CptGreenvalley Startet 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2016 (redigert) Har i lengre tid jobbet med å få en Johnson 50hk der oljetanken er fjernet til å gå på tomgang. Etter diverse tråder både her og i utlandet ble forgasser rep sett kjøpt inn fra Ravs Garasje og begge forgasserne ble blåst rene med trykkluft og rep sett installert, nye flottører osv osv.. Dessverre sliter motoren fortsatt med tomgangskjøring, noe som gjør manøvrering ut og inn av havna nå problematisk da den stopper om jeg kjører saktere enn 6-7 knop Må i prinsippet starte den og sette i gir og gi skikkelig gass ellers stopper den ganske raskt av seg selv. I et av innleggene her på båtplassen kom det fram at man kunne justere mixture skruene rett på forgasserne ( øverst) noe jeg har prøv uten særlig hell. Det går fram at man skal skru hel inn og så 1-2 runder ut igjen.Mine justeringsskurer derimot virker såpass korte at de blir stående "løse" selv med bare en halv til en runde ut igjen fra bånn, og når skruene er noe løse i hullet vil jeg tro de også justerer seg selv ytterligere kun pga av motorvibrasjoner i under kjøring... Symtomene er at motor går på oppstart og så virker det som den begynner å slå litt i forgasserne. Men en gang den får litt turtall går den fint og virker kvikk til å være sen 80 tall. Jeg pleier å stå bak og gi gass rett på forgasserne for å prøve å holde den i live... det går noen sekunder men til slutt virker det som den muligens får for mye bensin og kveles... Legger ved noen bilder så folk kan se hva slagsmotor det er snakk om. Er spesielt interessert i om det er noe å hente på justering på skruene øverst på forgasserne, samt om muligens flottørene min kan være stilt galt og evt hvordan disse bør stå. Siden den går bra såpass bra når den først får litt turtall har jeg foreløpig ikke sett på verken kompresjon eller tenningsinnstilling.... Her ser man de to små mixture skruene rett på forgasserne jeg har prøvd å justere på. Lurer og på om justeringsskruen på bildet under har en standard innstilling og om denne "flytter" tenningspunktet evt hva den gjør. Denne kommer jo i tillegg til tomgangsskruen man ser fram på motoren: Dette er min første påhengsmotor noe som sikkert kommer tydelig fram i innlegget :) Uansett, hadde vært greit med litt mer pålitelig motor, som tross alt virker som den har noen år igjen å leve, om bare tomgangen hadde fungert... :) Redigert 20.Juni.2016 av CptGreenvalley (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Kan høres ut som du har et motsatt problem, for lite bensin. Har du skrud ut den store flate skruen på bensinpumpen og sett at det ikke er mye grums i filteret eller defekt membran. Det er den til høyre for starteren siste bilde. Du kan prøve og pumpe på belgen på slangen og se om den oppfører ser bedre på tomgang. Det kan også være et resultat av dårlig kompresjon eller defekte reed ventiler, som gjør at undertrykket i veiv huset ikke er stort nok til og drive bensinpumpe på lavere turtall. Redigert 21.Juni.2016 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) På den forgasser modellen du har er ikke det en Tomgang/blandeskrue men en dyse som må byttes ut i forskjellige størrelser, så den skal være helt skrud inn. Ikke begynn med og bytte dette eller justere på div stag så lenge det ikke er rørt på. eller forgasserne er byttet. Da kommer du bare til og justere deg helt bort og når feilen er funnet er alt annet feil. Du har en justering skrue lenger bak på begge forgasserne (ikke alltid) på høyre side på toppen som står 45grader på skrå, men hadde det vært problemer med tomgangen ville du greit klart og holde motoren i gang på lavere turtall. Redigert 21.Juni.2016 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CptGreenvalley Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Tusen takk for tilbakemelding. Jeg har hatt bensinpumpen åpen en gang og fant ikke stort i filteret men det kan jo hende membranen er dårlig som du foreslår. ( skal prøve pumping på belgen på tomgang) Før forgasser rep sett hang flottørene seg opp i åpen stilling og det virket som den overfylte motoren som gikk selv etter jeg skrudde av tenninga. Måtte nappe bensinkoblingen og vente til den hadde kjørt seg tom.Dette er nå borte med nye flottører og rep sett. Har fått noe hjelp av en kar fra polen som visstnok hadde peil, men symptomene på tomgang var de samme, så det var ikke så vel anvendte penger. ( dette var riktignok før jeg installerte forgasser rep sett) Skal se etter skrue du nevner som står i 45 grader men kan ikke si jeg har lagt merke til denne. Har kompresjonstester liggende så da får jeg vel kanskje starte der og utover det virker det som det er på tide å sette dette bort til noen som kan det...Dette båtprosjektet ble ikke så budsjett som planlagt.. selv om alt utenom motor virker bra :) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Men hva ble gjort når vro ble fjernet? bytta til vanlig bensin pumpe, blokkert vakuum , gjort om vro pumpe. http://www.maxrules.com/fixomcvro.html http://www.maxrules.com/graphics/omc/VRO-no-oil.jpg Den juster skruen du ser her tenkte jeg på, hvis du har den Nr.335015 https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1989&hp=50&model=E50TELCEC&manufacturer=Evinrude§ion=Carburetor+-+All+50+Models Sitér dette innlegget Link to post
CptGreenvalley Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Dette ble gjort før jeg tok over så er ikke sikker. Fikk bare beskjed om at det var fjernet og at den nå trengte bensin med oljeblanding. Motoren ble testet montert på båten i vannbad på kjøptidspunkt og da gikk den selvsagt fint på tomgang, men med noe røyk da selger gav den ekstra olje i bensin fordi den skulle vinterkonserveres... Aldri båtkjøp på land igjen... lesson learned :) Skal lese meg litt opp på linkene dine. Tusen takk igjen Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 VRO er vel kjent for å feile. Sikkert derfor den er blitt koblet ut. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
TB22 Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) very rarely oiled Edit: når det er sagt så finner du fra mine tidligere poster noe tilsvarende. Holdt på å kjøpe ny motor og på god vei å demontere motoren min helt, da jeg til slutt byttet gammel bensin med ny, Min drev å kubbet på tomgang. poffet og harket etter en stund på tomgang før den kubbet. Fant ut at tomgangen var noe lav ihht til turtall i manualen, justerte den opp litt men hjalp ikke. Først når jeg byttet bensin og rengjorde filter m.m gikk den fint igjen. Redigert 21.Juni.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
CptGreenvalley Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Takk for tips. Redd bensinen er forholdvis ny, men nå startet jo problemene forrige sesong så jeg kan jo prøve den andre tanken jeg har liggende med ny bensin og olje. Verdt et forsøkt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.