Tor Arild Startet 19.Juni.2016 Del på Facebook Startet 19.Juni.2016 Jeg har en båt med 2 x D6 370. Ved styreplass har jeg det 7 tomms Volvo displayet. I morges våknet jeg av en pipelyd som kom og gikk med jevne intervaller. Lyden kom fra styreposisjonen et sted, og når jeg hadde fått jagd Ole Lukkeøye såpass unna at jeg kom meg opp fra køya, ser jeg at det er Volvo displayet som piper. Pipene kommer når skjermen slår seg på. Samme lyden som når du vrir om tenningsnøkkel, men kortere. Displayet lyser med Volovo logo, for så å stenge seg ned og starte syklusen med å pipe og starte opp igjen. Det kom aldri så langt at det var helt startet før det slo seg av. Tenningen var selvfølgelig av. Forsøkte å sette på tenningen på begge maskinene - displayet startet da som det skulle. Startet maskinene og lot de gå et lite minutt før jeg stengte av tenningen. Etter en liten periode startet dispalyet igjen syklusen med å starte og stenge seg. Gikk bak og vred av hovedbryterne til begge maskinene. Lot de være stengte et minutt og satte hovedbryterne på igjen.Da ble det stille. Det samme hendte meg en gang i fjor. Fant ikke ut noe da heller. Er det noen andre som har opplevd det samme? MVH Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 19.Juni.2016 Del på Facebook Svart 19.Juni.2016 Hei. Kan det ha noe med spenningen på batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2016 Brs, takk skal du ha. Men jeg tror ikke det. Lå da på landstrøm, samt at alle batterier er nye av året. Men, det skal sies at jeg bruker å få beskjed i displayet når jeg starter at det er lav spenning som kan redusere styring. Den meldingen er der selv på landstrøm og med nye batterier. Dårlig kontakt et sted? Eller må systemet resettes av Volvo tro? Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2016 Del på Facebook Svart 19.Juni.2016 Fukt i displayet? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2016 Bitteliten. Nei. Er båt med fast tak. Display står tørt og fint. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juni.2016 Del på Facebook Svart 20.Juni.2016 Skudd i blinde: Sjekk om jordingskabelen (minusen) på starteren på motorene er OK. Det har vært problem med drypp av saltvann fra lokket på intercooleren ned på starteren. Da irrer kontakten for jord og kan gi rare el utslag. Drypper lokkene må du bytte de til ny versjon. I samme slengen kan du da rense kjølerne - noe som skal gjøres hvert 5. år. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Takk skal du ha, Bitteliten. Har de nye gjennomsiktige lokkene, og de er potte tette. Men skal definitivt sjekke jording! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Nå tror jeg TS blander lokket til sjøvannsfilter og endelokkene på kjølere.... :) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 Eureka. Ja, det gjorde jeg. Heldigvis er endelokkene på kjølerne potte tett også…! Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.Juni.2016 Del på Facebook Svart 21.Juni.2016 (redigert) Takk skal du ha, Bitteliten. Har de nye gjennomsiktige lokkene, og de er potte tette. Men skal definitivt sjekke jording! Sikker på at du ikke tenker på lokkene til sjøvannsfiltrene nå Tor Arild? De var i sort bakelitt i "gamle dager", men er erstattet av gjennomsiktige lokk som holdes fast med en rund stålramme. Intercooleren ligger høyere opp på motoren, på høyresiden sett forfra, med kjøleribber og lokk på hver side. Det er dette Bitteliten refererer til. Det har skjedd flere ganger at intercoolerene har lekket sjøvann som (dessverre) kan ødelegge startrele og starter. Og, sikkert mer også. Red: Oi, glemte at BP nærmest er "realtime". Eureka kom meg i forkjøpet Redigert 21.Juni.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 27.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Argh! Båten er feriepakket og alle ombord. Ved start kommer kontinuerlig alarm. Bildet viser at førerplass har mistet kontakt med babord drev... Det som startet med en alarm om spenningsfall er nå blitt til at førerplass har mistet kontakt med drev. Nå er gode råd dyre. Ligger på Rosanes og ringer jarlsø i morgen og forsøker å komme inn der. Har forsøkt kalibrering, nullstilling. Men det er like liten kontakt mellom førerplass og drev. Noen ideer? Med fortvilt hilsen... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Hmm, ikke kontakt med drev? Kan du ikke ta et bilde av meldingen og legge ut her ? Hva med gear og gearaktuatoren? - skikkelig skudd i blinde men... Står drevet kanskje i gear? -klarer du å tvangskjøre gearet uten å starte motor ? Kommer jo lyd og feilmelding om aktuatoren ikke får drev i gear... ( nei, det her var såpass skudd i blinde at... Ja nei.. ) :) Altså, du han starte og du kan skifte gear? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Dette kan minne om dårlig kontakter i EDC systemet. Nå må jeg ta litt på husken her, men dette består av 2 (eller var det 3) bokser på størrelse med et A5 ark eller litt mindre. De har Volvo logo, og jeg tror det står EDC på begge mine bokser. Den ene har jeg plassert på veggen i motorrom, og den andre er plassert på en innvendig vegg ganske nær gass/gir/instrumenter. Det går et nettverk av kabler med kontakter mellom disse, og forskjellige enheter som drev, motorstyring, aktuatorer for gir med mere. I tillegg er for eksempel flere av disse kablene splittet ut i flere kontakter, skjøter, og breakouts for for eksempel NMEA 2000 osv, og kabler mellom selve boksene. Instrumenter og 7" display er også koblet i dette nettverket. Her ville jeg begynt feilsøkingen. Jeg har hørt om et par med kabelbrudd, men jeg har hørt om flere med kontaktproblemer. Hos meg var en kontakt ikke helt på plass pga meget stram kabeltrekk og tung kabel som gjorde at gynging og slag nesten dro ut kabelen i seg selv. Finn boksene, følg kabler og lag deg en liten tegning. Så begynner du feilsøking med å ta ut en og en kontakt fra kilden og sjekk denne for irr/dårlig kontakt og sett den samen igjen... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Kaskazi Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 (redigert) Du ha en HCU - Helm Station Unit ved styreposisjonen pr motor og en PCU -Power Train Unit ved hver motor. Fra PCU går det en kabel med forgreninger til motor og drev.jeg ville begynt med å sjekke disse først. Jeg har et koblingsskjema I PDF-format som jeg ikke får lastet opp her. Det finnes på VP's sider. Redigert 28.Juni.2016 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Eller defekt HCU/PCU? Mener at en Volvo-mekaniker med Vodia-instrument måske kan stille en diagnose? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Takk alle sammen. Natten ble brukt til feilsøk og lesing av koblingsskjema. Motor starter og alt vel. Får lagt drev i gir. Fikk time i morgen på Jarlsø og tekniker. Bruker nok dagen på feilsøk selv også med å gå over alle kontakter. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Bilde av skjerm og alarm: Klarer dessverre ikke å få bilde, bare linken. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Har sendt deg IM Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Tor Arild Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 Hurra! Det var noe enkelt - og heldigvis ikke for kostbart! Etter tre timer feilsøking ble feilen lokalisert til en 10amp sikring. Grunnen til at den varslet om lav spenning var grunnet høyere motstand pga korrosjon. Når sikring fikk for høy motstand gikk den. Konklusjon var regning for tre time feilsøk og utskiftning og en sikring til kr 10-15! Ferien fortsetter! Hurra! Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Fint at det ordnede sig så let! Hvor sad sikringen? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Ja, det er flott! Sikringen satt i en pølse med mange kabler. Via voida klarte de å lese ut hvilket punkt som utgjorde feilen. Sikringen lå i maskinrommet og før jeg tettet en gml gjennomgang hadde regnvann kunne blåst inn når vind/regn sto akkurat rett. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Supert at det ordnet seg. Det kunne jo vært motsatt, fort gjort å identifisere problemet, mens ny komponent kostet 3-4000. Da er det kanskje best at det tok 3 timer å feilsøke. For da vet du at det ikke ble funnet feil ved de tingene som er gjennomgått. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juni.2016 Del på Facebook Svart 30.Juni.2016 Godt det løste seg. Uforklarlige problemer som endrer karakter kan ofte være relatert til strøm. Derfor mitt tips om å sjekke minus på starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.