kondemnert16 Startet 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2016 På den gamle lucas dynamoen er en "hovedkontakt" som passer mot den nye. I tillegg er det en kabel som jeg ikke vet hvor skal. Den gamle dynamoens tilkobling var ikke merket for denne kabelen,mens den nye er det to muligheter, enten W eller + Noen som vet hvor denne ledningen skal monteres,og eventuelt hva slags fungsjon denne kabelen har ? Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Vil tro den løse er til W. Signal til turteller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Det kunne kanskje hjelpe med enten typebetegnelser, eller også en eller to bilde.I så fall er jeg sikker på at vi finner fram. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
kondemnert16 Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 På Perkinsen er det en egen turtallsmåler på motoren,så signal til turteller er det ikke. Typeskiltet på dynamoen er borte,så jeg vet ikke typen annet en Lucas.. Sitér dette innlegget Link to post
kondemnert16 Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Kommentar fra moderator: her er bilde av den nye (lagt til 26.06): Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 I ei gammel bok i mi hylle, om dynamoer, er der i Lucas sin dynamo ein slik kontakt, som dei kaller AL, den er koblet til ladelamperele. Internt i dynamoen er den koblet akkurat slik som dagens W- kontakt Magne Sitér dette innlegget Link to post
kondemnert16 Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Takk Magne,jeg kobler den til W ladelampe. Den nye dynamoen har jo regulatoren integrert på dynamoen,den gamle har ikke det. Vet du noe om hvordan dette forholder seg ? Kan jeg bare koble hovedstikket på og den løse til W uten å koble vekk noe,tenker på den gamle regulatoren som jeg ikke vet hvor er ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Noja - ladelamperele, som den ledningen gjekk til, er ein del av ekstern spenningsregulator. Å kobla denne ledningen til ladelampe på ei ny dynamo blir feil, eg anser at med sopass komplisert tegning av det gamle systemet vil det lettaste vera å leggja fram nye ledninger til ladelampe. Sitér dette innlegget Link to post
kondemnert16 Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Ok,da legger jeg en ny ledning fra W til ladelampe. Men hovedkontakten, kan jeg plugge den i uten å gjøre noen endringer ? Tenker da på den eksterne spenningsregulatoren ? Takk for god hjelp Magne :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Du må nok fram med den nye, men ikke å se på den gamle og eventuelle tilkoblinger.Kontaktene du har på bildet her kan være + - D+ og W, Eller ++ D+ og W, eller også D+ F - og W---------------------------------- Dynamoen nå derimot må du tilkoble som -den- skal tilkobles, ellers skyter du trolig noe i luftaOm du evt. må forandre tre kabler er ofte en del av oppgaven og pleier ikke å være særlig vanskelig.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
kondemnert16 Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Ingen som kan forklare om jeg behøver å endre noe i forhold til nye dynamoen,utenom ledningen til ladelampa ? Den gamle hovedkontakten passer rett på den nye dynamoen,er det bare å starte opp å alt er ok ? Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Med den gamle kontakten på plass i den nye dynamoen, og ny ladelampe korrekt tilkoblet, skal det vera berre å kjøra. Den gamle spenningsregulatoren er nok der einkvan plass, men den har ingen inflytelse på driften av ny dynamo, og so vidt eg kan sjå skal den ikkje bruka strøm. No må eg forresten ta litt forbehold: Hvis den nye dynamoen er større enn den gamle kan det henda at ledningane i den gamle kontakten er for tynne og blir varm. Men det er berre å prøva. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Hvordan dykker nå omsider opp det nederste bildet i innlegg nr. 5?Jeg ser det for første gang nå. Kommentar fra moderator: Se kommentar over bildet, moderator har lagt det inn, skal legge til at det skjedde i dag. (var lastet opp) Uansett, nå var det jo det jeg skrev. Han må se på den nye, og det er enkelt i dette tilfellet siden nå den har både alle betegnelser og -egen- regulator (som da ikke tillater ekstern regulator, så sant den finnes fra før i det hele tatt). Dessuten, kondemnert16, ofte står det også betegnelser på gamle stikkontakter.Så kan du sjekke (Multimeter og prøvelampe) om minus er på minus, pluss på pluss, og D+ (som blir ladelampe) tilkoblet D+.Det samme må du se på gamle kontakten og der på samme plass som på dynamoen. Uten fysisk sammenlikning blir det heller ikke noe "grønt lys", vet du. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Yball Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 "Hvis gud oppfant lyset, oppfant Lucas kortsluttningen. ", leste jeg på ett Engelsk forum en gang... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
kondemnert16 Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Takker for nyttige svar. Denne dynamoen skal i følge produsenten passe til flere Perkins motorer,bla.a. min motor, Perkins 4.108 Forskjellen er at den gamle var på 35 ah mens den nye er på 65 ah. Må vel som en Magne nevner, øke tverrsnittet på kabler til dynamoen. Mitt opplegg skal egentlig være to polet,men minuskabelen fra batteriet er jordet direkte i motoren,å da er det vel ikke to polet opplegg så vidt jeg skjønner. Vet ikke om den gamle dynamoen var,og den nye er to polet.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 (redigert) Mitt opplegg skal egentlig være to polet,men minuskabelen fra batteriet er jordet direkte i motoren,å da er det vel ikke to polet opplegg så vidt jeg skjønner. Vet ikke om den gamle dynamoen var,og den nye er to polet..Den ser enpolet ut, så vidt jeg kan se ut fra bildet av den nye dynamoen er det kun B+ og W. Satte inn en topolet Lucas i båten min i dag (Perkins Prima/Volvo MD22), den har også en egen pol som heter B- der jord/minus kobles til. Her er et bilde av den gamle topolte dynamoen, den nye ser (heldigvis) ny ut. Redigert 26.Juni.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.