Bonaqua Startet 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2016 Hei; Har en Fjord 880 med Ford Sabb motor og har fått utfordringer med start. Trudde først det var startmotoren som var gåen men etter litt "eksperimentering" på veien mellom tenningslås og startmotor fann eg ut at en liten "kakk" med et skrujern på boksen med relè som vist på bilde gjorde underverk. Starter stort sett 1 av 5 ganger - og et lite "kakk" løyser opp. Med andre ord er konklusjonen at her et rele som "heng". Har gått over kontaktene uten at dette har eliminert problemet. Denne "boksen" som det er bilde av under har et stort relè i aluminiumskappe og to mindre svarte "komponenter". Meiner det er det store som er synderen men er ikkje sikker. Noken som har hatt tilsvarande problem og gode råd; event. har data på rele og leverandør? Eventuelt også gode forslag til målinger for å konkretisere "synderen". https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7792/img_2750.jpg Sitér dette innlegget Link to post
weedy Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Hei Har samme problem med samme båt og motor. Skjedde en gang for 2 år siden og da kakket jeg på rele og den startet. Sprayet kontakter med kontakt spray og de fungerte bra frem til forrige helg. Da sviktet den på nytt når jeg skulle starte. Har ikke hatt tid til å se på problemet etter det, men tenkte å bytte releer. Så si fra om du finner en løsning :) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Ja, bytt relèet til venstre. Jeg hadde samme problem og etter at jeg byttet dette var det aldri noen startproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Bonaqua Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Finnmarken - du har ikkje typebetegnelse og leverandør av releet? Har kjøpt Maritim sitt men er usikker på om dette kan brukes. Har ikkje demontert ennå men har inntrykk av det eksisterende har jordforbindelser som Maritim sitt rele mangler. Sitér dette innlegget Link to post
Bonaqua Svart 29.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2016 En oppdatering på denne som kanskje andre kan ha nytte av: Sjølv om "alle" inkludert forhandler av Ford Sabb anbefalte bytte av startrele, foretok eg litt målinger av spenning på veien mellom tenningslås og startrele - og spening ut frå startrele. Det viste seg fort at tenningslåsen ga varierende spenning fra tenningslås og inn til startrele. Konseksvensen var at releet innimellom ikkje fekk nok spenning til å "åpne" releet for strøm til startmotor. Har også i en eldre tråd på forumet sett annen med samme båt/motor som hadde samme "funn" i tenningslås. Nødløysing vart å legge opp en "nødstarter" med strøm frå hovedbryter startbatteri via trykkbryter og direkte inn til startrele. Bytte av tenningslås utstår til sesongen er over :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.