Mahler Startet 22.Juni.2016 Del på Facebook Startet 22.Juni.2016 Da er det på tide å bidra litt her og ikke bare mase på dere andre for tips. Etter mye om og men bestemte jeg meg for at nå var tiden inne for å slutte å tenke på bygge seg en utebenk til båten og bare sette i gang. Jeg og minstejenta tok turen til Monter og kjøpte inn metervis av Kebony lekter av minste størrelse 30X40 mm eller noe slikt mener jeg. Har tro på Kebony, tåler masse juling og skal ikke ha noe kos og vedlikehold, passer meg ypperlig! Så da var det bare å skride til verket! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Og jeg venter i spenning! Skal også gjøre diverse ting om bord så bare pøs på med bilder! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mahler Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Steg 1: spis et halvthornostskinkapiffivarmt (bur i Stavanger) Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Steg 2: ta på underbuksa (noen vil kanskje etter å ha sett dette bildet at jeg burde droppet halvthornostskinkepiffivarmt, og det vil de ha rett i) Steg 3: ta med minstejenta med på byggeprosjektet. Dette gjør jeg fordi nyere forskning har påvist at det å inkludere små barn i slike prosjekter er med på å utvide ordforrådet deres da de får høre ord utav munnen til far når han driver med slikt som ikke brukes i barnehagen. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Steg 4: over på det faglige nå. 7 lekter legges ved siden av hverandre slik at de får en bredde på 40 cm. En lekt på 40 cm legges oppå ene endene av det som skal bli benken. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Steg 4: fester lekten på tvers i lektene på langs fremst og bakerst på benken og måler opp at det er noenlunde lik avstand de øvrige lektene på langs før de festes. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Steg 5: beveger meg halveis opp på benken og fester en ny lekt på tvers der på samme måten og passer igjen på å få lik avstand mellom dem. Her kan det trenges litt makt får å få dem på plass riktig da lektene ikke alltid er helt beine. Glemte å ta bilde av denne men dere skjønner sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Steg 6: Fester lekt på tvers på andre enden. Nå vil det trenges enda litt mer makt for å få riktig avstand mellom lektene. Pass på å holde godt fast når du skrur. Stapp en finger mellom om nødvendig og kjenn litt på naglespretten! På dette stadie lærte jeg meg også at det er lurt å få festet skruene i lekten på tvers på forhånd da den ofte vrir seg i det skruen "tar tak". Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Steg 6: jeg snur benken og legger den på taket og ser at jaggu dette ser jo ut til å bli bra! Noen ender må kappes av men det kan jeg ta senere. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Steg 7: slenger i en ekstra skrue alle steder det er skrudd fra før for vi amatører er glade i å ta i litt ekstra for sikkerhets skyld. Jeg er også hellig overbevist om at dette veier opp for enhver grunnleggende feil eller svikt i selve konstruksjonen jeg måtte ha. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Steg 8: det blir å feste føttene, men her har jeg ikke riktig beslag på plass ennå. Må visst en tur på Maritim og se hva de har i syrefast beslag. Tanken er at benken skal festes i veggen på båten bak og så ha føtter fremmer. Jeg tenker å feste de i fremste lekten slik at de vipper opp på lekten på tvers. Men alle tre beinene på blir det omtrent slik: Og de kan da vippes ned slik: Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Steg 9: finne ut hvordan jeg skal få festet benken i bakveggen på båten. Det er en Halco 29 vi snakker om her så det er jo bakvegg i plast. Det beste hadde vært om det gikk å feste rett i veggen med et vippebeslag slik at den kan vippes ned. Men jeg er litt bekymret for om det er sterkt nok. Noen som har noen tips her? Blir jeg nødt til å først feste en lekt eller lignende på veggen og i en tilsvarende lekt på baksiden av den? Blir i tilfelle en del mikkmakk å komme til på baksiden fra innsiden av motorrommet. Kan jeg lime fast noe i veggen som jeg kan skru fast benken i uten å ha mothold bak? Se der ble jeg visst nødt til å spørre og grave litt her på forumet likevel. Men håper dere kan komme med noen tips så jeg kan komme meg videre til dette steget også? I morgen blir det tur til maritim på jakt etter riktig type beslag til beina. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Og jeg venter i spenning! Skal også gjøre diverse ting om bord så bare pøs på med bilder! Kjekt at noen er interessert! Håper postene så langt er til hjelp. Ser ut som noe av samme metode kan brukes i båten din. Håper å finne ut av resten nå i løpet av uka slik at det kan bli montering i båten i helga. Kebony var forøvrig veldig greit og enkelt å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas mortensen Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Hehehe beste "how to" jeg har lest på lenge blir bra dette Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Herlig! Umiddelbart fikk jeg assosiasjoner til en kar fra Rakkestad. Hvor ble det av Anders foresten? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Herlig! Umiddelbart fikk jeg assosiasjoner til en kar fra Rakkestad. Hvor ble det av Anders foresten? Enig med deg! Fikk de samme assosiasjoner! Søby ser ut til å bare nyte sjøen! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mahler Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Da er det klart for del 2 her. Dagens oppgave var å feste beina på benken. Kjøpte hengsler på Maritim, borrelås på Clas Ohlsson og øl på Rema. Steg 9: Åpne en Lucky Jack grapefruit edition (perfekt ankerøl på varme sommerdager!) Steg 10: fester borrelås i enden av et ben og i stedet det skal stå. Steg 11: Feste hengsle i benet og i benken Her måtte jeg borre på forhånd med de skruene jeg har brukt ellers og som er for lange til dette siden de er selvborrende siden de mindre skruene ikke var det. Det som da er viktig er å plassere beinet som det det skal forborres i direkte over penis for å skape litt spenning. Steg 12: fester borrelås i siden på hvert ben og i benken der benet kommer ned slik at det kan henges fast der. Steg 13: drikker litt øl Steg 14: repeter to ganger og vips tre ben på plass De ser da slik ut når de er lagt ned Steg 15: Prøver meg på kona Steg 16: Går surmulende ut i stua, logger meg inn på baatplassen og åpner en øl til. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Lærerik og morsom tråd! Vinn-vinn! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Mahler Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Lærerik og morsom tråd! Vinn-vinn! Takker :) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Glimrende! Har gitt opp steg 15. Hopper over det og jobber litt i garasje eller båt og leser her... Og hornmeostskinkapiffivarmt er et must. Bare ikke smil eller snakk med blottede tenner etterpå, ser rimelig redneck ut med valmuefrø mellom hver tann... Og forresten, benken ser bra ut ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
petti Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Aldeles konge....fantastisk Sitér dette innlegget Link to post
Solvind Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Artig type...og artig prosjekt! Hadde sikkert vært stas og i tillegg kunne innkassere fruktene av konas beundring av en handy mann...gitt at skruen stoppet i tide.. Vel; Mer saklig: Jeg synes hengslene ser litt små ut. De er vel antagelig også av presset plate og ikke massive. Hold et øye med de etter litt bruk. Siden du har valgt å la beinet støtte under den tverrgående lekten er det vel et skruehull du ikke får brukt? Med beinet støttende mot undersiden av den langsgående ved siden av den tverrgående ville du fått skruer i alle hullene. Jeg ville også gjort et-eller-annet på dørken der støttene skal stå. Om de bare står på glatt dørk spår jeg at det kommer til å bli lealaust etter ikke så lenge.. Sorry om jeg høres for negativ ut.. :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Kan være du har rett i forhold til hengslene. Tok de tynneste for å få ned størrelse og tenkte de ike trengte så.mye styrke siden de ikke skal bære noe særlig vekt. Men om de ryker er de lette å fikse. Stemmer også at jeg ikke fikk brukt alle hullene til å feste med i beinet men det skal henge godt fast. Men når det gjelder hengsler til å feste i bakveggen må jeg nok satse på langt kraftigere greier. De skal jo bære vekten av både benken og de oppå benken sammen med beina. Bare fint med kritiske innspill! Det er slik en får til forbedringer :) Sitér dette innlegget Link to post
Solvind Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 :-) Får du på plass noe bak skottet som du skal forankre benken i? Kommer du til....? Enten for å legge inn forsterkninger mot skottet eller for store skiver og muttre for montering av hengslen? Du kan også montere ei list/lekt/plank av det samme materialet som benken er laget i til skottet med godt lim og mange gode skruer. Deretter kan du hengsle benken i denne. Ellers er det et alternativ å lage støtter i bakkkant av benken også etter samme mønster som foran. Disse vil ta av vekta på hengslene når det er vekt på benken. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Ja jeg tror det skal være mulig å få til noe til å holde mot bak skottet (om skottet. Men det er et helsike å komme til der. Må i tilfelle ned i motorrommet og komme til bakfra der. Men det er trangt nedi rommet og enda trangere oppunder bak bakveggen til båten, toppen 20 cm men det skulle vel gått. Blir det da å ha en lekt på hver side av veggen jeg skal feste benken i som skrues fast i hverandre samt har lim mot veggen? Eller kan jeg da feste benken direkte i lekten som ligger bak veggen? Det vil i tilfelle bli den fineste løsningen. Om det er mulig å få en sterk nok løsning ved kun feste en lekt rett i veggen med lim og skruer og så feste benken i denne er det en fristende løsning da det gjør at hele jobben kan gjøres i friluft og nok er langt enklere å få til. Men vil det være sterkt nok? Når benken er slått opp kan jeg ha noen ekstra bein (det vil være kjapt å montere) under den bak til å hjelpe med å bære vekten, men i nedfellt tilstand bæres hele vekten av selve benken av veggen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.