Jump to content

Nytt turbo havari, 2 gang aqad41a


båtfyren

Recommended Posts

Utfra hva du skriver, så ser du ikke deg selv kyndig til å utføre slikt arbeid på egenhånd. Det er jo en ærlig sak! Anbefaler deg å sette in ny eller brukt (noe garanti) motor. Du kan fort erfare at det må gjøres noe med veiv, toppdeksel inkl ventiler. Ikke uvanlig å finne tæringer når en trekker foringer...etc. Ny/overhalt motor så vil du nok ende opp med en hyggeligere båtopplevelse, det kan nok koste mye mer å skifte ut en motor enn hva en føler de økonomiske midlene tillater MEN det kan jammen bli dyrt å gå via verksted og kanskje få motoren dødsdom etter å ha brukt mye penger allerede. 2-2500timer er jo ikke allverden for en motor, men har den ikke fått sitt stell opp gjennom årene, så kan dette fort være en forventet levealder på motoren. Ingenting varer evig.

Ett alternativ som jeg vil anbefale er å kontakte en yrkesskole i nærheten, kanskje de har interesse i å bistå med overhaling. Dette gjorde de på min yrkesskole når jeg gikk der, vi fikk en liten slant til klassetur, og det var nok. Billig for eiger av motor, men gikk nok noe lengre tid enn hva som er vanlig hvis dette hadde blitt utført på ett vanlig verksted. Som referanse så brukte jeg 4 uker på å overhale en 6syl Perkins motor, eiger leverte deler og transporterte motor til og fra båt selv. Tror nok vi hadde en god del mer praksistimer den gang (1990) en hva som er tilfellet i dag. Men ett fint vinter prosjekt for yrkesskole :)

Link to post

Takk for alle innspill. Som flere har nevnt er regnestykket på å ordne motor noe usikker om det er lønnsomt. Flere nevner å få tak i brukt av nyere dato og sette inn. Båten trives vi med og er fornøyde men motor har gitt hodebry og realistisk vil jeg aldri få noe av de penger jeg putter inn tilbake men jeg har ikke båten for å tjene penger men for familie hygge.

 

Jeg er fryktelig usikker på hva som bør gjøres med motor.

Har sett en kad43 som er i Sverige som jeg tror skal kunne settes rett inn og de har overhalt den for en del men ikke inn i motoren slik som stempel ol. denne koster 130k også kommer frakt, moms, og innsetting. trolig noen deler som mangler også til å passe med drevet.

Dette må jeg ha verksted til å sette inn.

 

Jeg leker også med tanken på ta ut min 41 og sette den i garasjen for å fikse den selv. Har overhalt en motor før så med hjelp kan jeg få det til. annonse på finn om "konsulent hjelp søkes" ? 

gjør jeg dette vet jeg hva jeg får og muligvis til en billigere penge om jeg kun fikser det som er ødelagt.

Hvis jeg går for hjemme reparasjon, bør jeg ta alle sylindere eller kun den som lekker ? fant overhaling sett på nett som koster 32k, dette inneholder det som trengs for en overhaling av en A motor og i tillegg kommer sjekk / bytte dyser og sjekk av diesel pumpe.

Jeg tror dette gir meg en total kost på ca 60k inklusiv sliping av topp og veiv.

 

Jeg har også sett at et sett for ombygging til b versjon koster ca 42 for alt utenom dyser/pumpe. så burde gi meg en total kost på ca 70-80k.

Dette er jo samme jobb så det frister.

 

Hvor mange timer er realistisk at noe slik tar ? Hvor mange timer ville et verksted bruke så kan jeg gange med 4.

Det er en mekanikker som holder til 3 timer ifra meg som til min kjennskap ikke har noe fagbrev eller sertifisering men er en anerkjent båt mekaniker. Tar 500 kr timen, ville du brukt denne ? Ikke VP verksted.

 

Hvis jeg gjør denne jobben hjemme og lager en tråd "ombygging av en 41b motor" og poster bilder, holder tråden oppdatert med alle detaljer. Er det realistisk at jeg kan få alle tips underveis som "husk 120nm tork på bolt, pass på retning av paking, bytt slange" osv. eller blir dette støy og mas om en gammel motor ?

 

 

 

Med å gjøre dette har jeg vel en motor som burde vare en stund ? Er dette helt id... eller høres det litt fornuftig ut ?

Link to post

Mye kommer an på hva du er motivert til. Den jobben du skisserer vil du sikkert kunne spare mange penger på, særlig dersom du klarer å vente med å kjøpe deler til etter du har målt, vurdert og spurt deg til råds om hva det egentlig er behov for å skifte ut. Jeg tror ikke jeg ville ha kjøpt et sett til 30-40 tusen med nye stumper til motoren som det ikke er sikkert det er behov for (ihvertfall ikke hvis du egentlig vil spare penger). Men det kommer til å ta en del timer, engasjement og underveis vil du støte på spørsmål og vanskeligheter som koster krefter og følelse av dobbelt-arbeid og nytteløshet. Hvis man ikke er godt skodd med motivasjon da, kan det fort ende med at man kryper til korset og går til innkjøp av annen motor etter et års skruing på den gamle, og en stor delehaug som blir liggende å ruste.

 

Det trengs fort litt tid for å avklare hva du selv vil, og hva som er nødvendig for at du skal bli fornøyd med resultatet. Det kan fort være stor forskjell på hva som egentlig er nødvendig for å utbedre skaden og få motoren igang igjen, og hva en del vil anse som selvfølgelige tilleggsutbedringer "når man først er igang". Man trenger jo ikke overhale fullstendig for å få en pålitelig motor med en lengre framtid.

Mye av dette har du vel vært borti før, dersom du har overhalt en gang tidligere. Lykke til. 

Link to post

Skal gi deg beste tipset som står i læreboken, eller i alle fall burde stått i læreboken.

Kjøp eller fremskaff motorens "Workshop Manual", les deg gjennom denne og vurder om dette ser overkommelig ut for deg.

(Brukermanualen er lite interessant i denne sammenheng)  

 

Glem alt du har lært om at brukermanualer er bortkastet. Jeg seiler til sjøss som maskinsjef og mine beste venner er manualene.

Link to post

Du treng berre bytte de sylinder og tilhørende stempel som er dårlig. Kjøp gjerne brukte deler. Det finnes i hyller rundtom. Berre pass på at stempel er par med sylinderforing (koder på de).

Det går mye kroner i pakninger på slik jobb.

Du bør ikkje kjøre videre med motoren. Grove gjennomslag i sylinder ødelegger motorolja på få timer, og da må kanskje veiven til sliping.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Helt enig med Hydrox. gjør deg kjent med motoren via manualen. Her har du i tillegg delenummer du trenger når den tid kommer. Finner du ut at dette er overkommelig så start med en gang du har avsluttet sesongen og ta deg tid. Plukk sundt alt sammen og rengjør. Rengjøring er ofte den store jobben! Gå over delene, dette kan du gjerne leie inn en kyndig person for å sjekke. Tar ett par timer hvis alt er rengjort og klar for inspeksjon.

Har du overhalt motor tidligere så har du en god ballast. Lykke til :smiley:

Link to post

Støtter Hydrox og mask på denne.

Ville tatt en full gjennomgang mens motoren var åpnet. Motoren ble vel produsert mellom 86 og 89 så den begynner å få noen år bak seg siden den forlot fabrikken.

 

Ingen kan heller med sikkerhet vite hvor mye de andre sylindrene har slitt for å holde båten i plan, men siden dette er den tredje(?) turboen tyder det på at noe har ikke vært helt ok de siste årene.

Skulle jeg beholdt motoren hadde jeg derfor overhalt hele motoren og ikke tatt en kjapp "bruktbilsalg" overhaling.

 

Da får og du en oversikt på hvordan motoren din er samt hva du har gjort med den.

God dokumentasjon (og samvittighet) til bruk ved et senere salg.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Verkstedsmanualen forklarer også en del angående dette med hva som indikerer slitte deler. Du finner målsatte toleranser for hva som er akseptabelt for videre bruk. Gjør deg kjent med bruk av innvendig og utvendig mikrometer så er du godt skodd. Skyvelæret blir et for grovt måleverktøy når du skal vurdere veiv, lagerforinger, sylinderforinger osv.

Skriv logg/raport underveis og hold orden, bruk zip lock plastposer til skruer og smådeler, merk med tusj hvor skruene/delene hører til. Ladeluftkjøler, turbo, topp, vippetøy osv. Du vil finne mange forskjellige lengder på skruer og den biten med å få alt på plass på riktig sted er lett hvis du jobber på en ryddig måte. Ta bilder underveis, det er kanskje lenge til du skal montere deler sammen igjen og noen deler passer flere veier. Hmmmmmmmm..... Lag overrett merker med tjørner eller rissenål når du demonterer, VIKTIG. Og ikke merk med tusj, den er vekk når du har rengjort delene.

 

Du kan også gjøre deg nytte av eksterne tjenester hos folk som kan overhale f.eks toppen for deg. Du plukker den av og leverer den i fra deg, så får du den tilbake god som ny.

Kjølere demontere du og bader i sitronsyre, funker som bare det.

 

En flink og dreven mekaniker overhaler en slik maskin som du har på 3 til 4 dager, alt etter hva som må gjøres. Begynner du nå så kan du faktisk ha maskinen ferdig før sesongen er over for i år, tro det eller ei. Brett opp ermene og begynn :D (En kar her på forumet overhalte for noen år siden en Steyr diesel på rundt en uke)

 

Hvis det er bekreftet riving i sylinder så er egentlig det eneste riktige å legge båten i opplag. Jo mer du kjører nå jo flere deler kommer til å måtte byttes. Går smøroljefilteret ditt tett så begynner oljen å gå by-pass filteret og da kjører du med ufiltrert olje. Da snakker vi vraket veiv, kam, kamruller, osv+++.... Skal du overhale så parkerer båten umiddelbart, og begynner.

Link to post
  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...