Jump to content

winch til storseilfall. For 6mm. wire.

Mr. Hilde

Recommended Posts

Winsjen for storseilfallet har trolig skåret seg. Det kreves alt for mye kraft for å bevege winchen. Det er det samme begge veier. Jeg har skrudd den løs fra masten og har prøvd å demontere den ved å tersje ut lager/aksling. Men det sitter så godt at jeg er redd får å ødelegge enda mer hvis jeg presser hardere. Jeg ser derfor ingen andre løsninger enn å kjøpe en ny. Jeg regner med at winsjen er fra ca 1980 og eneste merkingen er: GIBB England. Tror ikke firmaet eksisterer og er derfor forberedt på å anskaffe noe annet. Jeg er nå på tur med båten på Vestlandet, og får vel ikke gjort noe med dette før jeg er tilbake om et par tre uker.

Spørsmålet er derfor om noen vet om hvor jeg kan få tak i en fallwinch som kan festes på masta og er beregnet for 6mm. wire med lengde ca 13m? Ny eller brukt. Eller hvis det er noen som har noen andre gode tips så er jeg takknemlig for det også.

• 3 uker senere...

Klarte omsider å trekke delen fra hverandre med en tresj (avtrekker) forsiktig varming og litt banking. Det ser ut til at winchen kan reddes, men hva slags fett bør brukes i dette lageret? Det er et glidelager med foring av et eller annet slags kunststoff. Akslingen ser ut til å være av en aluminiumslegering. (silumin?)

https://www.dropbox.com/s/31hzcdx4b90zlq1/winch.JPG?dl=0 

Regner med at det er inntrengning av sjøvann som har gjort at lageret har satt seg. Så i framtiden bør nok winchen få litt bedre og jevnlig stell. Det betyr årlig demontering, reingjøring og bytte av fett. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...