Jump to content

Mariner 50HK 2T på Rana 16 Line, hvilken propell?

Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei! 

Kjøpte for et par uker siden en Rana 16 Line m/ Mercury 30. Altfor liten motor på båten da farten var 20 knop på maks, så fant en fin 50HK m/ powertrim til en rimelig penge. Mercury/Mariner er jo samme greia, iallefall på sent 90/tidlig 2000 da min motor er ifra.

Har en 10 1/2 15 propell liggende i stål. kan den fungere på aktuelle båt/motor tror dere? Båten veier 375KG, 475CM lang og 1.98CM bred. medicore V-bunn. 

Jeg forventer ca 28-30 knop på maks turtall. 

Også for å teste så må jeg vel skaffe meg en turteller. Er det noen som selger en komplett pakke med alt av ledninger og duppeditter så send meg en PM. ;)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

husker ikke utveksling på de motorene men mener det ca samme som Yamaha sin.  Vil tro 13-14" stigning vil være et greit utgangspunkt, og at den 15" vil bli i tyngste laget

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det jeg fryktet dessverre.

Da kan jeg evt. se om jeg får byttet den inn eller bare kjøre med alu prop. 

Propell fra Yamaha 40/50 3 cyl passer iaf. 30/40 Mercury/Mariner 2 cyl. Kanskje noe ala det samme på utvekslinga som du sier.

Takker for godt svar som alltid Ivar!  :thumbsup:

Fant ut at Yamaha har 1.84 (ellerno) til 1, og at Mercury (slik jeg har kjøpt) har 1.64:1. Så trenger ca 1 stigning mindre enn Yamahaen sånn ca? Altså en 12-13?

EDIT: Er 28 knop realistisk tror dere? Er jo en tung og gammel båt, men ikke fylt med vann. Ifllg nettet veier den 375KG uten motor. Så blir vel 500KG med motor, båt, batteri og tank sånn ca.

Redigert av Christian.T (see edit history)

• 6 måneder senere...

Dersom noen har samme båt/motor til info.

Solgte 50HKen. Testet den med en 10 3/8 x 13P alu propell. Fikk 4900 av de 5000-5500 man egentlig skal ha. Tipper jeg måtte hatt en 10 x 11 elns for å fungerer optimalt. Farten var også ganske dårlig. Ca 25 knop. Kan være motor ikke vær helt med sine fulle fem?

Fungerte uansett alltid og var alltid pålitelig. :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...