Jump to content

Troll 20 - Hvor skal det være fett på propellakslingen?

TobiasBE

Recommended Posts

Hei, har en Troll 20 fot snekke fra 1985. Det sitter en volvo penta md11c motor i den.

Jeg kjøpte denne båten med slark i propellaksling og fikk høre fra selger at det var et lagerbytte som måtte til.

Jeg demonterte og fant ikke noe lager, men har sålangt forstått at det skal være fett noen steder istedenfor. 

Så jeg sitter igjen med noen spørsmål. Skal det røret dere ser til venstre nede i skroget på bilde være fyllt med fett? Og skal dette fettet fylles gjennom pakkboksen?

bilde

Har prøvd å fylle pakkboksen med fett gjennom fettnippelen men dette ender bare med at fettet tyter ut mot motoren. Skal det være tett i den enden? Eller er det "fullt" med fett når det begynner å tyte ut der?

Takker for svar!
Tobias

Der skal du pumpe ca 2-3 pump med fettt i løpet av året, det er to simmeringer inne i pakkboksen, en som tetter for sjø i bakkant og en som tetter mot motorrommmet. Sjølve hylserøret er fylt med sjøvann og hjelper også med å kjøle ned pakkboksen. Lageret det er snakk om er ikkje eit kulelager, men det sitter eit såkallet cutleslager i bakkant av hylsa, den delen som er utenfor båten der akslingen kommer ut. Dette er egentlig ei gummiaktig fôring. Den kan trekkes ut og skiftes med ei ny.

Godt beskrevet av Bellen. Når doser fett komme ut stopper du. Da er hylsa full. Jeg ville vel kanskje gitt den et par støt hver 10. time eller så. Synes vel det var lite med to til tre pr. år....

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Der skal du pumpe ca 2-3 pump med fettt i løpet av året, det er to simmeringer inne i pakkboksen, en som tetter for sjø i bakkant og en som tetter mot motorrommmet. Sjølve hylserøret er fylt med sjøvann og hjelper også med å kjøle ned pakkboksen. Lageret det er snakk om er ikkje eit kulelager, men det sitter eit såkallet cutleslager i bakkant av hylsa, den delen som er utenfor båten der akslingen kommer ut. Dette er egentlig ei gummiaktig fôring. Den kan trekkes ut og skiftes med ei ny.

Okey, da skjønner jeg litt mer. Skal det være noe slark i propellakslingen helt bakerst ved propellen eller skal cutlesslageret sitte såpass tett at det ikke får beveget seg noe? 

Okey, da skjønner jeg litt mer. Skal det være noe slark i propellakslingen helt bakerst ved propellen eller skal cutlesslageret sitte såpass tett at det ikke får beveget seg noe?

Det skal ikke være slark! Akslingen skal sitte tight.

Mvh

Chilli Solbris

Det skal ikke være slark! Akslingen skal sitte tight. Det er cutleslagerets oppgave sammen med gjennomføringen inn i båten.

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...