Cirion Startet 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2016 Har en Volvo Penta D1-30 motor og ønsker å montere en shunt for måling av A inn og ut av batteriet via min Sterling PMP1. Hvor stor shunt trenger jeg for å takle start av motor? Har forsøkt å søke litt, og det nermeste jeg kan finne av relevant info er hvor stor hovedbryteren må være: Kontinuerlig 150A Max belastning 1000A Max belastning 5s 450A Har en slik 150A shunt liggende:https://www.elfadistrelec.no/no/shunt-150a-60mv-klasse-cewe-shunt-150a-60mv/p/17697295?q=*&filter_Category3=Shuntmotstander+og+omformere&filter_Category4=Shuntmotstander+og+transformatorer&filter_Buyable=1&page=41&origPageSize=50&simi=97.0 Vil den tåle start av motor? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Nei. Og det er helt uinteressant å måle hvor mye energi som brukes til start. Den vil dessuten være temmelig unøyaktig. Shunt brukes på forbruksbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Nei, ikke måle hvor mye forbruk som er på start, men morro å se hvor mange A som startbatteri lader, samt måle Volt. Like greit å måle begge når jeg har utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Du kan sette shunt på ladekabelen til startbatteriet. Normalt går denne fra dynamoen til pluss på starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 (redigert) Om du vil måle hvor mye strøm sartmotoren trekker kan du jo bre bruke en DC strømtang den er mye mer nøyaktig og gor ikke noe spenningsfal. Redigert 20.Juni.2016 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Du kan sette shunt på ladekabelen til startbatteriet. Perfekt, er jo kun den infoen jeg trenger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 (redigert) Är väl en jord shunt? Då behöver du jorda startmotor jord via shunt för att få all mätvärden (laddning) alla jord kablar skall gå via shunten. Din shunt fungerar inte till detta. Jag föreslår en victron bm602 eller bm702 för ditt ändamål då får du en rejäl shunt på köpet Redigert 22.Juni.2016 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Mange batterimonitorer har mulighet for spenningsmåling på et ekstra batteri i tillegg til batteriet (banken) man gjør lading/forbruks-måling på. Mitt NASA BM-1 har i alle fall denne muligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Är väl en jord shunt? Då behöver du jorda startmotor jord via shunt för att få all mätvärden (laddning) alla jord kablar skall gå via shunten. Din shunt fungerar inte till detta. Jag föreslår en victron bm602 eller bm702 för ditt ändamål då får du en rejäl shunt på köpetHvorfor si noe sånt? Funker da like godt på plus som minus. Uansett, den er montert og viser infoen jeg trenger. Antall A som går inn på startbatteri fra dynamo. Samt at jeg får V fra begynnelsen av kabelen ( før spenningsfall ) Har forresten en PMP1 fra Sterling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.