skyhawk Startet 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2016 (redigert) Jeg skal bytte olje på min Mercruiser 2,8 l /200 HK diesel. Jeg har ikke skiftet på marine motorer før. Jeg prøvde å å suge oljen ut via peilepinnen. Problemet er bare at røret som går fra pumpen og ned via peilepinnen ikke er stort lengre enn peilepinnen. Jeg klarte å få ut vel 4 liter av de 8,9 literene som skal være i bunnpannen før pumpen sugde tørt. Nytt sugerør som er langt nok ser ut til å være vanskelig å finne. Da er mitt spørsmål: finnes det alternative måter å suge ut oljen på? Det ligger en slange bak giroljebeholderen - er dette en oljedreneringsslange? Redigert 19.Juni.2016 av skyhawk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Ja :) Du får egen geleidepumpe som passer på gjengene på enden av den slangen du har markert...... Da får du ut all olja :) Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
skyhawk Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Takker og bukker! Da lærte jeg noe nytt i dag også. Har denne pumpen en universaltilkobling, eller er den kun laget for Mercruiseren? Sitér dette innlegget Link to post
freelander2002 Svart 19.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Ingen universal , men det er en engangsinvestering http://www.eurofritid.no/?PageID=149&ItemID=24570 Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
skyhawk Svart 19.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2016 Takker igjen. Skal skaffe pumpe Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Et par raske spørsmål til. Sitter det en plugg i enden av oljedreneringsslangen? Og i såfall - hvor stor nøkkel/pipe må jeg ha for å skru ut denne? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Du trenger ingen nøkkel, det er den messingsaken rett ved siden av oljereservoaret på bildet. Skrus opp med håndemakt. Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Takker igjen! Da er det bare å vente på pumpen som er bestilt Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Hvis det er samme type pumpe som jeg fikk fra Mercruiserforhandleren, vil jeg sterkt anbefale å sette på en slangeklemme i hver ende over gummismokken. Det glir veldig lett av når det kommer varm olje inni, og da blir det søl kan jeg love. Bortsett fra det er det en renslig metode å bytte olje på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 (redigert) Takker Marius - jeg skal kjøpe slangeklemmer, evt bruke plaststrips på disse. Frykter mest søl når filteret skal ut. Men jeg har kjøpt oljeduker hos Biltema, og skal forsøke å wrappe disse i underkant av filterhuset for å ta opp søl når lokket fjernes. Redigert 20.Juni.2016 av skyhawk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Ser det er litt annerledes på din motor, jeg har 4,2 literen 250 hk. Jeg søler temmelig nøyaktig 0 dråper når jeg bytter filter på min. Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Du har vel trolig ikke innsatsfilter da (mer lik kompaktfiltre som benyttes på biler). Jeg har forøvrig ikke vært borti innsatsfiltre før, så jeg må lære det også ... Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 (redigert) Jeg har byttet olje og filter selv flere ganger på denne motoren. Blir ikke noe særlig søl når man bytter oljefilter. Filteret henger ikke, men står skrått ned på motor. Man skrur av toppen på filterholderen og filteret løftes pent ut av og opp i en en is boks eller liknende. Mercruiser sin pumpe er veldig bra og jeg pumper ut ca 6,5-7 liter olje. Har blitt forklart at man sjelden klarer å få alt ut av oljen.. Jeg måler hvor mye jeg har pumpet ut og fyller tilsvarende tilbake, men kontrollerer underveis med peilepinnen. Dieselfilteret sitter også veldig lett tilgjengelig på motoren. løsnes lett ved å vri av ringen som holder filteret. Pumpe på toppen av filterholder og lett å lufte ved å åpne lufteskruen. Redigert 20.Juni.2016 av Åsabu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Da var olje og filter skiftet. Det hadde vært en helt kurant sak, hadde det ike vært for at slangestussen løsnest på pumpen rett før oljen var oppe. Joda, jeg satte slangeklemmer på smokker og slanger slik det var foreslått tidligere i denne tråden. Jeg hadde bare ikke satt nok klemmer på slangen Det ble et salig griseri, og jeg er glad for at jeg hadde kjøpt flere oljesugematter på Biltema (disse gjorde en bra jobb). Jeg fikk ut ca 7 liter olje. Vel, oljeskiftet er utført, og jeg har lært en god del. Takk for alle tilbakemeldinger :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.