Della Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Festlig tråd. Får håpe på flere prosjekter etterhvert... Kan se ut som Anders Haaby har fått seg ny hobby Parkeringen rundt tre minutter er ikke værst...! Sitér dette innlegget Link to post
Solvind Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Det jeg tenker er at det kan bli snaut om benken og all vekt skal bæres av et midlere antall grovgjengede skruer i noen millimeter med glassfiber..og at det bør være enten gjennomgående bolter med gode skiver, evt gjennom ei finerplate på baksiden for å fordele vekt utover skottet den skal monteres på. Alternativ kan være å montere ei list/lekt i godt lim og mange skruer mot skottet og deretter montere benken i denne. Da kan du bruke lengre skruer siden du får både list/lekt i tillegg til skottet å skru i. Neste akternativ er å finne den løsninga som gir at vekta ikke bæres av skruene i hengslene.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Beklager lang tid uten posting her. Har kommet litt videre den siste uka, men lyktes i repetisjon av steg 15 (sannsynligvis fordi jeg kom hjem med god fangst etter å ha trukket krabbeteina) så da ble det ikke noe posting av bilder. Men det kommer ila kvelden. Kan røpe allerede nå at jeg har igangsatt seriøs fjusking i faget når det gjelder å feste benken i veggen. Rimelig sikker på karakter nuggen i båtsnekkeri fra de flinkeste byggerne her inne men det funker foreløpig som bare det. Stay tuned! Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Som nevnt tidligere var jeg ute for å trekke ei teine. Sånn forresten: Jeg byttet ut 2 biltemateiner med en treteine fra en av krabbeselgerne på kaien og det gav en voldsomt mye bedre fangst. Så det kan anbefales å oppgradere til ordentlig teine. Men til saken. Vel tilbake til kai tenkte jeg å sjekke om benken passet bra inn på dekk så jeg tok den opp i båten. Den passet som hånd i hanske, og jeg begynte å lure litt videre på hvordan jeg best får festet den i veggen. Og så slo det meg plutselig at det kanskje går an å jukse litt her! Rundt kanten på båten er det rekkverk som står festet med beslag i syrefast. I tillegg er det flere fester som står igjen etter kalesjen festet på utsiden av veggen. Hva med å feste benken i disse? Med tau? En av fenderne hadde alt for langt tau så jeg kuttet av et langt stykke og knyttet dette fast i ene enden av benken, og dro det så siksakk mellom kalesjefester/rekkverksbeslag og benken slik at vekten i benken ble fordelt over 10 punkter. Ikke så fryktelig vakkert, men det kan funke: Steike så skittent det var på dekk der forresten. Det må vi ordne opp i, men det blir senere. Rekkverket trenger visst litt lakk også ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Det var så tid for første test: Tåler den vekten av 100kg mannebein? Det gjorde den! Og den sto riktig så støtt også. Selv om jeg nok innser at det må settes litt sterkere beslag på de beina samt en sterkere låsemekanisme enn borrelås. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Det var så tid for test nr 2. Jeg tok kontakt med DNV og ba dem sende noen for å sjekke om ting var satt opp i henhold til gjeldende reglement. Fikk en streng men rettferdig inspektør som godkjente benken min under tvil: Det jeg fortsatt er litt usikker på er om hun smiler fordi benken er så fin eller om hun ler av meg og mine byggeevner. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 (redigert) Test nr 3, var å kjøre den opp i fullt plan med folk på plass og sjekke om den var stabil nok. For å utsette benken for litt ekstra press satte jeg hele tre personer der slik at det ble litt ordentlig vekt på den: Her ble det ganske klart at benken skal noe lenger ned, likte ikke at barna kom så høyt opp. Så jeg får kutte beina litt. Redigert 2.Juli.2016 av Mahler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 (redigert) Fungerte som den skulle med kona på den også: Redigert 2.Juli.2016 av Mahler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Vi kunne da feire det hele med å hale opp igjen teina som nå hadde fått i underkant av et døgn i vannet siden sist. Eldstejenta viser at teinehaler er for pyser: Sjekker fangsten: Som ble strålende! Dette er etter under 1 døgn i vannet og uerhodet til agn var nesten urørt så teina kunne gå rett uti igjen selv om vi ikke hadde nytt agn med oss. Sitér dette innlegget Link to post
Mahler Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 (redigert) Neste steg nå er å få byttet ut det tauet der med et finere et, feste det hele noe jevnere og strammere så det blir enda litt mer stabilt og kutte beina litt (og få på plass en kraftigere låsemekanisme). Videre skal det puter på plass. Redigert 2.Juli.2016 av Mahler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solvind Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 ! Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Veldig bra tråd dette og akkurat i min stil hehe Sitér dette innlegget Link to post
MB Sofie Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Perfekt! Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
Chilli Solbris Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 Veldig bra! Grundig testet og neste steg etter at bena er kuttet ohg høyden redusert bør det være grunnlag for Veritasgodkjenning!! :yesnod: Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.