Lyst på båt Startet 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2016 Hei. Har vært å handlet litt stæsj på seatronic idag. Det ble septikslange, 3 veis ventil ,38 mm kuleventil og ny utluftingsslange + ørten slangeklemmer. I tillegg kjøpte jeg et T-stykke på 38 mm og sugestuss for landtømming på dekk.(dollbord) Fra før har jeg septik tank , manuell pumpe fra tank og ut til sjø.Toalettet med manuell pumping er koblet inn på toppen av septik tanken. Toalettet tar sjøvann via eget inntak som kan stenges med ventil (ny gjennomføring). Spørsmålet er om jeg kan koble slangen fra sugestuss til dekk via den manuelle pumpen fra septiktanken eller om undertrylet vil ødelegge pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Sammenlignet med opplegget i motorbåten her i garden, så setter du på et t-stykke mellom tank og pumpe og slange opp til dekkstømming. Tipper at det er lurt å koble til så nært tank som mulig. Merk for all fremtid: det er viktig at dekkslokket tetter skikkelig. Ellers får du falsk luft i systemet og du får ikke til å tømme tanken med pumpa til sjø. Jeg er redd du trenger en T- eller Y-stykke til. Dette skal inn på slangen mellom pumpe og skroggjennomføringen for septik ut. Her kobler du den ene slangen fra vendeventilen, septik direkte fra toalett til sjø. Oppfattet det som du har kjøpt vendeventil /3 veis ventil som er ment til formålet? I motorbåten er det er Y-stykke på dekkstømmingsiden. Men T-stykke går sikkert bra det også. - ser for meg at det muligens bare blir litt mere motstand i "svingene". Så lenge skroggjennomføring septik-ut er stengt, så er det vel begrenset hvilken belastning pumpa utsettes for. Det viktige er jo at luftinga er god. I seilbåten er det egen stuss/ pickup på tanken for dekkstømming. 4 år gammel tank og jeg har ikke fått ånden over meg til å montere dekkstømming enda. -men det er jo langt til svenskekysten:) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Hvis du søker på forumet her, vil du finne skisser og beskrivelser med aktuelle standarder for installasjon. Masse matnyttig detaljinformasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Hej En bit ner på sidan finns ritningar.http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Artiklar Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.