Jump to content

Evinrude 30HK 4T vil ikke ordentlig opp på turtall

Cenobite

Recommended Posts

hei !
Har en Rana 530 med en Evinrude E30EL4SS, 30hk 4T, 2000 mod. påmontert. Denne sviver fint på tomgang men kan være litt "morrasgretten" å få starte, dvs. at jeg må kinne motoren 4-5 ganger samtidig med at jeg bruker gasshendelen. Når den da starter kan jeg fint sette den i gir og kan til og med dorge en hel ettermiddag bare ved å sette den i gir uten gasspådrag. Ved gasspådrag fungerer motoren helt fint til et visst turtal. Ved fullt pådrag virker det som om motoren ikke vil på topp. Det sier liksom "bååååp" på fullt pådrag. Kan man kalle det luftfilter lyd? Motoren responderer også litt tregt når jeg drar på det siste "draget" med kontrollen, tar et sekund eller to før liksom motoren responderer i det hele tatt på fullt pådrag. Når jeg da lar den gå på fullt pådrag så hender det at motoren kommer seg litt i turtal etter ytterligere noen sekunder men langt fra optimalt. Har kun sjekket lufting til tanken. Båt og motor er nettop innkjøpt og selger henviser selvsagt til sist service som var nå i år (April/Mai). Da ble olje, termostat, en pakning, kjølevannsdeler og tennplugger byttet. Selger sier båten ikke har vært brukt i år utenom rett før salg. Antydet også båt og motor nesten ikke ble brukt i fjor heller. Noen som kan komme med noen tips (og ikke dommedagsteorier) før jeg evt. åpner lommeboka for alvor ? :-)

• 6 år senere...

Oppdaterer denne. 

Fikk motoren til å gå etter å ha gjort rent, byttet pakninger på forgassere og innsugsmanifold. Blåste samtidig rent alle dyser og "hulrom" med kompressor. Gikk uproblematisk et par sesonger. 

Båten/motoren har nå stått et par-tre år og motoren har igjen problemer. Plugg nærmest svinghjul er sotet. Plugg nr 2 ser bedre ut og den siste er helt ok. Målt kompresjon og det ser ut som at sylinder nærmest svinghjul og midterste sylinder har lavere kompresjon enn den nederste sylinderen. Kompresjonstest er utført på kald motor uten gasspådrag. 

Motoren er treg å starte når den er kald. Lett og starte når den er varm. Går og "puffer" og virker ikke helt frisk. Båten er ikke sjøsatt så gasspådrag er gjort i plasttønne. 

Noe håp eller bare å kaste? 

PS! Oljen ser fin ut. 

IMG_20230612_194450.jpg

IMG_20230612_194315.jpg

IMG_20230612_194120.jpg

IMG_20230612_195136.jpg

Kanskje stempelringene har festet seg i stempelet og du har derfor for dårlig kompresjon. Du er vel vanlig å ta kompresjonstest med maks gass? Uansett så bør det maks være 10% forskjell mellom sylinderene.

Noe du evt kan gjøre før du gir opp er å prøve å løse opp stempelringene, liten sjanse, men skader ikke. Vanlig å bruke 50/50 miks med ATF girolje og aceton ned i hver sylinder. La det stå noen dager og roter motor litt av og til. Husk å fjern blandingen før du putter i tennplugger igjen. Sug det ut eller kjør motoren på starteren uten plugger. Ta ny test først etter du har fått kjørt motoren litt slik du ikke blir lurt av oljen som evt ligger igjen i sylinderen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...