Andboats Startet 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2016 Hei. Har en Volvo Penta timeteller som displayet fusker litt. I dag ble det normalt igjen. Det jeg synes er rart er at i følge timetelleren har jeg kjørt 35 timer siden jeg satt ut båten. Mens jeg kan bare se for meg at jeg kun har kjørt 16 timer maksimalt ? Sitér dette innlegget Link to post
jata Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Du har ikke glemt tenninga på da? Telleren går fordi om motoren ikke er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Jeg mener timetelleren teller så lenge tenningen står på. Det kan være noe elektrisk feil som gjør at den teller timer når den ikke skal.... Ellers er det ganske vanlig med fusking i displayet. Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Det er vel litt rart at den teller timer når motoren ikke er i gang? Men det er vel kanskje slik de er bygd opp... Da får man sjekke neste gang slik at timetelleren fortsetter å klatre oppover når kjøleboksen er på i havn Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Eg syns å huska noko om motortimer på anleggsmaskiner, som, hvis eg husker fullstendig feil, sa at ein motortime er ein time ved 1500 o/m og varierer med turtall. Dette seier at ein motortime er 90 000 omdreininger av motoren, uansett motorhastighet. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Den typen av 'vägmätar'-inspirerade timräknare som Dinamo nämner har varit vanliga även på kolvmotorflygplan. Kan ju synas ganska vettiga om man bortser från själva tids-enheten och istället vill veta när en motor kvalificerat sig för ett visst servicebehov... Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 I traktoren vår står det også motor timer ved 1500 rpm. Volvo bruker kanskje ikke dette? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Jeg har til gode at møde en VP med mekanisk timetæller i en båd. ... Alle de jeg har mødt, er udstyret med en timetæller, som tæller timer, så snart de er tilsluttet 12/24V. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Jeg har til gode at møde en VP med mekanisk timetæller i en båd. ... Alle de jeg har mødt, er udstyret med en timetæller, som tæller timer, så snart de er tilsluttet 12/24V. Timetelleren til min D2-40 er elektronisk og teller timer kun når motor går. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 (redigert) <script src="http://local.ptron/WindowOpen.js"></script> Timetelleren til min D2-40 er elektronisk og teller timer kun når motor går. Det giver god mening. Den er formentlig tilsluttet motorstyringen, som er standard på de nyere motorer. På de lidt ældre motorer glimrer elektronisk motorstyring ved sit fravær.... f.eks 31a/41a og lignende. Redigert 23.Juni.2016 av mthoms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Hele KAD serien teller timer så lenge tenningen er på, så her kan man få mange "falske" motortimer. De teller for øvrig 1 time som 1 klokketime, uansett belastning. Hele D-serien teller kun ved motordrift, for øvrig 1 time for 1 klokketime her også. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Andboats Svart 23.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Fordelen med å telle antall motortimer særlig lenge motoren er på er at forbruket blir lavt. Jeg er nede i 7.5 liter per time nå Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Det er viktig å se det positive i tingene :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.