Eureka Startet 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2016 Ja, godt folk: hvilken farge er denne kjølevæsken ? Rød? Grønn? Gul? Blå ? :) Årsaken til spørsmålet kommer senere. Sitér dette innlegget Link to post
Ronny Hagen Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Gul Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 spent på årsaken som kommer senere..Men ja, overvekt av gul, men en liten dæsj grønt i Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Hakkannen Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Nesten litt i grenseland den der, gul med snev av grønn? Den gule jeg brukte på Chevyen sist var klart mer "varmgul" i fargen enn den du har på bildet der, så nå ble jeg i stuss Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Legger til et bilde fra kjølen under motor. Dette er den gamle kjølevæsken som var på denne grønne, deilige maskinen. Den vet jeg med sikkerhet var grønn orginal VP væske. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Det er gul som skal være kompatibel med både rød og grønn. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Fikk sugd opp i et glass. Nå ble jeg veldig i stuss.. Redigert 21.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Er bare den gule som blander seg med gjenværende grønn. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Bmwmaxi, ja det kan hende det er gul som blander seg med gammel grønn. Om så er tilfellet har jeg et alvorlig problem. Det finnes et utall beskrivelser her på forumet som skildrer en omfattende systemrensing ved overgang til gul. Dog, ref det siste bildet, så kan det jo ses en rødnyanse i væsken. Går Volvo penta sin grønne overens med rød, av en eller annen sort, uten omfattende systemrens? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Er man i tvil tøm motoren og skyll et par ganger og ny frostveske, den bør jo skiftes hvert 2 -3 år uansett. Og skriv i loggboken hva en har fylt på, Det er mange eksempler på at det blir grøt. Redigert 21.Juni.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Situasjonen som følger: VP D6 på verksted for arbeid som blandt annet medførte at en del kjølevæske rant ut. Helt naturlig. Det var VP grønn kjølevæske, og det har vært det siden båten var ny. Arbeid utført og regning betalt. På faktura står det : frostvæske Supra rød konsentrat fra fat. Ved henting av båt går jeg over motor mm. Registrerer at det SER veldig grønt ut det som er på ekspansjonstanken. Noen dråper rundt påfyllinga ser også veldig grønt ut. Det så definitivt ikke rødt ut. Spurte verkstedet om dette i dag og om hva som var etterfylt på kjølinga. Jo, det var rød kjølevæske og systemet skal ha blitt flushet. Jeg tenker jeg må være fargeblind. Kommer tilbake til båten, og suger opp i en slange. Jeg synes det ser særdeles gult ut. Første bilde i tråden. Og etter å ha vært medlem her i 5-6 år, så får man jo med seg litt av hvert. I særdeleshet advarsler mot å bytte fra VP grønn til VP gul, da det er omfattende og tidkrevende. Nærmest umulig å gjøre det tilstrekkelig når det er både vv-bereder og defroster på anlegget. Sitter i båten og blir matt, lei og motlaus. Skulle vaske ned motorrommet, men orket ikke. Min far kommer ned til bygga med et større glass og jeg får sugd opp mere, større volum. Bilde to: Jojo, det er en rødnyanse i det der tenker jeg.... Litt mindre motlaus, men mere forvirret. Hva søren skal jeg tro nå. Finner ingen sikker info om dette lar seg blande. Mulig jeg bekymrer meg unødig og har 10 kg negative tanker om både det ene og andre. Jeg skal ikke påstå noe annet enn at jeg kan ta feil. Det kan godt hende at supra rød og Volvo grønn er bestevenner. Men usikkerheten spiser meg opp. Det jeg med sikkerhet vet, er at det å holde seg til samme kjølevæske er det beste. Da trengs ingen særskilt systemrens og arbeid med det. Vi foretrekker å bruke kun VP sine produkter. Og jeg kjørte egen tur ut til verkstedet siden jeg hadde 20liter VP olje stående. De hadde kommet til å bruke noe annet. Det sto VP grønn kjølevæske ombord, rett ved motorluka, godt synlig. Dog selvfølgelig ikke nok til full etterfylling. Alle andre deler er det brukt orginale VP deler. Så, det er historien og bakgrunnen for tråden. Om noen har etterrettelig kunnskap å dele om dette, enten i tråden eller IM, så takker jeg for det. Redigert 21.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Frostvæsker er vel et eget fag.. men tydelig du har fått en annen farge enn rød ihvertfall - kann det være noe slikt som denne gule? "Den kan brukes for å etterfylle (top-off) kjølevæske med alle andre kjølevæsker slik som grønn, gul, oransje, blå og rød" Ed. ser på fargen i mandelolivene (!?!!?) igjen, og det kan godt være utblandet rød, som er mixet med restene av grønn som var i kjølesystem og eksterne sløyfer og blitt en oransjebrun coctail.. Men det du først dro ut i slangen ser jo knallgult ut? Redigert 21.Juni.2016 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 (redigert) Tja, si det. Ihht faktura er det betalt for 10 liter konsentrat og det er betalt deponering for 20 liter kjølevæske. På D6 går det ca 16 liter kjølevæske. Så blir det tillegg for kretsen via vv-bereder og defroster. Så det kan ikke være topping. Da jeg var innom en av dagene når div deler var skrudd av, var ikke stengekranene ut og inn på motor stengt av. Således rant det nok noe ut av kjølevæskekretden utenfor motor. Personlig synes jeg det hadde passet bra om disse var stengt av før avmontering av div, for deretter å toppe opp kun motor, med samme kjølevæske, lufte, og deretter åpne kretsen for eksterne enheter. Og når det er god ukjent blanding slik det er nå, hva skal jeg etterfylle med? ( retorisk spørsmål ) Nivået er allerede så lavt at kjølevæskelampa lyser. Jeg blir sterkere og sterkere i troa på at man skal være over middels interessert i båt og motor for å vite hva som må gjøres og ikke minst være i stand til å stille spørsmål med det som er gjort... Dette gjelder generelt.... Lagt til: ja bilde en er knallgul, bilde to er ikke like gul, men ispedd rød. Begge tatt fra ekspansjonstanken. Eneste jeg kan forklare dette med er å sammenligne med motorolje. Du peiler oljen, og den ser blank ut. Så suger du ut oljen og den er svart. Alternativt: blandingen skiller seg og bilde 1 er av et en konsentrasjon, mens bilde to er en annen.., Redigert 21.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Hei, jeg fikk en IM og jeg kan like godt svare her. Det ser absolutt ut til å være en blanding av (minst) to forskjellige typer kjølevæske. Den ser ikke spesiellt rød ut spør du meg. Hvilke typer som er kompatible med hverandre må du nesten spørre leverandørene av kjølevæske om. (F.eks. KCL) Jeg er ikke ekspert på kjemien i kjølevæske men har lest et sted at blå er gammeldags glykol basert kjølevæske, Grønn er spesielt laget for å hindre korrosjon i aluminiumslegeringer i kjøleanlegget. Gul, oransje eller rød er så vidt jeg har fått med meg såkalt long-life væske.(5år i stedet for to) Den gule jeg har pleid å bruke fra dyno-cat står at kan blandes med alle andre typer. (Vet ikke om jeg tør stole på det) Men så er det sånn at selv ved små mengder grønn væske igjen på anlegget vil ødelegge long-life egenskapene så da kunne du like gjerne brukt vanlig grønn. MEN, det viktigste på høy-ytelses dieselmotorer er at kjølevæsken må ha additiv for å hindre kavitasjons erosjon. Dette er det slett ikke sikkert at verkstedet ditt vet. Det er mye som tyder på at lekkasje problem som bl.a. oppstår i eksosmanifolden kan skyldes at kjølevæsken mangler dette additivet. For øvrig virker nok kjølevæsken helt fint uansett farge, så lenge den ikke klumper seg. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 (redigert) Takk for innspill, de er av stor verdi. Har nå tatt en runde. Bilder og prøve fremvist for verkstedet og det erkjennes at kjølevæskejobben uansett ikke var tilstrekkelig. Båten blir hentet i hjemmehavnen i ettermiddag, systemet skal bli flushet og Volvo grønn skal på, samt annet arbeidet utbedres. Båten skal leveres i hjemmehavnen etterpå. Redigert 22.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Bra de tar ansvar og ordner opp, er som du sier ikke enkelt for en stakkars båteier å vite hva som behøves utført og hva som er akseptabelt nivå på en slik service.. De fortjener vel en tommel opp til slutt, og har forhåpentlig lært at det lønner seg å ta seg tid til kvalitetskontroll på utført arbeid selv i en hektisk tid på året. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 (redigert) Alt skal tilsi at ting går i orden nå, tviler ikke på det. Og det er bra, for jeg har hatt en skikkelig bad feeling. -og jeg tror ikke det ble en slik løsning fordi jeg har vært en vanskelig kunde med urimelige høye krav som verksted prøver å tilfredsstille. Håper jeg ikke har vært en skikkelig vanskelig kar... :) Men man vet jo aldri. Det er vanskelig å se seg selv "utenfra", når det koker. Jeg har ikke skrevet hvem som har gjort jobben, og kommer nok ikke til å gjøre det heller i denne tråden. Negativ omtale og positiv omtale til slutt, ender uansett fort med et negativt inntrykk. Og det gavner ingen. Erfaringene legges i skuffen. Ny læring lagt til "verktøykassa". Jeg tror nok at det krever endel av enhver båteier å ha et bevisst forhold til verkstedjobber, uansett hvor man går. Selv det beste, mest velrenommerte verksted kan feile, famle i blinde på feilsøking og ha mandager. Likeså kan det minste, ferskeste og ukjente verksted gjøre underverker. Redigert 22.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Ville gjort det samme Eureka, uten tvil Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.