Jump to content

Skifte ut gammel lucas dynamo

kondemnert16

Recommended Posts

På den gamle lucas dynamoen er en "hovedkontakt" som passer mot den nye.

I tillegg er det en kabel som jeg  ikke vet hvor skal. Den gamle dynamoens tilkobling var ikke merket for denne kabelen,mens den nye er det to muligheter,

enten W eller + Noen som vet hvor denne ledningen skal monteres,og eventuelt hva slags fungsjon denne kabelen har ?

Takk for svar :smiley:

Takk Magne,jeg kobler den til W  ladelampe. Den nye dynamoen har jo regulatoren integrert på dynamoen,den gamle har ikke det. Vet du noe om hvordan dette 

forholder seg ? Kan jeg bare koble hovedstikket på og den løse til W uten å koble vekk noe,tenker på den gamle regulatoren som jeg ikke vet hvor er ?

Du må nok fram med den nye, men ikke å se på den gamle og eventuelle tilkoblinger.

Kontaktene du har på bildet her kan være + - D+ og W, Eller ++ D+ og W, eller også D+ F - og W
----------------------------------

Dynamoen nå derimot må du tilkoble som -den- skal tilkobles, ellers skyter du trolig noe i lufta
Om du evt. må forandre tre kabler er ofte en del av oppgaven og pleier ikke å være særlig vanskelig.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Med den gamle kontakten på plass i den nye dynamoen, og ny ladelampe korrekt tilkoblet, skal det vera berre å kjøra. Den gamle spenningsregulatoren er nok der einkvan plass, men den har ingen inflytelse på driften av ny dynamo, og so vidt eg kan sjå skal den ikkje bruka strøm. No må eg forresten ta litt forbehold: Hvis den nye dynamoen er større enn den gamle kan det henda at ledningane i den gamle kontakten er for tynne og blir varm. Men det er berre å prøva.

Hvordan dykker nå omsider opp det nederste bildet i innlegg nr. 5?
Jeg ser det for første gang nå.

Kommentar fra moderator: Se kommentar over bildet, moderator har lagt det inn, skal legge til at det skjedde i dag. (var lastet opp)

Uansett, nå var det jo det jeg skrev.

Han må se på den nye, og det er enkelt i dette tilfellet siden nå den har både 

alle betegnelser og -egen- regulator (som da ikke tillater ekstern regulator, så sant den finnes fra før i det hele tatt).

Dessuten, kondemnert16, ofte står det også betegnelser på gamle stikkontakter.
Så kan du sjekke (Multimeter og prøvelampe) om minus er på minus, pluss på pluss, og D+ (som blir ladelampe) tilkoblet D+.
Det samme må du se på gamle kontakten og der på samme plass som på dynamoen.

Uten fysisk sammenlikning blir det heller ikke noe "grønt lys", vet du.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Takker for nyttige svar. Denne dynamoen skal i følge produsenten passe til flere Perkins motorer,bla.a. min motor, Perkins 4.108

Forskjellen er at den gamle var på 35 ah mens den nye er på 65 ah. Må vel som en Magne nevner, øke tverrsnittet på kabler til dynamoen.

Mitt opplegg skal egentlig være to polet,men minuskabelen fra batteriet er jordet direkte i motoren,å da er det vel ikke to polet opplegg så vidt jeg skjønner. Vet ikke om den gamle dynamoen var,og den nye er to polet..

Mitt opplegg skal egentlig være to polet,men minuskabelen fra batteriet er jordet direkte i motoren,å da er det vel ikke to polet opplegg så vidt jeg skjønner. Vet ikke om den gamle dynamoen var,og den nye er to polet..

Den ser enpolet ut, så vidt jeg kan se ut fra bildet av den nye dynamoen er det kun B+ og W.

Satte inn en topolet Lucas i båten min i dag (Perkins Prima/Volvo MD22), den har også en egen pol som heter B- der jord/minus kobles til. Her er et bilde av den gamle topolte dynamoen, den nye ser (heldigvis) ny ut.

bilde

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...