Jump to content

Mercury 60hk 4T som ikke vil starte (vann i motoren?)

kjakan2005

Recommended Posts

Har en 15 fots båt med en Mercury 60hk 4-takt EFI som sikkert er 10 år gammel. Den er kjørt svært lite og har ikke vært på vannet siste to årene. Tok den ut nylig og da ville ikke motoren starte (harker i 3-4 sekunder, og så slår den seg av). En årsak kan være at batteriet ikke har vært ladet nok opp (batteriet viser ikke "grønn indikator lenger", noe som tyder på at kapasiteten er under 50%). I tillegg er jeg redd for at det kan ha bli brukt noe gammel bensin hvor det har vært for mye vann. Dette kan ha medført at jeg har fått vann i motoren. Siste ting er at slangen fra bunn på motoren som brukes til knopmåling har ligget i klem i alle år. Denne har fått så mange hull på seg at den er falt av (tviler vel på at dette kan være grunnen til at ikke motoren starter).

Har selv ikke veldig god greie på båtmotorer, men har flere ganger skiftet gearolje og motorolje (samt oljefilter). Dette ser for så vidt bra ut nå.

Fikk tips på lokalt verksted om å ta av bensintilførselen, ta av tennpluggene og deretter starte motoren. Er det vann i motoren skulle dette visstnok komme ut der tennpluggene sto. Koble deretter på bensinen (gjerne med litt kondensfjerner) og se om det går bedre nå. Hva tenker folket om dette tipset og er det noen som har noen tanker om hva jeg burde gjøre her? Motoren gikk vel 1 min da jeg satte ut båten forrige helg, men har deretter ikke ville starte ordentlig igjen...

og nytt batteri , evt lade det du har (men spørs om det har overlevd etpar vintre om det har stått uoppladet...)  

hvordan så motorolja ut før bytte?  

om det kommer vann i bensinen , så skal det mye til før det blir stående i motoren - det vil normalt tette dyser og lage trøbbel før du kommer så langt.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har ladet opp batteriet en god stund nå. Det er nok kapasitet til å tilte opp/ned motoren og når jeg trykker på starteren så er det åpenbart noe igjen i batteriet (ellers hadde ingen ting skjedd), men kan jo være at det ikke er god nok kapasitet...Er båtbatteri helt vanlig 12volts bilbatteri, eller er det forskjellig type batteri?

Motoroljen så fin ut før jeg tok ut båten ettersom denne ble skiftet ut før oppbevaring for 2 år siden (skulle tro den ikke tok skade av å stå ute i kulde 2 år).

Hvis det viser seg at problemet er at jeg har brukt gammel bensin, hva burde jeg i så fall gjøre? Må jeg få den på service eller er det noe jeg kan gjøre selv (eks dette jeg snakket om ang å ta ut tennpluggene).

• 1 måned senere...
  • 4 år senere...

Børster liv i denne tråden igjen, i stedet for å starte ny. 

har en mercury 60 hk efi. Gått som en klokke i de tre årene jeg har hatt den, men nå mot slutten av sommeren ble den vrien å starte. Ikke lenger noe piiip når jeg vred nøkkelen til ON. Høres dette ut som batteri problematikk også?

Det ble etterhvert også slik at nøkkelen måtte lirkes veldig pent til Høyre for å få start på den, før den kveles etter et sekund. Måtte holde på sånn i 2-4 minutter. Har nå kjøpt batteri lader på Biltema og skal prøve å lade opp batteriet.

når den først starter går den veldig bra. 

Redigert av Libra1985 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...