quantumduck Startet 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2016 Det ramlet nettopp inn en mail med ovenstående melding. Se http://www.lundebaat.no Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 jøss, det var synd. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sahara Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Hva skjer da med alle med nyere båter derfra? Mister de garantirettighetene eller overføres de til bavaria feks? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 jøss, det var synd. Synd og litt overraskende, siden reklamasjonshangover fra 2007 må være gått over for en god stund siden. Men det har vel vært dyrt å selge Bavaria, tror de, ihvertfall tidligere, har brukt mye ressurser på å "smoothe over" så kundene har fått et litt mer feilfritt produkt enn det som i snitt kommer ut fra verftet (min spekulasjon ...) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Hva skjer da med alle med nyere båter derfra? Mister de garantirettighetene eller overføres de til bavaria feks? Man sitter igjen med den garanti verftet gir i utgangspunktet, og eventuell ekstra goodwill. Usikker på hvordan reklamasjonsrett fungerer på tvers av landegrenser, innad i EU, EØS og whatnot. Prøv å google hvordan det gikk med Hanse-eierne da det gikk ned. Se https://www.seilmagasinet.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=29998 men det gjelder muligens andre regler når det er opphør og ikke konkurs. Er jo ikke noe konkursbo inne i bildet, f.eks. Redigert 21.Juni.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Båtene har vært priset for rimelig uten å ta nok høyde for garanti/reklamasjon. En epoke er over, og det er trist. Seilbåt i volumarkedet virker vanskelig. Det er kun Heitman som klarer dette over langen. Har hatt både 42 cruiser og 44 vision og vært fornøyd med de. Spennende hva som skjer, at kommer noen er helt sikkert. Og sikkert at prisene går opp. Om markedet er villig til det??? Tror nok verftet kommer inn på reklamajon/garanti. Hvis ikke det gjøres rett er merket fort ute. Redigert 21.Juni.2016 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
quantumduck Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Det er kun Heitman som klarer dette over langen. Det er jo å håpe ... men Lunde har holdt på mange år de også, så det er sikkert ikke voldsomme marginer hos Heitmann heller, for tiden ... vi får krysse fingra for at det ikke er flere som går under med det første. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Heitman vs Lunde : http://www.proff.no/sammenlign/heitmann-marin-as/drøbak/båter-og-båtmotorer/Z0GZHH2W/?ccQ=Lunde%20båt&compareWith=936783643&year=2014 Begge hadde forferdelige 2014. 2015 tallene ikke offentlige. Men Heitman har iallfall gjort det bedre over tid Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Dette gjelder kun seilbåtavdelingen, eller? Heitmann gjorde jo et sjakktrekk når han begynte å selge jeanneaus motorbåter i tillegg. Ellers er det jo tydelig at produktutvikling hos verftet har stoppet opp samtidig som de ikke lenger er billigst. Da blir det jo vanskelig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
På svai Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Trist lesning. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Vanskelig bransje å drive i med opp og nedturer både i salg og valutakurser. Kjøpte ny båt hos dem i fjor, men er ikke veldig bekymret da kvaliteten er god. Regner med at Bavariafabrikken, og andre underleverandører ikke gjør det for vanskelig. Ellers så går mine tanker til de ansatte som nå mister jobben. Alltid fått god service så jeg regner med at noen trenger dyktige medarbeidere. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Uff, ikke bra. Vi valgte Heitmann og Jeanneau i vår. Glad for det i dag. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Trist. Viser at sjølv om Bavaria er eit mykje solgt merke, så er det vanskeleg å drive i denne bransjen i dårlegare tider Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Denne bransjen har vist seg å bli en dyr "hobby" for mange, dessverre. Kjenner personlig flere som har prøvd seg og de har endt opp med mye jobbing, lite lønn og mest å gjøre når man selv vil drive med sin hobby nemlig (eget!) båtliv. Kravstore nordmenn og en forbrukerkjøpslov med helt utrolige rettigheter har nok kostet mer enn det har smakt for de alle fleste innen bransjen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 https://www.seilas.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=38625 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Jeg leste at Lunde ikke hadde tall på hvor mange batteribanker de har byttet. Høres ut som AGM batterier...? Kanskje markedet etterhvert har oppdaget at man ikke får så mye mer båtglede ved å bytte til ny båt? Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Denne bransjen har vist seg å bli en dyr "hobby" for mange, dessverre. Kjenner personlig flere som har prøvd seg og de har endt opp med mye jobbing, lite lønn og mest å gjøre når man selv vil drive med sin hobby nemlig (eget!) båtliv. Kravstore nordmenn og en forbrukerkjøpslov med helt utrolige rettigheter har nok kostet mer enn det har smakt for de alle fleste innen bransjen? Hvis det ikke er liv laga og selge et produkt under norsk forbrukerkjøpslov vil jeg ganske enkelt si at produktet ikke holder mål. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Litt mer nyansert er at Norge er et langstrakt land. Kostnadene ved reklamasjon er høyere på reise/bruk av tid en selve reklamasjonen. Dette må en ta høyde for i prising av produkt. MEN, da kommer neste moment inn, mange "fingernemme" kjøper båten ny via forhandler i Nederland/Tyskland og installerer utstyr selv. Og kan bruke ferie til å avtale reklamasjon med forhandler, f eks året etter. Og når det gjelder Bavaria, er det mange båter som har kommet til Norge nye, ved egen kjøp i utlandet. Kvaliteten på Bavaria er bra den. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
HansH Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Kan nok være tøft å stå inne for 5 års klagefrist mot mangler (fabrikasjonsfeil) etter norsk forbrukerkjøpslov mot ett eller to år som ofte er vanlig i andre land. Noen som vet om evt produsenten (Bavaria) vil måtte stå inne for garantier (f eks ett eller to år) når deres kunde (Lunde) er avviklet og kravet derved rettes fra en norsk privatkunde mot produsent i Tyskland? En annen problemstilling gjelder alt det tekniske utstyret om bord. Oftest er det jo det som går i stykker. (Batteri, vinsj, brytere, generator, rele, motor, drev osv). Det er jo hundrevis av komponenter ombord i båten fra et utall produsenter. Kan man på noe vis holde norske forhandlere og importører ansvarlig når slik går i stykker og båtens importørledd er avviklet? Noen jurister der ute? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Fra forbrukerkjøpslovens § 35: § 35.Krav mot tidligere salgsledd mv. Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet. Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren. Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen. Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen. Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her. Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Nøtterøy Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Her er hva representanten fra Lunde båt selv sier om reklamasjon: Om noen har garantisaker med seilbåtene må disse ta dette direkte med verftet. Om de skal fortsette å selge seilbåter i Norge, så bør de behandle kundene sine bra, mener Stensaker. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Kan nok være tøft å stå inne for 5 års klagefrist mot mangler (fabrikasjonsfeil) etter norsk forbrukerkjøpslov mot ett eller to år som ofte er vanlig i andre land. Noen som vet om evt produsenten (Bavaria) vil måtte stå inne for garantier (f eks ett eller to år) når deres kunde (Lunde) er avviklet og kravet derved rettes fra en norsk privatkunde mot produsent i Tyskland? De må jo forventes å stå inne for sine egne garantier uavhengig av salgsledd ihvertfall. Hvis Lunde har gitt tilleggsgarantier har jeg vanskelig for å tro at Bavaria må svare for dem. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Enig, men Lunde har jo etter norsk lov måttet forholde seg norsk forbrukerkjøps 5-års frist mot f eks fabrikasjonsfeil, mens Bavaria i Tyskland sannsynligvis har mye kortere frist. Det er jo ikke egentlig en 5-års garantifrist gitt av Lunde men noe de er lovpålagt fordi de selger til forbrukere i Norge. Jeg vil anta regler i Tyskland er ett eller kanskje to år. Derved vil trolig båtkjøpere i Norge nå miste i hvert fall alle rettigheter ut over det som måtte gjenstå av fabrikkgaranti fra Tyskland. Eiere av 1 til 5 år gamle båter har kanskje grunn til å være bekymret nå dersom noe skulle inntreffe og som kan skyldes fabrikasjonsfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Hvis det ikke er liv laga og selge et produkt under norsk forbrukerkjøpslov vil jeg ganske enkelt si at produktet ikke holder mål. Tja, mulig det, men i så fall tyder mye på at ingen båtprodukter holder mål siden alle før eller siden kaster inn håndkledet. Har snakket med en (tidligere) forhandler av kjent merke som fortalte hva bare en eneste rettssak koster og hvor mange båter man måte selge for å dekke inn den kostnaden på bruttomarginen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lano2 Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Jeg tipper de gir opp, fordi alle som kjøper Bav blir superfornøyd og aldri mer kjøper båter. Første og siste båten er som regel en Bav. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.