Jump to content

Jabsco toalett - kommer ikke skyllevann

bjornas

Recommended Posts

Trenger litt hjelp til feilsøking. Båten min var på land i hele vinter, så det er lenge siden jeg har fått fulgt den opp skikkelig. Da jeg fikk den tilbake, var det en haug av småfeil på den, som ikke hadde noe med reparasjonen å gjøre.

En av dem var at toalettet ikke fyller seg meg vann når jeg pumper. "Innventilen" er åpen, så det er ikke feilen. Og toalettet tømmer seg akkurat slik det skal.

Jeg mistenker at det er noe galt med impelleren til toalettpumpa, ikke minst fordi jeg ikke klarer å se at det "beveger seg" noe vann i tilførselsslangen. Det kan se ut som om pumpa ikke klarer å lage undertrykk.

Jeg forstår bare ikke hvorfor det plutselig skulle ha skjedd nå.

Noen som har noen tips til feilsøking e.l.?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Hva slags Jabsco toalett har du? Usikker, skal sjekke.
Sitter impeller og kvern på samme motor eller har du egen impellerpumpe til skyllevann? Det er ikke noen motor, da... Men jeg tror alt sitter på samme pumpe, med en vippebryter på.
Kan være at impeller er gåen. 
Dette kan skje når den står tørr hele vinteren. 
Eller har du et filter føre pumpa som er tett? Jeg har ikke sett noe slikt, og det virker da også rart. Ingen grunn til å filtrere vann som bare skal skylle dass....?
Ble dem konservert føre vinteren? Jeg er usikker på hvor godt det ble gjort. Det ble slått frostvæske i doen, men om resten av pumpesystemet ble gjennomskylt, vet jeg ikke...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Er det manuell pumpe, så er det ingen impeller. Vann suges inn fra sjø til pumpe når du skyver håndtaket på pumpen ned. Det spyles inn i do når du trekker det opp. septik trekkes ut av skåla når du trekker opp og ut til tank/ sjø når du skyver ned.

1:selv om du har åpnet ventilen til skroggjennomføringen til vann inn, så kan selve kula inni ventilen være defekt og således fortsatt stengt. Løsne slangen for vann inn, fra toalettpumpen. Åpne ventilen, blås hardt i slangen. Klarer du å blåse gjennom, så er ventilen ok.

Jeg fikk ikke vann inn i mitt tmc toalett for litt siden. Etter å ga testet overnevnte punkt, demontere jeg mekanikkdelen av pumpen, toppen. Der fant jeg ei sjøpølse som hadde blitt sugd inn og tettet igjen for en klaff. Plukket den bort, og alt ble bra.

Jeg har ikke utvendig sil på inntaket...

Dette er ikke noe avansert greie. Så sjekk at inntaksventil faktisk er åpen, deretter demonter pumpe. Det ligger sikkert noe fremmedlegeme der.

På med oppvaskhansker, for dine egne følelsers del, ellers er det ikke noe ekkelt. :)

Ha noen kassable håndklær klar for å samle opp eventuelt vann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...