larole Startet 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2016 Hei Båten er ett år gammel, og problemet har vært slik hele tiden. Jeg starter å fylle, når det nærmer seg slutten lager den litt "slurpelyder" og så spruter bensinen ut ved tankpistolen. Når jeg da sjekker måler er det ikke mer enn 75-80% på tanken. Noen andre som opplever det samme, og som har en løsning? mvh Ole B Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Kan det være at måleren må kalibreres på ny? Dette burde i så fall forhandler kunne se på kostnadsfritt når båten er så ny Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Har sendt en mail til dem, så får vi se hva de svarer. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Tett lufting? . Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 På mange båter sitter tankmåleren slik plassert at den ikke viser helt riktig. Ligger tanken slik at du kan se den? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Om tanken i realiteten ikke er full, kontrollert visuelt, så er jeg enig i at det høres ut som tett lufting. Antar dette er en fast tank med slange opp til en lufteventil? Sjekk at slangen ikke ligger med "vannlås". Der ligger det sikkert drivstoff og tetter. Sørg for kontinuerlig stigning på lufteslangen. Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Har akkurat samme problemet med min 1 mnd.gamle Flipper 600. Må visst kalibreres ut fra tom tank ifølge forhandleren. Hvis jeg forstår det riktig er dette den tredje av tre forskjellige måter å kalibrere Smartcraftinstrumentene på. Dessverre også den mest kompliserte. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Fantino Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Har hatt flere båter der dette er et problem. Innløp og lufting ligger ofte i akterenden av tanken. Hvis den er litt høyere forut så dannes det en luftboble her som ikke slipper ut luftinga da den er neddykket. Bobla blir trykksatt av diesel/fallhøyden fra påfyllingsstussen. Sinnsykt irriterende med dieselvulkan ut av påfyllingsstussen når det blir litt bevegelse i båten, feks når en annen medlem i båtforeningen passerer pumpestasjonen i halvplan med sin nye 12 fots sjærgårdsjeep med 400 hk påhengs. Talentløst design. Kan hjelpe å a) få et par passasjerer til å sitte på baugen mens en fyller (for å få lufting til å bli på høyeste punkt), b) rugge litt på båten mens en fyller for å få tanken til å 'rape' ut lufta, c) bygge om slik at lufting kommer på høyeste punkt, d) reklamere på dritten hvis mulig eller e) banne inderlig mens en løper for å finne zaloen. Jeg pleide gå for a+e eller b+e... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Ang kalibrering: Dette har jeg aldri orket fordi de fleste ingeniørene tydeligvis mener at det er en hendig måte å først tømme tanken fullstendig for så å fylle på stegvis. Det er jo enkelt å gjøre uten spesialutstyr, haugevis med tomgods osv. Den dagen en smarting kan gjøre dette adaptivt ved å la meg legge inn nominell kapasitet på tanken, og deretter trykke 'kalibrer' før hver fylling og taste inn antall liter fylt etterpå skal jeg vurdere det. Må da være utrolig enkelt å få til? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Relativt vanlig kalibreringsmangel med smartcraft. Man kan velge default og da beregnes tanknivå ut i fra tankgiverens posisjon/nivå lineært. Den skal da vise iallefall full og tom korrekt, men avhengig av tankens utforming kan det være avvik imellom der. Hvis tankgiveren er lett tilgjengelig kan man skru den ut og kalibrere tanken manuelt ved å forflytte flottøren på stanga mens man angir mengde man har fylt (evt. tankens fyllingsgrad) på for hvert punkt. Med en tommestokk og tusj markerer man inndelingen på stanga. Raskt og effektivt, men hvis tanken har en spiss fasong og ikke rektangulær får man jo ikke 100 % korrekt resultat. På min egen smartcraft er tankmåleren ganske nøyaktig i default innstilling. Redigert 21.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.