. Men når jeg leser den bruksanvisningen så ser jeg at man (kremt...) ikke skal brokoble utgangene. Så den muligheten må jeg bite i meg, den er ikke anbefalt på denne laderen. Det betyr at du må bruke en ekstra bryter eller rigge til et rele som switcher på styrestrøm fra hovedbryteren, sånn at ikke begge utgangene er i bruk samtidig når hovedbryteren er på. Hvis du skal bruke den ekstra utgangen da, det har jo kommet flere andre gode forslag i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.