Jump to content

Nordkapp 17 DC, diverse spørsmål

Båt-mann

Recommended Posts

Hei

Jeg driver og pusser opp en Nordkapp 17 jeg har kjøpt uten motor og har et par spørsmål.

1. Er det noen standart tykkelse på akterspeil som man bør ligge innenfor for at diverse motorer skal passe?

2. Noe problemer med og bruke aluminium eller syrefast som akterspeil plate med tanke på at deler av den vi befinne seg under vann og blir påført bunnstoff?

3. Noen nettbutikker der de selger deler til Nordkapp som fks. modelltilpasset fenderlist og gummilist oppå vindskjerm

4. Vil en 40hk motor bli håpløs på en Nordkapp Prince 17 DC og umulig og få i plan? Ca hvor mange knop kan man forvente seg med noen persjoner i båten? Skal i hovedsak brukes til kortere dagsturer

1. Nei

2. Nei men evt. bunnstoff må tilpasses underlaget/metallet. Egentlig er bunnstoff på hekken/deler av hekken på en slik båt relativt unødvendig.

3. -

4. 40 hk var lite ja. Om det er en 40 hk som også leveres som 50/60 hk er det jo bedre enn en ren 40 hk.

Har selv 10 mm aluplate bak, men ikkeno bunnstoff på hele båten.

Vannlinjen går ca midt på plata.

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Da må de ha vært noe feil for den bør greie 26-28 knop med 60 hk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Tidligere hadde jeg en 70HK 2T, på min 17" Nordkapp, dette fungerete helt greit med 4voksne i båten og planet greit, hvor vi fikk en toppfart på rundt 30knop og planet ned til rundt 13-14knop.
Satt på en 115HK Yamaha 2T og nå har den ingen problemer med full opp-pakning og 6 voksne, planer fort og holder seg i fint i plan ned til rundt 13-15 knop.
Full båt med 6 personer om bord holder jeg fint 35knop hvis ønskelig
Jeg tror nok kanskje 40HK kan bli litt lite på en Nordkapp 17fot

Ha en fin dag

Hei igjen. Etter litt frem og tilbake falt valget på en 90hk Suzuki V4 så da regner jeg med den blir gående relativt bra!

Vurderer og stive opp akterspeilet for og unngå fremtidige problemer. Noen som har bilder av noen som har laget avstivninger på denne båten? Tenker da i form av sveisede braketter og forsterkede motorplater.

Redigert av Båt-mann (see edit history)

Husk at DT90 veier 153 kg såvidt jeg kan se, så det er jo ingen lettvekter. Yamaha 90 2-takt veier f.eks. ca 120 kg.

Takk for bilder Lars K. Var noe lignende jeg hadde i tankene. I tilegg vurderer og lage noen avstivere fremover fra akterspeil plata og fremover til den veggen som blir bak seteryggen til sofaen bak samt legge en plate også på nedre del av seilet "inne i båten" i tillegg. (klønete og forklare) Men er mulig dette blir litt å ta i men på en annen side så er det godt moment i disse motorene så vil tro det er litt påkjenninger ute og går ved hard akselerasjon med noen personer i båten og ved transport da motoren henger og dingler. 

Noen flere som har noen smarte løsninger fra Nordkapp 17 eller lignende båter?

Som du ser på bildet under, så har jeg to rør som går fra akterspeilet og inn i veggen på motorbrønnen.
Inni dette røret så er det 10mm syrefast gjengestag og på baksiden av motorbrønn (mot ryggen) så har jeg en 5mm syrefast stålplate som er 10X120cm

bilde

115HK veier 175kg inkl pall minus motordeksel, så det er godt med tyngde bak der, men båten ble ikke så baktung som jeg ville tro / frykte, vannlinjen ligger 5cm under nederste trinnet på stigen på bildet nederst

bilde

bilde

bilde

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...