Jump to content

Mercury 10 Viking, forskjell på forgassere

Skrotnisse

Recommended Posts

Jeg har en Mercury 10 Viking 2005 modell (altså 15 hk) som manglet forgasser. Fikk tak i en brukt, men ved prøvekjøring er det tydelig at motoren ikke yter 15 hk. Altså er forgasser fra en eldre 10 hk.

Er det noen som vet om jeg kan bytte enkeltdeler (dyser, etc.) for å få motoren til å yte 15 hk igjen ?

Eller er det bare å se seg om etter rett type forgasser ??

Glemte jo å skrive at dette er en totakter :giggle:

På min Mercury Viking 2-takter (10 Hk) var det NØYAKTIG samme forgasser som på Mercury 15 og det eneste som skulle til for å gjøre om Vikingen til 15 Hk var å skru av 3 muttere og ta av forgasser og fjerne en strypeplate mellom motorblokk og forgasser. 

Det har jeg hørt også.

Men jeg tror at dette bare gjelder tilbake til et visst årstall, sikkert samtidig med at HK-avgiften ble innført. Har man forgasser fra før den tid, tror jeg at 10 hk var 10 hk, og 15 hk var 15 hk.

Dog ser de gamle forgasserne lik ut på utsiden, så da tenker jeg at det må være dyser eller noe som er ulikt.

Går jeg på Boat.net er forgassere lik tilbake til 1999, ikke lenger......

Men jeg tror at dette bare gjelder tilbake til et visst årstall, sikkert samtidig med at HK-avgiften ble innført. Har man forgasser fra før den tid, tror jeg at 10 hk var 10 hk, og 15 hk var 15 hk.

Det kan det hende du har rett i ja

Går jeg på Boat.net er forgassere lik tilbake til 1999, ikke lenger......

Det synes jeg er svært merkelig for min Viking er 1997 modell og både forhandleren jeg kjøpte den av i Trondheim og flere andre jeg snakket med den gang sa at det KUN var strypeplaten mellom forgasser og motorblokk som var forskjellen på 10 og 15 Hk (ikke andre forskjeller; dyser eller annet i forgasser). Dette til forskjell fra Mercury (Mariner/Tohatsu) 4 og 5 Hk der det både er forskjell mht reedventiler og dyse i forgasser. Men den jobben har jeg også gjort :wink:

Etter fjerning av strypeplaten i Vikingen gikk båten (14" glassfiber) vesentlig bedre, med toppfart (GPS-målt) like over 20 knop med en person i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...