thomasd Startet 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2016 Hei, Visuelt er det ganske stor forskjell på båtene selv om 360'en bare er 75 cm lengre. Men hvor er det knepet inn på 340'en? Det er 30 cm på akterdekket, forstår jeg. Byssa er visst noe kortere. Er også sittegruppen mindre, eller er denne trukket lenger frem - evt. med hvilke konsekvenser? Er flybridge større på 360, evt. hvor mye? Jeg forstår også at sjøegenskapene er noe bedre på 360'en som følge av den ekstra lengden. Takk for hjelp, Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Jeg har ikke vært ombord i en 360 med tommestokk, så jeg kan ikke si på centimeteren hvor forskjellene ligger. Men som du nevner er akterdekket noe lenger. Og kanskje byssebenken er bittelitt lenger. Plassen i salongen virker lik. Men Viksund har laget et synsbedrag på de to modellene virker det som. Igjen, så har jeg ikke målt, men man ser at sideruta foran ruta som kan åpnes er kortere på 360 enn på 340, og dermed lengre på baksiden. Om salong/bysserom da er lenger vet jeg ikke. Flyen er lik, så den stikker ikke så langt ut over akterdekket. Så da blir bakveggen i kalesje skråere, med mindre man har bøyle oppe ved taket. Nede under dekk har man kanskje litt bedre plass i cabiner og toalett, men jeg synes ikke man får mer for pengene om man velger 360 fremfor 340. Designmessig ser jo 360 noe mer elegant ut fra siden, kanskje også forfra pga annet frontrutedesign. 340 har tre frontruter med viskere, mens 360 har to frontruter og "hjørneruter"... Jeg får spørre hvis jeg møter noen med 360 i sommer, om jeg kan komme ombord og ta mål og notater, for å lage en "forskjellsliste" ;-)... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Key Freak Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Kjetil1 har vel besvart det meste, men...: Jeg har 360's forgjenger 350. Det er lenger badeplattform på 360, ellers er målene de samme. I vinter lå jeg i opplag ved siden av en 340, og eieren var også nyskjerrig på hvor forskjellene lå. Han tok et blikk inn på akterdekket hos meg, og fikk i grunn det viktigste svaret. Det er der den merkbare forskjellen ligger. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Kaffelars Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Titta innom den 360'en fra 2010 med tre kabiner som ligger ute, hadde ikke tidligere sett at de har klart å dele 'stikklugaren' i to, med køyeseng på liggeplassen på 'hodegjerdet'. Den skjulte 3. styreposisjon på akterdekket var også en ny løsning for meg.. snedig! Vinkelen på kalesjen akter ser ut til å være bratt nok, utvidet fly på senere modeller? Mellom 340 og 360 går vel denne trekvart meteren i lengdeforskjell igjen på høyden også..? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Jeg har målt! Forskjellen er fordelt mellom: - akterdekket, - kabinen (bakre skap i byssa er lengre, og da antagelig også sofaen på babord side) - Mellomgangen er lengre (skott mot hovedlugar står lengre frem sammenlignet med frontvinduene. Flybrigden er lik, og det er også høyde og bredde. Tidligere var bakveggen på kalesjen på 360 forholdsvis skrå, men fra ca 2010 har det vært en bøyle på kalesjen slik at den går flatt utover et stykke før den går ned. Akterdekket er litt for trangt på 340, og jeg antar at det er her forskjellen mellom båtene merkes best i det daglige. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Luco Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Jeg prøve kjørte begge på en visning, det var stor forskjell på kjøreegenskapene... Begge med fast aksling.. 340 setter snuten i været for så å gå i plan til ca 18-20 knop. 360 har så og si ingen planings terskel. Går du i høy sjø må du med 340 velge å ligge i 18-20 eller sleppe den ned av plan og da snakker vi 8-10 knop. Mens 360 med sin ekstra lengde kan sakke ned til det blir behagligt og kan ha mye høyere fart over åpne fjordene.. Har ikke eigd noen av modellene. Synest kansje prisen er litt drøy på 360 Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Båten vår. Er like mye hennes som min. Å jeg har prøvd så lenge vi har hatt båt ca 20 år å få henne til å ta roret å bruke båten alene. Men det butter. Har ikke vilje eller lyst Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Kjetil1 Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Kan ikke si at tre-cabiners versjonen var noe... Man må inn forbi køysenga (være stille for å ikke vekke de i køyseng)for å tre seg inn i dobbelkøya. I stedet for en romslig cabin, har man nå to små som man må kle på seg... Har man forresten bruk for den tredje styreposisjonen? Jeg klarer fint å bakke inn i båsen min fra plassen inne og fortøye alene... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Båten vår. Er like mye hennes som min. Å jeg har prøvd så lenge vi har hatt båt ca 20 år å få henne til å ta roret å bruke båten alene. Men det butter. Har ikke vilje eller lyst Lurer på om du svarte i feil tråd Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kaffelars Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Kan ikke si at tre-cabiners versjonen var noe... Man må inn forbi køysenga (være stille for å ikke vekke de i køyseng)for å tre seg inn i dobbelkøya. I stedet for en romslig cabin, har man nå to små som man må kle på seg... Har man forresten bruk for den tredje styreposisjonen? Jeg klarer fint å bakke inn i båsen min fra plassen inne og fortøye alene... Enig i at det så litt sånn ' mormor & de 8 ungene' ut med skuffe/hylleplasser på dørken, og må tre seg inn i en dobbelseng med masse rare nivåforskjeller i himlingen og lukke døra inntil madrassen.. Ny variant for meg, og kan sikkert være praktisk om man har med 4 unger eller et vennepar.. går nok heelt greit å sove her om alternativet er telt i regnbygene :) Styreposisjon på akterdekk er et must for vårt bruk, fint her i rolig fart i godværet med små barn, ved fortøyning på ukjente steder, samme til finmanøvrering med mye folk ombord, ved ankring, til fiske, teiner osv. Ville hatt denne muligheten, selv om vi hadde hatt flybridge i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
thomasd Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Takk folkens! @Brigg; om mellomgangen er kortere, er det da også noe annet det er knepet inn på; enten bad eller forkabin/skap? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Det er noen år siden jeg gjorde denne sammenligningen, så jeg husker ikke alle detaljene. Men bad inkl dusj og skap/hyller i lugarene fungerer utmerket også i 340. Disse båtene er så like innvendig at Viksund brukte de samme bildene i brosjyrene for både 340 og 360 for ca 10 år tilbake. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
thomasd Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Er det noe særlig forskjell på en 340 fra 2005 vs 2006 (kom visst en ny modell i 2006)? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 De mest synlige endringene kom vel ca 2004/05 med nytt toalettrom m/seperat dusj og derav også nytt dashbord. Vinduspussermotorene ble også montert skjult ved denne endringen. Fra 2006 kom akselversjonen med tunellforlenger, og det skjedde også en endring knyttet til flybridgen som medførte litt andre mål på kalesjen. Men når jeg ser på bilder på finn ser jeg at det stadig har skjedd mindre endringer opp gjennom årene. Feks plassering av brytere på dashbord, fra to til tre bluss på komfyren etc. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 For hva det er verdt: Jeg har krøpet mye rundt i en 2006 Viksund 340. Montert komplett, ny navigasjonselektronikk. Rimelig greit å komme til de fleste steder, kabeltrekking fra alle steder i motorrom er enkelt, fra motorrom til fly er litt trangere, men det går greit det også. Og, jeg registrerer fra mine tallrike "kryperunder" at tekniske installasjoner inkludert el-installasjoner er veldig ryddig utført. Blant de beste jeg har sett Sitér dette innlegget Link to post
Orahavn Svart 12.November.2016 Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 360 er 85 cm.lengre. 11.30 mot 10.45.(Ref.Viksund) Forskjellen er kun akterdekk og badeplattform. Akterdekk på 340 blir ofte (med rette) omtalt som trangt. På 360 er det rene danseplassen i forhold. Like mål nede i cabin/toa./stikkøye og i cockpit. Det vet jeg for putesettet i sofagruppen til 360 passer perfekt til 340. Det skulle bety at cockpit er likt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Fordekket på 360 er lengre. Det vises ved at lufteventilene i dekker har større avstand fra frontvinduene sammenlignet med 340. Sidevinduene på 360 er lengre sammenlinet med 340 Akterdekket på 360 er lengre. Det kan godt være at sofaen er lik slik at sofaputene passer, men at det et forskjell på disse to modellene utover akterdekket er det ingen tvil om. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kjetil1 Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Har du målt siderutene? Flybridgen er lik på begge modeller, så jeg tror neppe rutene er lenger. Men feltet med skyvevinduet er trukket lenger frem på 360, slik at det bakre vinduet er lenger. Men dermed er det fremre vinduet kortere og totallengden er den samme... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.