Jump to content

Rinda diagnoseverktøy for Mercruiser D-tronic

Petterøe

Recommended Posts

Går nå løs på 2. sommersesong med redusert effekt på min 2003 mod. Mercruiser 4,2 D-tronic. Mangler kraft i hele registret, men vises fysisk ved fullt pådrag, hvor det mangler 300 o/min, og det mangler 2-3 knop. Ved prøvekjøring i vår opplevde jeg et par ganger at motoren "glimtet til" i noen sekunder, med klar økning i effekt, for så å "dø" igjen.

Jeg bruker samme propell som i alle år, så det er ikke feil størrelse på denne. Sjekket dieselsystem med bytting av filter, og lufting etter alle kunstens regler, sjekket dyser, justert ventiler og byttet MAP sensor uten særlig suksess. Har trålet gjennom trådene her inne om emnet, og ser at bl.a. dysesensor kan være en årsak. I lengden blir det dyrt å skifte deler i blinde, jeg ville gjerne kunne kjøre diagnose for om mulig å lokalisere problemet. Mitt lokale Mercruiser-verksted har tro det eller ei ikke diagnosevektøy for min motor, neste forhandler med slikt utstyr er 33 mil unna.

Jeg prøver meg derfor her inne: Kunne noen som har en Rinda med adapterkabel til 4,2 D-tronic tenkt seg å låne bort denne for noen dager?  Jeg kan love forsiktig bruk, og en liten overraskelse i posten ved retur :yesnod:

Det lå faktisk flere Rinda Techmate til salgs på finn.no i vinter relativt rimelig.

Tenkte å kjøpe en men siden jeg også har helt ny mercury påhenger tenkte jeg å avvente for å kjøpe den nye modellen isteden som støtter nye motorer også.

Men til D-tronic trenger man jo ikke nyeste utgave.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Bare et lite forslag, mellom turbo og intercooler sitter det en liten stubb med silikonslange. Jeg opplevde at denne var glidd av i ene enden på min motor, tror jeg ville sjekket den iallefall. I mitt tilfelle måtte jeg bytte slange for å få det skikkelig.

Det var et tips å sjekke! Ser du har en NB 840, har du samme motoren som meg (4,2 d-tronic 250 hk)? Hadde du de samme symptomene på din motor, med svekket effekt?

Det lå faktisk flere Rinda Techmate til salgs på finn.no i vinter relativt rimelig.

Tenkte å kjøpe en men siden jeg også har helt ny mercury påhenger tenkte jeg å avvente for å kjøpe den nye modellen isteden som støtter nye motorer også.

Men til D-tronic trenger man jo ikke nyeste utgave.

Har vurdert kjøp jeg også, men synes det blir litt "overkill" for min del. Det er første gangen på snart 10 års d-tronic eierskap at jeg har bruk for diagnose av motoren. Så vet jeg jo heller ikke om en diagnose med Rinda garantert vil finne problemet.

Egentlig burde vel et Rinda diagnoseverktøy finnes på alle Mercury/Mercruiser - verksteder, men de i mitt område har det ikke... :(

Redigert av Petterøe (see edit history)

Jeg har samme motor ja. Når jeg oppdaget slangen som var poppet av var det i en helt annen forbindelse akkurat når jeg hadde overtatt båten, så jeg kan ikke svare på det. Etter at jeg forlenget bunn og monterte 24" trimflaps på båten har jeg egentlig mer krefter enn jeg har behov for med denne motoren. Motoren går lett i alle turtallsområder siden den begynner å plane allerede fra 9 knop.

Jeg har samme motor ja. Når jeg oppdaget slangen som var poppet av var det i en helt annen forbindelse akkurat når jeg hadde overtatt båten, så jeg kan ikke svare på det. Etter at jeg forlenget bunn og monterte 24" trimflaps på båten har jeg egentlig mer krefter enn jeg har behov for med denne motoren. Motoren går lett i alle turtallsområder siden den begynner å plane allerede fra 9 knop.

840`n er veldig fin sånn. Det er praktisk talt ingen merkbar planingsterskel på båten. Vi cruiser ofte i 10 - 12 knop, og båten ligger fint den.

Er veldig fornøyd med motoren, men føler jeg må prøve å finne ut av effekttapet. Det er jo også flere andre som har hatt samme symptom. Det virker å være en liten gåte rundt dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...