Ask Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Det er ikkje uvanleg at eigarar/leingar, av verksemder som går konkurs, har ein tendens til å¨skulda på utanforliggande årsaker som valutasvingningar, finanskrise, konkurrentar, etc etc.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 (redigert) Det er ikkje uvanleg at eigarar/leingar, av verksemder som går konkurs, har ein tendens til å¨skulda på utanforliggande årsaker som valutasvingningar, finanskrise, konkurrentar, etc etc.... Ask Det er vel ganske vanlig ved enhver konkurs at det skyldes på utenforliggende årsaker. Har ikke sett mange eiere/daglig ledere som innrømmer at de ikke var skikket for driften/jobben, selv om det i mange konkurser er den direkte årsaken uten tvil. Kaftein ØL, virker som du har gode kunnskaper om dette :) Synd er det jo uansett at nok en forhandler blir borte. Redigert 25.Juni.2016 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Da vi skulle kjøpe seilbåt i 2012 kontaktet jeg Lunde Båt for å se på en seilbåt som de hadde hos seg. For det første tok det nesten en uke å få svar på henvendelsen, og han som stod som kontakt hos Lunde hadde ikke tid til å vise oss båten. Hadde Lunde sagt "Kom og se" så hadde vi seilt Bavaria nå. Én uke senere kjøpte vi en Dufour 385 av en privatperson i stedet. Utover det så er mitt generelle inntrykk av Lunde Båt at de er seriøse. Da de hadde Dufour i sin portefølje så fikk vi alltid svar og god service, selv på henvendelser som ikke inneholdt noe salg/inntekt for Lunde. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Vilma Benita Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Personlig har jeg aldri hatt noe nært forhold til Bavaria, men det er uansett synd for oss alle når en av de store aktørene legger inn. Men Lunde innrømmer jo i sin egen pressemelding at de har drevet virksomheten useriøst og kortsiktig: "Lange garanti- og reklamasjons forpliktelser kombinert med lavt salgsvolum i et presset marked har resultert i negative resultater gjennom mange år." Lange garanti- og reklamasjons forpliktelser gjør jo at man må sette av penger i gode tider til fremtidige forpliktelser. Lunde Båt har tydeligvis basert seg på at salgene hvert år skal dekke gamle forpliktelser. Det må gi stopp til slutt det. Her er en vesensforskjell i forhold til Heitmann. De klarte seg gjennom jappetida og krisen den gangen, med flere år nesten uten å selge en eneste båt, nettopp fordi de hadde lagt av reserver i de gode årene. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Vilma Benita Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Kan nok være tøft å stå inne for 5 års klagefrist mot mangler (fabrikasjonsfeil) etter norsk forbrukerkjøpslov mot ett eller to år som ofte er vanlig i andre land. Noen som vet om evt produsenten (Bavaria) vil måtte stå inne for garantier (f eks ett eller to år) når deres kunde (Lunde) er avviklet og kravet derved rettes fra en norsk privatkunde mot produsent i Tyskland? En annen problemstilling gjelder alt det tekniske utstyret om bord. Oftest er det jo det som går i stykker. (Batteri, vinsj, brytere, generator, rele, motor, drev osv). Det er jo hundrevis av komponenter ombord i båten fra et utall produsenter. Kan man på noe vis holde norske forhandlere og importører ansvarlig når slik går i stykker og båtens importørledd er avviklet? Noen jurister der ute? Såvidt jeg vet står produsenten kun ansvarlig for garantier/reklamasjoner i ett eller to år. Differansen mellom dette, og forbrukerkjøpsloven på 5 år må importør/forhandler dekke. Når det gjelder evt. krav mot norske utstyrsforhandlere vil det komme an på hvordan utstyret er kjøpt. Utstyr som er orginalmontert fra Bavaria i Tyskland vil man ikke kunne rette krav mot norsk forhandler for. Utstyr som er ettermontert, enten av Lunde ved ankomst til Norge, eller senere, vil man normalt kunne stille norsk forhandler ansvarlig for. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.