Cirion Startet 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2016 Trenger litt hjelp. Installerte en Prosplit R i dag, og jeg tror jeg har koblet alt riktig. Har også en PDAR fra før. Manualen er ikke helt forståelig, men tror det er slik at de 3 første blå led'ene skal lyse om den finner batteribank. Start lyser blått, batt2 og 3 lyser ikke. Start er koblet til start og forbruk til batt2. Batt3 har jeg koblet til batt2 med en liten kabel. 2 røde feil lamper lyser ikke. Grønn lampe blinker ( under 13,3v fra dynamo i følge manual) Grønn lampe slukker etter et par min ( under 10v fra dynamo i følge manual) Blå lampe i bånn lyser ( alt ok i følge manual ) Har forsøkt å la motoren gå med 1000rpm i 15min. Startbatt lader med 14,7v og får ca 2A i følge PMP1. Målt med multimeter er Dynamo inngang, Start og ign feed på 14,7 alle sammen (ign feed er koblet på D+ slik det står i manual) Batt2 og 3 er begge 12,2v Hva kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Stuptrøtt og kokt i skallen sluknet jeg et par timer. Når jeg våknet koblet jeg fra PDAR sin felt ledning og sense ledningen på Prosplit. Startet motor. Ingen endring. Koblet fra minus ledning men da var Prosplit av når jeg slo på motorstrøm. Koblet den til og startet opp. Aktiverte først startbatt, grønn blink for lav volt. 10-12sek etterpå aktiverte batt 2 seg, start slukket og rød lampe som jeg antar er sultent forbruk beskytt start. Koblet på PDAR igjen og sense ledning. Samme skjer, nå virker alt. Og mens jeg skriver dette hører jeg turtalls endring og sjekker PDAR som da lyser dynamo temp pause. Vet ikke hva som var galt. Men nå ser det ut til å fungere normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Før Prosplit var alltid D+ 0V når motor var av. Nå er det avhengig av hva som er tilkoblet. Slår jeg av startbatteri/motorstrøm så har D+ samme V som forbruksbanken. Alle 3 blå LED lyser på Prosplit som viser at bankene er sammenkoblet, og den slår seg aldri av. Jeg må faktisk slå av forbruksbanken for å slå av Prosplit. (sikkert derfor den begynte å fungere når jeg frakoblet minus ledingen, en liten software bug som trengte å kutte strømmen). Siden jeg bruker D+ til å slå på både Prosplit og PDAR slik det står i manualen at jeg kan gjøre, så forstår jeg ikke helt hvorfor Prosplit skal levere strøm til D+. I følge manualen er dette en "Feature"?!?! "Ignition Feed: this is a D/C feed from an ignition source, I.e. from the d+ / 61/ L/ on the back of an alternator or a feed direct from the ignition key switch.Or, anything which becomes live when the engine is working and is off when the engine stops. This simply tells the unit that the engine is on or off" Problemet er at Prosplit leverer strøm på Alternator inngangen, som igjen er et feit kabel som går rett på D+ fra Dynamo. Er det noen måte å kutte den strømmen? Selvmotsigende manual... Jeg har ikke peiling på hvor jeg kan finne 12V som kun er på når motoren er i gang, og føler heller ikke for å klippe kabelsettet på motoren. Jeg har ikke en tenningslås/start bryter jeg kan koble meg på. Har bare et EVC panel hvor jeg slår av og på motor. "When the engine is switched off the unit shuts down after 10 seconds and uses no power" Det stemmer ikke, med mindre jeg også kutter forbruksbanken som jeg overhodet ikke vil kutte. Prosplit lyste fint når jeg våknet i dag morges. Så den har stått på i hele natt. Tror det er noe lenger enn 10 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Hjelper godt å skrive ting her på forumet, for da finner jeg ut av det selv... Ugg, meg som knota litt og blander D+ og B+ Vifta fra verftet var koblet på B+ og det er også Prosplit R på ALT IN. D+ var tom og der har jeg nå koblet Prosplit R (ignition) og PDAR, samt et 30A rele for Vifta som jeg tror trekker mer enn hva den lille D+ pluggen leverer. Så nå vet jeg at Vifta kun bruker forbruksbanken/dynamo siden jeg har koblet den på Batt2 uttaket på Prosplit. Prosplit R og PDAR fungerer nå fint :) Da blir det sankthans feiring Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Ditte va en steike fin tråd, med en aktiv diskusjon som løste problemet!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.