Jump to content

Valg av ny vinsj til tilhenger.


JoakimM

Recommended Posts

Hei dette blir mitt første innlegg her på forumet. Kjøpte for et par ukers til siden en skibsplast 670VS, når selger skulle sjøsette båten ved salget til meg gikk vinsjen i stykker.

 

Trenger litt hjelp til å finne ny vinsj til hengeren. Vurderer både å bygge om til elektrisk vinsj og fortsette med Manuell vinsj. Men sliter med å finne Manuelle som er kraftige nok.

 

Har sett flere plasser og finner ingen Manuelle vinsjer til under 4000kroner som er beregnet for last på rundt 1500kilo.

 

Trenger jeg en som er klassifisert til vekten av båten? Sliter litt med å finne den nøyaktige vekten på båten men har lest både 12- og 1400kilo en plass så runder opp til 1500kilo ?

 

Kom gjerne med et forslag eller 2 til noe jeg kan kjøpe ?

Link to post

Gjør som meg, kontakt Bretteville på 67166990.

De har det du trenger, og det er kvalitet. Kjøpte selv en som heter Golitah den har brems slik at selv om du glipper sveiven, raser ikke båten av sted.

 

Koster ca 2-ganger Biltema sine, men er like mange ganger bedre også.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

I 45 graders vinkel er vel drakraften ca det halve av løftekraften, men har glemt litt av fysikkpensumet fra 1984  :giggle:

Men antar at rampen vanligvis er mindre enn 45 grader da...

Men noe sikkerhetsmargin bør det være.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Angrer ikke på at jeg kjøpte elektrisk vinsj. Deilig å trykke på en knapp og se båten gå opp, eller ned, og ha hender fri til å sørge for fortøyninger, at båten kommer rett på rullene osv, men har også klart meg med manuell vinsj. Men så var det med ryggen da som slår seg vrang innimellom og da......!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

fra www.brettevilletaljer.no (med skrivefeil og alt):

F.eks. hvis båten veier 1000 kg og er plasert på en tralle med hjul i 10 graders hellinig trengs det kun en 250 kg vinsj.

 

Du kan jo bruke kasteblokk/trinser for å øke trekkraften om du absolutt ikke finner vinsj som passer - men det ser jo ikke så tøft ut.

 

En kasteblokk dobler vel trekkraften, og en dobbel kasteblokk + en trinse tredobler den vel?..

Ulempen er jo at det tar lenger tid å få båten til å flytte seg - 2xtrekkraft = 2xtid. Husker ikke helt matten...

 

Da leter man: http://www.valeryd.no/fragor/fragor19.asp:

 

For å beregne den rullende lasten i forhold til vinsjens kapasitet (summen av lasten som skal dras i en helning) ganger man vinsjens løftekapasitet med faktoren i tabellens høyre kolonne. Faktoren inkluderer en 10% rullefriksjon.

OBS! 5% helling tilsvarer ca. 0,3 m (1/2 ft.) høyde på en streking på ca. 3 m (10 ft.).

lutning.jpg% Helling

 

 

% Helling - Gang med

0 - 10,0

5 (3°) - 6,67

10 (6°) - 5,02

20 (11°) - 3,40

30 (17°) - 2,61

50 (26°) - 1,86

70 (35°) - 1,53

100 (45°) - 1,29

 

 

BÅTENS VEKT I FORHOLD TIL VINSJENS KAPASITET
Et vanlig forhold mellom båtens vikt og vinsjens kapasitet er 2 til 1 (F.eks. en båt som veier 908 kg (2200 lb) brukes forslagsvis en 454 kg (1100 lb) vinsj. Videre, er det mange faktorer å ta hensyn til ved valg av vinsj som ligger utenfor vinsjprodusentens kontroll. For eksempel kan forholdet økes til 3 till 1 når en trailer med lett-roterende ruller eller hjul av bra kvalitet. Dette gjelder også når ramper brukes da båten for det meste ”flyter” på traileren. Forholdet kan minskes til 1 til 1 når trailere og ramper med f.eks. tre som glideoverflate brukes.

 

 

Så fikk man klippet og limt litt i dag også...

 

edit: tabellformatet gikk det dårlig med.

Redigert av Viljesterk (see edit history)
Link to post

Jeg har den samme selv.

Jeg skulle bruke den til å heise opp noe stein og greier - men til det ble den for treg siden jeg kjørte den dobbelt.

Vinsjhastighet 1,3-1,8m/m - så tar jo litt tid da... Men det tar jo tid med håndsveiven også.

 

Tenker uansett å montere den i krokene bak i bilen min og la vaieren gå over den eksisterende vinsjbåndrullen (med noe beskyttende imellom). Kan ikke tenke meg de her liker å sitte permanent på hengeren.

Den har skruehull under slik at man kan enkelt feste den i en egenmekka brakett e.l.

 

Om man ikke har hast, så tror jeg denne fønker helt fint.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...