mr.loffern Startet 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2016 Heisan, jeg ønsker å montere ankervinsj akter og lurer på hvordan dere andre har løst kjettingkasse og drenering. Ønsker helst ikke et nytt økosystem bak i der ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 (redigert) Hos meg er det middels stor muredunk som gjør jobben som kjettingkasse. Den er limt fast (tec7) på et lite fundament av tre. Aldri merket noe lukt eller problemer med den. Den har ingen drenering og men det virker som vannet som følger med kjettingen fordamper fra gang til gang. Man kan selvsagt montere en liten avtappingskran på den om man vil. Redigert 20.Juni.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Vi har også en murerbøtte som samler opp blytauet vårt. Det ligger stadig litt vann nederst, men det er ikke mye, og det hverken lukter eller ser ille ut. Jeg tipper blytauet holder bedre på vannet enn kjetting. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Norskipper Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Du har antagelig bestemt deg for vinsj bak - jeg må si at det jeg var minst fornøyd med i en Bav 37 var nettopp vinsj bak. Jeg monterte, og plukka den ut igjen etter 1 sesong for å erstatte med ankaroline. Støy, null føling med om den satt eller ikke, umulig å bremse båten inn mot land, langsom utkjøring og ikke minst det å dra saltvann, tang og maneter inn til autopiloten og varmeapparat gjorde dette til en stor tabbe. Nå har jeg en 40 Cruiser, og jeg vet at det aldri kommer noen vinsj akter så lenge jeg har den. Sitér dette innlegget Sailing - the most expensive way to travel in discomfort.... Link to post
Lazyjack Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Du har antagelig bestemt deg for vinsj bak - jeg må si at det jeg var minst fornøyd med i en Bav 37 var nettopp vinsj bak. Jeg monterte, og plukka den ut igjen etter 1 sesong for å erstatte med ankaroline. Støy, null føling med om den satt eller ikke, umulig å bremse båten inn mot land, langsom utkjøring og ikke minst det å dra saltvann, tang og maneter inn til autopiloten og varmeapparat gjorde dette til en stor tabbe. Nå har jeg en 40 Cruiser, og jeg vet at det aldri kommer noen vinsj akter så lenge jeg har den. Støy - Ja, den skal du få Norskipper Føling med om ankeret sitter - Du både hører og ser om det sitter Langsom utkjøring - Frittfall vinsj er tingen. Min rauser ut 10 meter i slengen ved hvert trykk på fjernkontrollen. Mulig å bremse båten inn mot land - Bare å slippe utkjøringsknappen, evt. kjøre litt inn for å stramme opp kjettingen. Er ikke begge hendene opptatt med å legge ut ankerline så kan man jo også bakke opp med motoren. Saltvann, tang og maneter - Det kan nok følge med noe vann som havner i kjettingkassa (les muredunken) men maneter og tang har jeg aldri sett følge med. Det forsvinner evt. på veien da kjettingen passerer to trinsehjul og selve vinsjen på vei inn i båten. Ankervinsj akter er en av innretningene ombord jeg setter mest pris på. Redigert 21.Juni.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mr.loffern Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Ser det er litt blandede tanker her om vinsj bak. Jeg er litt blandet selv, men hovedsakelig fordi det er så masse annet jeg kanskje burde prioritere først som f.eks. vinsj i baugen, autopilot og liknende. Ser dere anbefaler murerdunker, så det skal jeg ta med videre og se om jeg kan få festet den på en god måte bak i der. Da tror jeg det blir blytau bak og kjetting foran. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseiler Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Vi hadde murderdunk baki vår Bavaria 37, den var festet med byggskum. Fungerte ypperlig som kombintert lim og fundament. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Husk at blytau bygger seg opp når det vinsjes inn og krever derfor større høyde fra vinsj til kjettingkasse. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Vinsj bak er et must i mine øyne. Jeg har erfaring med både kjetting og blytau, både manuell utkjøring og fritt fall. Jeg var mest fornøyd med frittfall og kjetting. Ja det støyer, men det sitter også. Det er viktigere for meg å vite at jeg kan stole på ankeret hver gang og at det sitter enn å plages med litt støy i de få minuttene man bruker på å slippe og stramme det opp. En kompis har ankerlina på rull, vi andre pleier å erte ham litt med at han har kjøpt seg et slik "Flyte anker" for det sitter sjeldent og i hvertfall aldri like godt som vi andre med kjetting (vi har alle brucekopi). Har ikke vært plaget av maneter og tang i "murerdunken" min. Jeg bruker motor og ror til å manøvrere båten min, ikke ankervinsjen, så frittfall er tingen for meg, manuell utkjøring synes jeg er noe herk for plutselig så er forholdene slik at man må ha litt fart inn og da hender det at vinsjen plutselig holder deg igjen og du mister kontrollen relativt fort og båten vrir seg siden som oftest en vinsje er montert ut på en av sidene på akterspeilet. PS, jeg har snart en frittfall vinsj for blytau og 50m blytau for salg for min skal ut og inn med kjetting -XLNT Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.