BingoBonzo Startet 21.Juni.2016 Del på Facebook Startet 21.Juni.2016 (redigert) La oss si at man vil ha den beste/råeste påhengsmotoren som finnes i 9.9 sjiktet. Tenker selvfølgelig best bang/hk for antall kilo, hvilken velger man? Finn.no tips tas gjerne i mot. Redigert 21.Juni.2016 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
blue moon Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Yamaha V-max? Har nettopp kjøpt en 2T. 8hk Tohatsu som veier inn på 26kg. Kunne kjøpt en nyere 4T. 9.8hk til samme prisen, men da 11kg tyngre. Mtp. at gummijolla er liten og det blir noen løft av og på, håper jeg mitt valg var rett. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Scand Baltic Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Ny 4 takt eller gammel 2 takt? Jeg solgte i fjor en 2 takt Johnson GT 10 som var 15 hk. Definitivt den råeste påhengeren jeg har kjørt. Mye p.g.a. at den har 15 hk. og en grei egenvekt. Mange oppnår ikke mer enn 13-14 hk. når plomba taes. Blir ikke samme "trøkket" i en 4takt. Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Uten tvil Yamaha v-max. Det finnes ikke motorer i 9,9 sjiktet med bedre kvalitet og høyere ytelse, Dette har jeg prøvd ut. Dette er jo en totaksmotor, så du må eventuellt belage deg på en brukt en. Og du må være villig til å betale. Disse går ikke på tilbud.. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
BingoBonzo Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Da seiler Yamaha V-Max opp som en god kandidat. Regner med at det er to-takt som gjelder og er klar over at man må kjøpe brukt. Det er en enkel formel jeg benytter for å finne en jollemotor, Kg/Hk = så høyt tall som mulig, ideelt sett = 1 (Eks. 20Kg/20Kh, antar at akkurat dette kan bli vrient) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
baatsman Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 (redigert) Synes prisene er alfor høy på 10 år gamle 2 taktere V max. Kjøpte derfor Suzuki 9,9 sport EFI. Nedtrimmet 20 HK med 353 cui. Vekt 44 kg. Minste motor med EFI. Enkelt å få 15/17 hk, men de siste 3 hk koster kr 2000,-. Har den på RIB og foreløpig er den 9,9. De har en 208 cui, men den er å blir 9,9. Viktig med kubikk for å få dreiemoment . Hadde forrige gen 9,9 fra Suzuki og, sammen kraften der. Kjøpte av Leeres i Fredrikstad til hyggelig pris. Redigert 22.Juni.2016 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ally Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Da seiler Yamaha V-Max opp som en god kandidat. Regner med at det er to-takt som gjelder og er klar over at man må kjøpe brukt. Yamaha 2T 9,9 hk er akkurat samme motor som V-Max, for å få ut 15 hk av 9,9 hk må reedventilene byttes. Dette gjøres enkelt med Power reeds fra Boyesen http://www.boyesen.com/power-reeds-244.html Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Tohatsu 2T er vel kjent for å være lett. Tror den veier under 30 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Jeg har akkurat vært igjennom samme mølla med vurdering. Kjøpte en 2005-modell Yamaha 9,9/15 til markedspris. Den går utrolig pent på tomgang og har et veldig pent lydbilde i fart også. 37kg for inntil 15hk, jeg må "fikse" på Reedventilene for å få 15hk på min. Mange er vel enige om at Yamaha er beste motor her, men Tohatsu 9,8hk er vel best likevel mht hk/vekt med sine 26kg bare. Har du lyst på en 9,9 som du kan trimme til 15hk enkelt er det vel Yamaha som er beste kjøp mht hk/vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Johnson GT er vesentlig sprekere enn Yamaha. Har testet begge på samme jolle. Men lydbildet på Yamaha er meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Det ble en Yamaha VMaxJr 2005-modell da jeg skulle kjøpe meg motor til jolla. Totakter på grunn av vekta, ville ha en motor det går an å løfte opp i moderskipet uten å gå og grue seg i forkant. Yamaha fordi jeg hadde en feilfri Yamaha 9,9/15 fra den var ny i 1993 og i flere år. VMaxJr.'en på min 9-fots Valiant RIB går i 26-27 knop med meg oppi (jeg er på rundt 0,1 tonn), er fornøyd med det (skiftet til en propell som passet bra til båten). Så for min del blir det Yamaha som er den beste jollemotoren. Bakdelen med disse er at de fine eksemplarene prises som om de skulle ha vært nye.. Har også hatt et par Johnson 9,9-hestere, de var spreke, men begge to fikk en del trøbbel mens jeg hadde de. Skulle jeg ha vurdert et annet merke enn Yamaha måtte det ha blitt Tohatsu, har fått inntrykk fra flere at de er fornøyd med disse totakterne. Fikk låne en totakts 10hk Mercury en sommer, den var tungstartet fra den var ny i følge eier, men den har fungert fint uten trøbbel i 10-15 år. Den har en genial funksjon der giren er innebygget i gasshendelen. Man gir ganske enkelt gass "feil" vei for å bakke, det er en løsning jeg har skikkelig sansen for Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Takker for gode innspill! Hvis vi nå snur på spørsmålet noe og sier at vekt ikke er ekstremt viktig, men effekt på motor med maks vekt på 45Kg (har en 9.9 Yamaha, 42Kg i dag). Suzukien virker interessant, 327CCM, såvidt jeg har sett er denne den kraftigste i vektklassen? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Mons Olav Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Yamaha og Tohatsu begge spreke,meget gode og lette motorer.Har også en 25 hk Tohatsu og denne imponerer med veldig snilt forbruk og er sprek og lett. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
///CHARLIE Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Vi kjøpte nettopp en ny 9,9 Suzuki motor til vår nye Grand S300 rib. Den skal visst være blant markedets letteste motor å dra i gang. Det var et av kriteriene vi satt, siden det er eldstejenta vår som bruker den mest. Mistenker at det er noe spesielt med denne motoren, siden den går som et uvær Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
BingoBonzo Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Yamaha og Tohatsu begge spreke,meget gode og lette motorer.Har også en 25 hk Tohatsu og denne imponerer med veldig snilt forbruk og er sprek og lett. Hvis vi ser på nye motorer så: Yamaha 9.9 - 212 ccm, veier 40Kg Tohatsu 9.9 - 351 ccm, veier 52Kg Suzuki 9.9 - 327 ccm, veier 44Kg Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
glalaks Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Hadde ikke tohatsu en motor de kalte 9,9(18) hk? Eller husker jeg feil? Den var sikkert sprek;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
BingoBonzo Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Ser på spekken til Suzuki at den faktisk er en 15HK (oppgitt), men selges som 9.9 (Altså sportsutgaven av 9.9) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
-morten- Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 (redigert) Valget vårt på sønnens Troll 325 sport ble en Mercury 10 firetakt. effekt 10/15/20 Kan ikke måle seg på vekt med totakterne, men bra volum veldig fin og kultivert gange. Veldig snilt forbruk. El. start uten choke og dilldall. slipper oljeblanding. Syntes dette er fordeler som veier opp for lett motor og rask akselrasjon. Ikke det at akselrasjon er dårlig! mer enn rask nok. Gjorde 19 knop med meg ombord som ballast. syntes det var bra etter som båten ikke er lettdrevet og har dyp V-bunn Redigert 24.Juni.2016 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Hadde ikke tohatsu en motor de kalte 9,9(18) hk? Eller husker jeg feil? Den var sikkert sprek;) brosjyrene jeg har sier at 18hk hadde større syl.volum enn 9.9/15. Men sikkert sprek ja (kan forresten aldri huske å ha sett en sånn.. ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sunnmøre Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Tohatsu har ein 18 hk, som har samme storleik som 9,9. Har ein kompis som har ein slik. Dessverre ikkje ofte å sjå til salgs. Ser etter ein sjølv. Har elles ein Tohatsu 8 på 26 kg. Kjem aldri til å bli solgt:-) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 6, 8 og 9,8 hk Tohatsu er bygget på samme blokk. Kjempefine motorer. Men de er ikke råest. Valget mitt betale 17-18 000 for en ny motor med 5 års garanti, eller kjøpe en 10-13 år gammel V Max til 12-15 000. Valget mitt er stjerneklart. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
ivar Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 6, 8 og 9,8 hk Tohatsu er bygget på samme blokk. Kjempefine motorer. Men de er ikke råest. råest i forhold til vekt , om man feks trenger å løfte den av og på jolla i tide og utide Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
baatsman Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 råest i forhold til vekt , om man feks trenger å løfte den av og på jolla i tide og utide Mann eller mus Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Frese på Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Kan varmt anbefale Mercury Viking 10 2t. Denne er bygd, registrert og tollet inn som 15 hk og veier kun 34 kg, se bildet. Kjøpte en 2006-modell i fjor og er svært fornøyd. Lett å dra i gang for ungene (startet på første draget i våres), harmonisk gange og går godt. Drar lett opp Grand 300 med hele familien om bord (2 voksne og 3 barn) i plan. Genial gass-/girfunksjon - lett for ungene å håndtere. Hadde tidligere en Tohatsu 8 hk 2t. Fin og lett motor det, men Mercury'n er MYE sterkere. Skulle jeg hatt 4t ville jeg uten tvil gått for Suzuki. Men du får en strøken Mercury Viking 2t for halve prisen og med langt enklere og rimeligere vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 25.Juni.2016 Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Mann eller mus For noen av oss er det snakk om å stå i en ustødig gummijolle, og løfte motoren langt over hodet og opp på rekka på seilbåten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.