Skibsplastmannen Startet 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2016 Motor er en Ford 6syl 2402e. Bowman varmeveksler. Sist jeg var ute med båten oppdaget jeg mye hvit eksos fra eksosslange. Under full gass så det nesten ut som det var full fyr bak båten. Luktet ingen ting, kun vanlig eksoslukt. Gikk utifra at dette var vanndamp. Kjørte rolig hjem til havn. Fortsatt en god del røyk/damp. Ingen vann i olje, eller olje i frostvæske. Motortemp var 80-85 grader som vanlig. Kommer bra med vann fra eksos. Finner ingen feil. Ganske sikker at dette er damp. ( har søkt rundt på forumet og lest) skal sjekke impeller men kommer som sagt mye vann i eksosslange. Men er det slik at dette kan ha noe med eksosbendet å gjøre? Dårlig miks der? Været var ikke kaldt eller rått. Noen forslag...? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Hvit eksos hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 20.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Hadde det samme på sjarken en gang. Sjøvannspumpa ga for lite vann pga slitt impeller. Det var nok vann til og kjøle motoren men for lite til og kjøle eksosen, masse damp. Samme skjedde da jeg fikk is i sjøvannsintaken. Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplastmannen Svart 20.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2016 Da skal impeller sjekkes. Har to sjøvannsinntak til motor. Rart hvis begge disse ble tette samtidig. Kjente også på eksosbendet under rolig kjøring og kunne legge håndflaten på det. Samtidig som jeg så det fortsatt dampet ganske bra. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplastmannen Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Impeller og kjølere sjekket og alt OK. Eksosbendet blir ikke varmt. Men fant luftfilter delvis inne i innsuget og det var mye olje i det. Fikk ikke prøvet å starte da jeg ikke hadde med nøkler. Håper dette var feilen som skapte damp/røyk Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 (redigert) Tett luftfilter vil gi sort røyk, tror ikke filteret er synderen. Hvis det er en stund siden du har byttet impeller, bytt den. Du skal være dyktig for å verifisere om det er nok spenst igjen i vingene på en brukt impeller. Når inntak og impeller er frikjent har du kjøleren som neste kandidat, lenge siden den er gjort ren på sjøvannssiden? Til slutt er det blandebendet som kan være delvis grodd igjen. Redigert 23.Juni.2016 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplastmannen Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Den virket fin og myk men kan jo prøve å bytte den. Men det kommer meget bra med vann ut eksosslange. Også på tomgang og motor blir ikke for varm. Luftfilteret var ikke tett, men en del olje på det. Ser hva jeg får gjort i morgen. Ta en skikkelig prøvetur da. Takk for gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Ikke rart det var olje på det. Slike skumfiltre skal settes inn med olje etter rengjøring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skibsplastmannen Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Ikke svart motorolje full av sot:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Nei, helst ikke;-) Sjekk blandebendet på eksosen, om det har samlet seg opp rust her vil det strupe kjølingen og vannet kommer ut som damp I stedet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skibsplastmannen Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Skal sjekkes sammen med bytta av impeller i morgen:) spent på hvordan eksosbendet ser ut Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Ha og i bakhodet at den "pallen" inne sjøvannspumpen som har i oppgave å skvise ut sjøvannet, blir og slitt. Resultatet er at det blir mindre sjøvann i kjølekretsen siden mer av vannet følger med impelleren rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplastmannen Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Da var impeller byttet og borte ble dampen:) lærdom: impeller kan være utslitt selv om den ser strøken ut. Flaut:( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.