Jump to content

Oljeskift på Mercruiser 2.8 diesel

skyhawk

Recommended Posts

Jeg skal bytte olje på min Mercruiser 2,8 l /200 HK diesel. Jeg har ikke skiftet på marine motorer før. Jeg prøvde å å suge oljen ut via peilepinnen. Problemet er bare at røret som går fra pumpen og ned via peilepinnen ikke er stort lengre enn peilepinnen. Jeg klarte å få ut vel 4 liter av de 8,9 literene som skal være i bunnpannen før pumpen sugde tørt. Nytt sugerør som er langt nok ser ut til å være vanskelig å finne. Da er mitt spørsmål: finnes det alternative måter å suge ut oljen på? Det ligger en slange bak giroljebeholderen - er dette en oljedreneringsslange?

bilde

bilde

Redigert av skyhawk (see edit history)

Jeg har byttet olje og filter selv flere ganger på denne motoren. Blir ikke noe særlig søl når man bytter oljefilter. Filteret henger ikke, men står skrått ned på motor. Man skrur av toppen på filterholderen og filteret løftes pent ut av og opp i en en is boks eller liknende.

Mercruiser sin pumpe er veldig bra og jeg pumper ut ca 6,5-7 liter olje. Har blitt forklart at man sjelden klarer å få alt ut av oljen.. Jeg måler hvor mye jeg har pumpet ut og fyller tilsvarende tilbake, men kontrollerer underveis med peilepinnen. Dieselfilteret sitter også veldig lett tilgjengelig på motoren. løsnes lett ved å vri av ringen som holder filteret. Pumpe på toppen av filterholder og lett å lufte ved å åpne lufteskruen.

Redigert av Åsabu (see edit history)

Da var olje og filter skiftet. Det hadde vært en helt kurant sak, hadde det ike vært for at slangestussen løsnest på pumpen rett før oljen var oppe. Joda, jeg satte slangeklemmer på smokker og slanger slik det var foreslått tidligere i denne tråden. Jeg hadde bare ikke satt nok klemmer på slangen :nonod:

Det ble et salig griseri, og jeg er glad for at jeg hadde kjøpt flere oljesugematter på Biltema (disse gjorde en bra jobb). Jeg fikk ut ca 7 liter olje. Vel, oljeskiftet er utført, og jeg har lært en god del. Takk for alle tilbakemeldinger :thumbsup: :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...