sologglede Startet 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2016 Har fått ett problem med motoren, gikk fint forrige sesong men nå når jeg prøver å starte den vil den ikke.Prøver å starte, grei fart på startmotoren men ingenting skjer, men plutselig kan den tenne litt før den går tilbake til å kun gå på startmotoren.Av og til prøver den å tenne når jeg justerer på gassen, men det er bare snakk om at den starter maks 1 sekund.Har prøvd å koble ut tanken å dieselfilter å koblet ekstern tank med fersk diesel rett til dieselpumpen men fortsatt vil den ikke starte.Har luftet på alle 6 dieselrørene oppe på motor, å det kommer diesel ut der når jeg vrir på tenninga.Finnes det noen feilsperrer som hindrer disse motorene å starte hvis det er noe som er galt?Vet ikke om den nye dieselen har kommet seg fram til motoren, eller om det fortsatt er gammel diesel i systemet men har kjørt rundt ganske mye med rørene frakoblet for å prøve å tømme systemet for gammel diesel. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 (redigert) der er vel en kaldstarthendel på pumpa. om kompen er litt dårlig og glødinga ikke er på stell er disse umulige å få start på.. du kan prøve å gløde den direkte fra batteriet og inn på glødepluggene. nb! bruk litt tykk ledning. for all del, ikke prøv startgass! om den tenner i innsuget kan du blåse av hele manifolden. Redigert 18.Juni.2016 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sologglede Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Er forresten en bmw marine 3,6 turbodiesel med 180hk Sitér dette innlegget Link to post
sologglede Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Har noen elektriske feil så kan være glødinga, glødelampa lyser når jeg vrir om men vet ikke om den faktisk gjør det.Men det kommer ganske mye røyk når jeg prøver å starte fra eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 (redigert) Kan være masse feil i glødereleet på disse.. det er stort og tror det har 9 pinner. ligger i den hvite releboksen. det er imidlertid lett å sjekke om den gløder. bare måle med et multimeter eller prøvelampe, eller pære med ledning på, fra enden på glødeplugg til gods (evt negativ batteripol) mens glødinga indikerer at den er på. og selv om den gjør det, kan også glødeplugger være gåen slik at den bare gløder på noen av de seks. Redigert 18.Juni.2016 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sologglede Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Må man demontere mye for å komme til glødepluggene? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 (redigert) neida, må ikke demontere noenting for å komme til dem. de ligger rett ved dysene på hver enkelt sylinder med en ledning skrudd på. (eller kanskje klipset på) Redigert 18.Juni.2016 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sologglede Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Skal sjekke om jeg finner hvor de er festet. Sitér dette innlegget Link to post
sologglede Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Måtte dra å teste ut det med glødepluggene, varmet de opp med startkabel koblet på glødetilkoblingen, å da startet den helt fint, nå mangler det bare å finne ut hvorfor det ikke kommer strøm til glødepluggene. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Glødereleet er det største av releene som ligger inni den hvite boksen bak på venstre side av motoren. der er forresten to sikringer i forkant på den boksen av sånn poput type.. kan prøve å trykke de inn om de har poppet ut. mercruiser/bmw vil nok si releet er utgått. mener det finnes på hellanor, samme som til de første caravellene med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Når du først holder på så bør du sjekke om alle glødepluggene virker. Du må da ta av de broene mellom glødepluggene. Sjekkes enkelt ved å ta en ledning fra + og sveipe den borti glødepluggen. Gnistrer det så er den i orden. Eller du kan ohme med multimeter.. Måleverdi skal være omtrent den samme som når du tar målepinnene sammen, ca 0,2-0,4 ohm. Glødeplugger er som lyspærer, enten virker de eller så virker de ikke :) Jeg leste av Bosch delenummer på mitt gløderele når det var gåent. Bestilte nytt på Hellanor, de får tak i det meste Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.