TobiasBE Startet 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2016 Hei, har en Troll 20 fot snekke fra 1985. Det sitter en volvo penta md11c motor i den. Jeg kjøpte denne båten med slark i propellaksling og fikk høre fra selger at det var et lagerbytte som måtte til. Jeg demonterte og fant ikke noe lager, men har sålangt forstått at det skal være fett noen steder istedenfor. Så jeg sitter igjen med noen spørsmål. Skal det røret dere ser til venstre nede i skroget på bilde være fyllt med fett? Og skal dette fettet fylles gjennom pakkboksen? Har prøvd å fylle pakkboksen med fett gjennom fettnippelen men dette ender bare med at fettet tyter ut mot motoren. Skal det være tett i den enden? Eller er det "fullt" med fett når det begynner å tyte ut der? Takker for svar!Tobias Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Der skal du pumpe ca 2-3 pump med fettt i løpet av året, det er to simmeringer inne i pakkboksen, en som tetter for sjø i bakkant og en som tetter mot motorrommmet. Sjølve hylserøret er fylt med sjøvann og hjelper også med å kjøle ned pakkboksen. Lageret det er snakk om er ikkje eit kulelager, men det sitter eit såkallet cutleslager i bakkant av hylsa, den delen som er utenfor båten der akslingen kommer ut. Dette er egentlig ei gummiaktig fôring. Den kan trekkes ut og skiftes med ei ny. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Godt beskrevet av Bellen. Når doser fett komme ut stopper du. Da er hylsa full. Jeg ville vel kanskje gitt den et par støt hver 10. time eller så. Synes vel det var lite med to til tre pr. år.... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
TobiasBE Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Der skal du pumpe ca 2-3 pump med fettt i løpet av året, det er to simmeringer inne i pakkboksen, en som tetter for sjø i bakkant og en som tetter mot motorrommmet. Sjølve hylserøret er fylt med sjøvann og hjelper også med å kjøle ned pakkboksen. Lageret det er snakk om er ikkje eit kulelager, men det sitter eit såkallet cutleslager i bakkant av hylsa, den delen som er utenfor båten der akslingen kommer ut. Dette er egentlig ei gummiaktig fôring. Den kan trekkes ut og skiftes med ei ny. Okey, da skjønner jeg litt mer. Skal det være noe slark i propellakslingen helt bakerst ved propellen eller skal cutlesslageret sitte såpass tett at det ikke får beveget seg noe? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Okey, da skjønner jeg litt mer. Skal det være noe slark i propellakslingen helt bakerst ved propellen eller skal cutlesslageret sitte såpass tett at det ikke får beveget seg noe? Det skal ikke være slark! Akslingen skal sitte tight. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Okey, da skjønner jeg litt mer. Skal det være noe slark i propellakslingen helt bakerst ved propellen eller skal cutlesslageret sitte såpass tett at det ikke får beveget seg noe? Det skal ikke være slark! Akslingen skal sitte tight. Det er cutleslagerets oppgave sammen med gjennomføringen inn i båten. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.