Jump to content

Hempel bunnsmøring blir brun, ikke sort? Noen andre?

Hjelperen

Recommended Posts

Heisann :)

Jeg er ny her, og er ikke båt-eier/mann selv, men min far er født i saltvann og oppvokst i sjøsprøyt, og som en halvveis dugendes sønn så må man trå til og hjelpe til når far får skuta plassert på bukker på landjorda, slik at en landkrabbe som meg får tilgang til det som normalt sett befinner seg under vann :)

Jeg har stått for bunnsmøringen av båten, og far har alltid brukt produkter fra Hempel, både han og jeg liker at ting ser bra ut og passer sammen, båten har "fartsstriper" over vannlinjen som er sorte.

Han har alltid brukt "19990 black" "selvpolerende" bunnsmørning fra hempel, og den har alltid vært sort og hatt omtrent samme farge som "fartsstripene" bare at den er matt.

I år skulle vi bare ta vannlinjen (det som er synlig) siden den fikk to strøk ifjor... Jeg ristet boksen godt og åpnet den og måtte spør far om han skulle ha brunt i år, nei... brukte rørepinne og det var fortsatt vitterlig brunt.

Vi kom til at det kom til å bli sort når det tørket, siden det var akkurat samme type og farge han kjøpte ifjor.

Rullet på og lot det stå til i håpet om at det skulle bli sort når det tørket.

Kom tilbake idag, nei, det var brunt, og en ganske markant fargeforskjell i forhold til det sorte som var påført ifjor.

Han fikk en ny spann med forhandleren etter å ha forklart og vist fargeforskjellen, når vi åpnet den nye så var den sort som natten men konsistensen var omtrent som silikon, jeg rørte og rørte, men den ble ikke noe "tynnere". Forhandleren var på vei til å ta kvelden, men han var hyggelig nok til snu i porten å åpne butikken igjen, og sammen så åpnet vi 4 forskjellige bokser med hempel bunnsmøring, 2 fra ett parti som var levert den dagen og 2 fra ett parti som var fra rundt februar, og de var alle brune på farge.

Så på "innholdsfortegnelsen" at der var kobber komponenter i den, selv om de reklamerer med at bunnsmøringen er kobber fri på hjemmesidene sine, noe jeg trodde ikke var lovelig/normalt lenger.

Vet ikke om det har blitt lov til å bruke kobber i bunnsmøring igjen, men bunnsmøringen fra Hempel med fargekode "19990 black" hadde en farge som kunne minne om copaslip/kobberpasta heller enn sort.

Det er vel sesong for vedlikehold nå, er det noen andre som bruker Hempel som ser noe lignende?

Leverandøren skulle kontakte hempel imorgen tidlig for å få et svar på hvorfor fargen ikke stemmer, så hvis ikke noen her har et svar, så skal jeg komme tilbake med det hempel svarer :)

-Hjelperen

Hei igjen :)

Takk for fint svar Scampi, så er jeg ihvertfall sikker på at det ikke bare er jeg og far som må få sjekket synet :)

Forhandleren kontaktet Hempel på Tirsdag, og det han fikk som svar var at de hadde byttet leverandør av produksjonen, og at det var en pigmentfeil i "19990 Black" som gjorde at den var brunaktig, men at den kom til å bli sort etter litt tid i vann og sollys.

Så vi får bare håpe det stemmer :)

-Hjelperen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...