Jump to content

Nytt turbo havari, 2 gang aqad41a


båtfyren

Recommended Posts

I helgen skulle vi på fiskefestival med overnatting i båten. Ny turbo ble satt inn og testet sist uke.Båten pakket og klar med sol og flott vær.

Maskinen virker litt dau men kommer meg i plan men etter jeg går ned i hastighet for å krysse en havn kommer den ikke i plan igjen. turtallet stopper på ca 2500 og unnsett hva jeg prøver går den ikke raskere. faktisk så synker turtallet litt til ca 2300-2400.

Dette er rimelig lik opplevelse som sist når turbo vandret heden. Forventer nå at det er fult av olje i intercooler som vil si at den nye turbo (som tross alt er 5 timer gammel) lekker olje.

 

De som leverte turbo sa at om det er overtrykk i oljeretur vil den kunne kaste olje ut gjennom olje tetninger. og da ryker turbo :sad:

 

Jeg ser ikke at budsjettet mitt tåler å levere båt inn til verksted "fiks den" men det må fremdeles repareres. Så mens sommeren er her skal vi ta korte turer i 6 knop og la det stå til. Nyte livet så godt som mulig men vite at til høsten kommer det en større jobb. Ønsket mitt er å lokalisere, teste, undersøke gjennom sommeren men samtidig holde båten klar for bruk. Hvor stor jobb blir det til høsten :sweat:

 

Det er ingen tydelige gjennomslag ettersom jeg holdt et ark over oljepåfylling ved ca 3000rpm uten at arket beveget seg noe særlig, samme over olje peile pinne. Riktig nok så ble dette gjort uten belastning.

 

Motor er en AQAD41A og  har gått ca 2-2500 timer men det stor usikkerhet på dette tall,  dette er den 3 turbo på 4 år eller 500 timer. oljeretur til turbo kan jeg blåse lett  igjennom, Motor soter en del (båt er svart bak alltid) Den har jevn temperatur (ca 85) og oljetrykk er jevnt (ca kl 11 ved tomgang og 12:30 ved 3000rpm) , starter lett, har ingen ulyd som jeg kan høre. olje, oljefilter, filter, osv blir byttet regelmessig. jeg har oppgradert veivhuslufting til den b versjon (tatt vekk filter). Dyser og diesel pumpe trenger trolig en overhaling men om jeg har eks flere sylindere som er vandret heden bør jeg vel vurdere om det er på tide med oppgradering til b versjon.

Jeg kan ikke si noe om vannforbruk ettersom jeg fyller ofte pga av en liten drypp lekkasje som jeg sliter med å tette.

Olje forbruk før turbo lakk er lavt men nå er det stort som blir kastet inn i intercooler.

Det er noe olje/diesel rundt meg i havn.

 

Er det en grei oppgave å ta sylinder kompresjon selv ? har noen en god beskrivelse ?

Hvordan kan jeg sjekke om turbo får for stort oljetrykk inn ?

 

Utenom dette, hva skal jeg se etter ?

 

Jeg vil sette stor pris på alle innspill for nå er jeg fortapt.

Skulle du bo i Stavanger området og føle for å drikke kaffe (jeg lager god kaffe) kan du med glede komme ned og kikke, se høre, lukte osv mens jeg skrur. Send en IM for tlf nr og adresse. 

:thumbsup:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av båtfyren (see edit history)
Link to post

Hei Maskinisten.

 

Er helt enig, skal ikke ryke så ofte. Klippekort på turbo er ikke riktig.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan ett kan sjekkes men det kommer olje ut av retur men uten å vite mengde. Det er også mye olje som kommer inn i intercooler. så olje trodde jeg turbo fikk rikelig av.

 

Hvordan kan jeg sjekke dette ?

Link to post

DieselDahl, jeg har ikke sett noe slike spjeld men kan jo seff være der allikevel. Hva skal jeg se etter ?

Jeg ser ingen spjeld her  http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-26-19469B.aspx

 

 

dante

Dårlig oljetrykk, veldig mulig men hvordan måler jeg dette ? oljetrykk er ok riktig nok nede på blokka. Er det de umbrako store skruene som står på turbo som er til oljemåling ?

Jeg har brukt maritim sin olje som skulle være helt ok til båt med turbo. Nå sist brukte jeg VP sin egen olje. 

 

Tette oljekanaler, veldig mulig. Motoren bar preg av å ikke få tilstrekkelig med olje bytt når jeg overtok den eller filter bytte. Jeg har kjørt system rens på oljen men det er en stund siden.

Link to post

Hva mener du med systemrens innvendig. Kanskje mener du innvendig motorvask? Mulig det har vært mye avleiringer som har løsnet og har tettet igjen olje kanalen til turbo..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Bergstad,  ja jeg mente innvendig motorvask.  Etter motor rens ble olja tykk selv om den var varm og var ikke lett å få pumpet ut så noe skitt ble fjernet.

Oljekanal til turbo. hvordan er det koblet ? Olja til turbo kommer ut på siden via en slik lufte nippel. Hvor kommer det ifra på innsiden ? Er det koblet direkte til oljepumpa ? Hvordan kan jeg sjekke denne ?

Jeg kan ikke se den her http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-21-19431.aspx

Link to post

bellen

Ja det stemmer og de er begge på siden av motor. Men hvor kommer olje tilførsel ifra på innsiden ? Det ble nevnt at kanalen kunne være tilstoppet men jeg forstår ikke hvor kanalen går/kommer ifra. kommer den direkte ifra pumpa ? hvilket trykk bær det være der ? 

Kan jeg ta av oljetilførsel til turbo for å koble til en måler i det samme hull ? skader jeg mer om jeg starter opp da ?

 

:confused:

Redigert av båtfyren (see edit history)
Link to post

Hei Båtfyren. Røret for oljetilførsel til turbo sitter på styrbord side på blokka festet med en banjo skrue. Dette går opp til toppen av turbo mellom eksos turbin og turbo impeller. Dette bør alltid demonteres og rengjøres ved turbo bytte sammen med retur røret. Har du bra oljetrykk på motor skal du også ha dette på turbo ettersom det er hentet fra blokka. Vil tippe på at røret for oljetilførsel til turbo ikke har full gjennomstrømning. De store umbrako skruene på eksos turbinen sitter på kjølesløyfa.

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post

Sjekk også veivhusventilasjonen. Trykk i bunnpanna kan sprenge oljepakning på turboen. 

Er det enveisventiler i veivhusventilasjonen, eller går den bare inn etter luftfilterboksen? Enveisventiler har det med å ryke av og til. Kjent for folk som kjører bil med bensinturbo, iallfall.. ;)

Og glem ideen med å måle oljetrykket lokalt! Sjekk tilførselsrør, de skal være rene. Kun ren olje på innsiden.

Link to post

Jeg vil anbefale og sjekke Olje-Retur fra turboen, da den trolig får olje med nevnte symptom.

 

Mulig retur er blokket, har skarpe bøyer, eller rett og slett er for liten?

 

Koble av, prøv å blåse manuelt eller maskinelt og se om det bygges opp trykk eller om det "puster".

 

Legg gjerne ut bilde av retur og turbo.

 

Boris

Link to post

Jangul,

Jeg vil med glede bytte begge rørene om det finnes en tilsynelatende grunn for det. Det star ingenting på tegninger (marineparts) om ei sil. Hvor finner jeg den ?

Ikke sikkert det er sil på rørene på din turbo siden de ikke finnes på bilde.Men som flere skriver så sjekk tilførsel og retur nøye! Det kommer sikkert flere kvalifiserte tips:)
Link to post
  • 2 uker senere...

Da har jeg vært på verksted og de har stilt diagnose. en eller flere sylindere er revet.

Motor må ut og jeg vil mota tilbud snart på dette men de tar 1200 timen og det får meg til å tenke litt.

Blir dette å "piske en død hest" ?

Så jeg bytter ikke turbo før resten er på plass. sommern tar jeg i 5 knop :-)

Link to post

Kan du ikkje gjera jobben sjølv så blir nok dette kostbart.

Du bør vurdera innbytte mot ein overhalt motor, det er fleire aktørar i markedet som driv med dette.

 

Edit: Men diagnosen bør vera basert på ein kompresjonstest.

Du skriv ein eller fleire sylindrar, dei bør kunna seia dette meir eksakt viss kompresjonen har vore målt på alle seks.

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post

Har vært gjennom samme selv på a-motor, og fikk muntlig pris på 80-90 for overhaling, da med alle 6 foringer og stempel nye.

 

Gjorde jobben selv, og kom fra det med rundt 20, byttet da kun den skadede sylinderen og stempel, og honet opp de andre 5, + byttet stempelringer.

Går nesten ikke ann å sette bort en slik jobb på verksted, siden motoren fortsatt er gammel når man får den igjen, mtp. de 3 kjølerne utvendig.

 

Kan man ikke overhale selv, bør man sterkt vurdere og heller kjøpe seg opp til en nyere motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...