Eureka Startet 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2016 Hentet båten etter belgskifte og diverse annet motorarbeid i dag. Under henteturen kjente jeg en relativt kraftig vibrasjon i båten når drevet ble trimmet ned ved turtall over ca 12-1400 omdreininger. Ved tomgangsturtall ca 800, kjente jeg ikke vibrasjon. Kun vibrasjon ved nedtrim, ikke opp. Kjente det umuddelbart når jeg trykket på trimknappen. Er det kalibreringprosedyre av triminstrument etter at drev har vært av? Fikk også en feeling av at trimmingen var annerledes nå enn før mtp tallene og hvordan båten lå i vannet. Husker ikke helt fra i fjor, men er det sperre på trimming ved turtall over ca 1000 omdreininger? Kunne ikke trimme høyere enn +7. Hva er min og max trim, tallene? Så, er det noe kvalifisert mening ang vibrasjonen ved trim ned? Nivå på oljetank er mellom min og max. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Vibrasjonen kommer vel enten fra lager i transom eller knute med tørre/rusta kryss som sperrer litt når vinkelen endres..? Har opplevd lignende med DPE på samme turtallsområde, par hakk endring av trim og det rister i et sekund eller to, ikke noen god feeling. Ville hørt direkte med lokalguruen, Mr. Ytrebø & co, har sikkert mye å gjøre, men full bemanning for tiden såvidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 (redigert) Ja, nei... Vibrasjonen er der kun mens jeg holder knappen inne og drevet er under bevegelse nedover/ inn. Ett kort trykk, så den beveger deg en grad/ enhet, så er vibrasjonen over umiddelbart. Første gang jeg trimmet ned, skvatt jeg til og trodde nesten jeg kjørte på noe... Jeg regner med mekanikere hadde sagt ifra om det var noe å bemerke på knuten. Og de sa også at alt så bra ut. Var der selv og så drevet liggende på pall. Knuten var uten rust og ingen tegn til fukt. Det blir jo typisk at tanken streifer en, når det ikke var slik da båten ble levert verksted... Kan jo ikke tenke meg at det har kommet luft i systemet heller iom hydraulikken ikke er avmontert. Jeg skylder å si at jobben ikke ble gjort av VP-verkstedet i Ålesund. Dog var det andre , perifere sider ved denne jobben jeg må si at jeg ikke var helt tilfreds med. Men det lar jeg ligge her pr nå. Men det blir nok å gå tilbake til Gulliksen, tross tidligere mindre god opplevelse. Det er vel kara på Fiskerstaranda du sikter til Kaffelars? Jeg får vurder det om jeg ikke finner en løsning. En løsning er jo å kjøre med drevet i en bestemt stilling hele sesongen. Trimflaps gjør jobben godt nok igrunn. Redigert 20.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Glemte å nevne det føltes som motor jobbet tyngre når vibrasjon oppstod, og tenkte det samme som deg - at et tau eller plast hadde viklet seg inn i propellene. Mente drevservice.no, som nok kan gi kyndig svar på nulige årsaker via telefon, og godt mulig hjelpe dere før langtur om dere får koordinert en slipping el. løft. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 - nå gikk det 41tusen til et verksted i dag...så lysten på å pådra seg enda et nytt verksteds timer er på meeeget lavt nivå... :) Kom til å tenke på at da båten lå til kai, motoren avskrudd, kunne drevet kjøres direkte helt til topps slik at det presset så det knaset i badeplattformen og plastplata på drevet. Synes å huske at det alltid stopper før det gikk helt opp, og at ett eller annet måtte trykkes på for å overstyre en sperre. Kan det stemme? - må finne frem boka i morgen... Hvor er dere alle med DPH-drev? I uthavn uten nettdekning? :) Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Det står jo litt om dette i noen gamle tråder: During i DPH drev når du trimmer inn i fart Vibrasjoner i Volvo D6 350 med dph drev Jeg har fortsatt samme problem med mitt drev men har ikke gjort noe aktivt for å bli kvitt det. Ut fra de gamle trådene har jeg sett for meg at det er oppretting av motor eller verre trimsylindre som må byttes som de mest sannsynlige årsakene. Da jeg monterte drevet i år la merke til at den ene trimsylindere hadde litt slark ved innfestingen i transomen og tenkte kanskje at det kan ha noe å si. Men det kan jo igjen være en konsekvens av problemet med å trimme inn og vibrasjon i drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Ser den med verkstedregninga Eureka, huff.. og ser jo nå dette har vært diskutert før, med interresante resultater at trimsylinderene kan være synderen. Kan jo tenke meg det kan vibrere bra om der er luft på feil sted, som komprimeres av trykket når drevet er belastet og man får en egensvingning. Andre nevnte problemer med at det føles som det 'kniper' og belastes ekstra når det oppstår, virker mer som det jeg har opplevd en gang. Ville tro dette kan være oppretting/transomlager eller drivknute som er utenfor spec. Drev kan trimmes fritt i operasjonsområdet, mens det krever et ekstra trykk for å få det i 'Beach'/max opp. Verdier på trimindikator brukes av styringen for operasjonsområdet, mens med 'beach'/tillegsknapp inne kan man kjøre drevet mot mekanisk endestopp uavhengig av indikator. Har du feil på indikeringen nå(feilmontert giver), skulle det bare påvirke drevposisjon i det vanlige arbeidsområdet - men er indikeringen helt på jordet kan jo selvfølgelig arbeidsområdet inkludere max løft..er ihvertfall noe som ikke er justert som det skal. . Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Tnorderu: takk for linker. Det er jo mye likt mtp symptomer. Leste gjennom kalibreringsprosedyren på drevet i natt.. Ettersom drevet nå kan kjøres helt opp i badeplattformen så er kalibreringen feil. Det var den ikke da den ble sjøsatt for sesongen. Er kalibrering av trimindikator prosedyre når drev er tatt av og satt på igjen? Redigert 21.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Trimindikator er normal prosedyre ved remontering ja. Ideelt sett bør '0' på instrument være med kavitasjonsplata parallell med skroget, slik at man vet hva utgangspunktet for trimmen er, men sikkert mange som slurver med dette.. På DPH er jo trimgiveren på innsiden, så husker du hva som var maks negativ verdi tidligere fra fabrikk(evt. få fra produsent), kan dette justeres på giveren BB side av transom. Se verkstedmanual for drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Jeg tar av og setter på drevet (DPH) hvert år og har aldri kalibrert noe som helst. Trimnåvå er fra -4/5 til + 44 (mener jeg å huske). Kjører bare på tomgang når drevet er trimmet høyere enn +7. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.