Jump to content

Hvor i Danmark er best å bruke ferien i båt?

Noreide

Recommended Posts

Vi er en familie med 2 unger som har tenkt oss til Danmark i sommer dersom været er bra. Det blir da første gang vi er på båtferie i Danmark. Vi kommer fra vestlandet. Er det noen som har erfaring med båtferie i Danmark ? Da tenker jeg på Limfjorden eller om østsiden fra Skagen og litt nedover er bedre alternativ. Ønsker å ligge tilrette for ungene på 8 og 11 år så tips på havner hvor de kan bade og gjøre andre aktuelle aktiviteter mottas med takk. Først tenkte jeg å kjøre Limfjorden fra vest til øst men er nå blitt usikker... Mulig Skagen og nedover er bedre ?

Limfjorden har jeg hørt er litt kjedelig.. Har også en kollega som bor ved Limfjorden og han har ikke akkurat anbefalt den som et spesielt mål.

Vi har planer om å besøke Læsø i år, svært mange som anbefaler denne og besøker den år etter år. Skagen er selvfølgelig en "slager", men svært mange besøkende og endel festing, styrer unna pga barna. Sæby har jeg ikke vært, men får mye skryt for en flott havn og koselig by.

Har du først gått til Læsø er det jo kort vei over til Göteborg og Liseberg, topp for unger på 8 og 11. Vi skal vel ditt også i år, for tredje året på rad... Når ungen først ungene hører "Liseberg" slipper vi ikke unna ;)

Kaos er relativt, som alt annet. Hvis man er bekymret kan man jo legge besøket til Skagen utenom helg. 

Lei sykkel og ta turen ut til grenen. Kjør med sand-ormen. Stå med ett bein i Skagerrak og et i Kattegat. Besøk bunkersene på stranda, og/eller bamse-museet. Spennende for unger. 

Læsø er fint, men faller litt igjennom i forhold til Anholt, etter min mening. Kjenner noen som sverger til Sæby, men litt usikker på hvorfor, selv.

Skagen er en koselig by, litt mye fest og fyll i helgene etter vår smak. Ikke gangavstand til barnevennlige badestrender. Man kan unngå noe av det værste trykket ved å finne en plass i den ytterste private havna. Bakdelen er at det er litt lengre å gå inn til byen.

Sæby er en koselig liten by. Gangavstand til badestranda. Ikke de fineste strender men brukbart.

Læsø er vår favoritt, vi er der nå. Milevis med fine rene strender både i Vesterø og Østerby.

Anholt er ofte overfyllt i sesongen. Dette er tyskernes favorittøy. Flotte badestrender. Ca 40 Nm fra Læsø.

Hou syd for Sæby har også flotte barnevennlige badestrender.

Danmark begynner med Læsø / Hals og sydover. (pleier jeg å si med et glimt i øye) Noen haster Danmark rundt på 10 dager vi bruker 30/40 dager.

Fordelen med Danmark er at det er gjesteplasser i alle klubber/havner, men sjekk dybden i kartet. Og følg stakene (ikke alltid de er der de er plassert i det elektroniske kartet).

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for gode svar og anbefalinger. Ut i fra tilbakemeldingene kan det se ut som det er best å holde seg i område fra Skagen og sørover. Er det noen med erfaring fra både Limfjorden og på østsiden ved Skagen, Fredrikshavn, Laesø om sommeren som kan gi noen synspunkter om hvilket område som passer best for familie med unger ?

Vi liker oss godt i Limfjorden. Vært innom der med jevne mellomrom. Store og små havner med forskjellige kvaliteter og størrelser. Det er grunt der inne men godt merket. Hvis dere velger å gå inn i Limfjorden ved Thyborøn kan dere ta en stopp i Vestre Bådehavn i Aalborg. Kort vei til dyreparken med Taxi. Med leiebil rekker dere fram til Djurs sommerland med barna.

Hvis dere ønsker strandferie vil jeg anbefale Vesterø havn på Læsø. Selv med full havn i juli er det alltid plass til sistemann inn om kvelden.

Selv om jeg er dansk, så har jeg begrænsede erfaringer med Nordjylland.

Mit eneste indspil skulle være dette: Det virker som om det er ferie på børnenes præmisser. Det kender jeg alt for godt. I lyset af det, så tænker jeg, at det ikke er så vigtigt om havnen er fyldt eller ej (bare man får plads). Ofte er det en fordel at der er andre mennesker og især andre børn.

Derfor ville mit indspil være at gå efter de "store" steder, hvor der er mange mennesker og meget underholdning: Skagen, Sæby, Aarhus, Læsø (også gerne Anholt). Limfjorden kender jeg kun fra landsiden, men jeg synes at der er kedeligt og menneskeforladt. Undtagelsen er naturligvis Aalborg. 

Bare I kommer tidligt, så vil I altid finde en plads!

Så jeg ville tage mælkeruten ned over Skagen, (Sæby), måske ind til Aalborg, gerne hele vejen via Grenå (masser at se og opleve! Dyrepark, akvarium...) Aarhus med "storby", shopping og biografer, over til Læsø og herefter langs svenskekysten hjem.  det ville være mit personlige bud.

Opplev sveising og sandblåsing hele natta i Skagen, før du setter kursen mot Sæby.

I Sæby får du garantert ikke plass mellom de nye pålene, og må evt forsøke deg på Læsø istedenfor, som har en flott støyete ferje, pluss masse tauer du kan få i propellen.

Deretter legg turen til Hou, hvor jeg garanterer at du treffer bunnen, hvis du stikker dypere enn 1,8 meter.

Deretter kan du ta ei overnatting i Hals. Danmarks mest forblåste havn !

Så en stopp i Østre Hurup, som kan skilte med "Gran Canaria gågate", før du legger veien om fiskelukta i Bønnerup.

Seil så rundt til Grenaa, som har en fantastisk myr-lukt fra elven Grenen, før du legger i vei mot Ebeltoft og Århus.

Etter et par uker på fylla i Århus, ville jeg snudd og stampet meg hjemover i motvinden .

Vi har seilt til Danmark de siste 17 årene, og skal nok dit i sommer også, takket være den grønne Tuborgen, og dansker som er en hai etter oljepenger !  :cheers:

God sommer !

Lano, du er i det humoristiske hjørnet i dag.....

Det er masse plass til en P45 både longside og ved den yttre delen av pålerekka i Sæby.

En P45 glir lett inn til Hou

Det er ingen støyende ferger på Læsø. Generatorene er lyddempet. Det var de også i fjor sommer. Vi har vært der en uke nå og blir ikke vekket når den første ferga går før klokken 0600.

Fortøyningslinene i Vesterø er det stort sett seilbåter som klarer å fiske opp med kjøl og ror.

De har mikrobryggeri på Læsø, Vi prøver, men det smaker ikke godt. Industriøl på grønne flasker koster fremdeles 99 kroner for 30 stk. Smirnoff til 88 og fire nakkekoteletter for 25 kroner.

God sommer til alle.

Jeg vil absolutt anbefalle at du tar Limfjorden da du kommer vest fra. Jeg tok runden Oslofjorden-Olavsundet- Thyborøen - Limfjorden- Læsø og svenskekysten hjemover i fjor og det var en knallfin ferie. Jeg var blitt fortalt at Limfjorden var kjedelig, men den forklaringen fikk jeg stort sett fra folk som ikke hadde seilt den selv! Hva som er av attraksjoner for små barn kan jeg ikke gi deg opplysninger om, men det vil overraske meg meget om dere ikke finner noe moro i de fleste havner. Den eneste havna vi besøkte i Limfjorden som var dritkjedelig var Jegindø! Her er det ingen ting som skjer og til og med butikken var lagt ned og det sto "Til salgs" på annethvert hus. Om det passer i tidsskjemaet deres så vil eg anbefalle "Musling festivalen" i Løgstøer. Ta en kikk på kartet og finn ut hvilke havner dere vil besøke og gå så inn på bynavnet på Google så vil du finne opplysninger om det meste av hva som skjer i disse byene. Jeg vil ta denne turen om igjen om et år eller to. Lykke til med planleggingen og turen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...