dennrick
Update: Leietaker mener han i kampens hete ikke vridde nøkkelen nok over til venstre slik man må for å stoppe beistet. Så jeg tror vi kan avblåse saken om at motoren ikke lot seg stoppe. Det var hyggelig å ta over båten idag. Den hadde blitt grundig vasket i over 6 timer. Fått igjen "ny" båt. Skaden i baugen ser jeg ikke, så den er nok under vannlinjen eventuelt.
Fikk forsøkt "nødgiring" for første gang, og det gikk fint. Hører på motor med en gang den ble satt i gir. Men forferdelig klønete da å krabbe ned i motorrommet for å gjøre dette. Men når den var i gir, så var det bare å sette babord inn og dra skuta opp i plan over til Fredrikstad. Omvendt prosedyre før det ble altfor trangt fra Strømtangen. Autopiloten var gull der. Gikk da med styrbord i fri, mens babord gjorde jobben helt inn. Nå ligger vi på "brygga" i Fredrikstad og venter på mandag 0800. Vi flytter nok skuta over til brygga deres imorgen ettermiddag etter litt sightseeing i Gamlebyen etc. 4 uker ferie startet nå, så fallhøyden her uten en plan B ift ferie er jo sånn passe høy. (edit: Forutsatt at ting funker som det gjorde idag, og Murphy også er på ferie, så kan jeg selvsagt gjennomføre ferien)
@andersb Det er jo en helt vill historie. Gikk det bra? Nå er min styrbord fysisk frakoplet aktuatoren. Betyr det at motoren da ikke bryr seg om hvilken vei spaken dras? Kunne jeg f.eks etter manuell giring forover lagt spaken flatt bakover og fått full effekt på den?