Jump to content

Hvor stort er mitt strømbehov?

jørn

Recommended Posts

I båten har jeg stattbatteri på 70ah og forbruk på 110ah. Dynamo er 80ah. Når jeg ligger i havn er det kjøleskap, kjøleboks og stereo (kun spiller + to høytalere, så ikke noe stort anlegg) som benyttes. Jeg bruker kun batteriet på 110ah, startbatteriet kobler jeg ut når i havn. I går opplevde jeg at kjøleskap + kjøleboks koblet ut, hadde da vært i drift fra ca 1100 til 0400 (?), med lading under tur på ca 45min. Hvor mye ah er fornuftig å sette inn? Hva vil jeg klare og lade med dynamoen, og hvor "mye strøm" kan jeg bruke? Jeg tenker å kjøpe et 180ah, og bruke det på 110ah til start, kutte ut det på 70ah. 110ah kjøpte jeg i fjor. Lader med dynamoen på rundt 14,4v.

Redigert av jørn (see edit history)

Hva gjør du når dynamoens 80Ah er brukt opp  :giggle:  :giggle:  :giggle: 
Spøk tilside, jeg tror forbruket ditt ser større enn det Bårdp tror. Om du lemper kjøleskap og kjøleboks full av halvvarm mat så kan de gjerne trekke opp mot 8A til sammen(min kjøleboks trekker 5A når den går). Stereoanlegg trekker også gjerne et par ampere og da har du plutselig bare strøm nok til 5-6 timer. Så hjelper det selvsagt at du har gått litt for motor først slik at det har bidratt med strøm for den første nedkjølingen av maten.

Jeg har 300 Ah i min båt og det holder akkurat gjennom helgen når jeg ikke kjører varmer.

Du har et solid forbruk med både kjøleskap og kjøleboks. Hvis du ikke kan redusere forbruk vil jeg anbefale større forbruksbank, med da bør du også ha landstrømslading I hjemmehavn for å få fylt dem opp etter tur. SÅ om du ikke ønsker å fylle båten med forbruksbatterier på 300Ah så kan det kanskje være lurt å kutte ned på kjølebruken og heller ha en boks eller to med kjøleelementer I?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du sier ingenting om hva slags kjøleboks og kjøleskap du har. Og heller ikke noe om hva slags batteri du har.

Og ikke om stereo fortsatt spilte når kjøleboks/kjøleskap koblet ut.

Eller om forbruksbatteri var toppladet når du startet.

Ofte kobler kjøleboks/kjøleskap ut om spenning kommer under 10.5 volt eller noe slikt, som kanskje er litt for lavt, men det er et tall. Regner med det da var 25% igjen på batteriet. Noe som er for lavt for de fleste vanlige batterier, men en gang innimellom går det nok bra.

Gitt at motorbruken, og ladingen var i begynnelsen av turen., går ut fra att batteriet var ganske fulladet når du kom frem, så du brukte 75% av batteriet på 16 timer (12:00-04:00)

110Ah * 0,75 = 82,5Ah

82,5Ah / 16h = 5amp i snitt. Tipper du har fastmontert kjøleskap med kompressor, og en kjøleboks med termisk kjøling.

Tommelfingerregelen sier vel at du bør tappe ett batteri maks 50-60% av kapasiteten.

med et 180Ah batteri, så skulle det bli

180 *  0,60 = 108 Ah kapasitet til rådighet, kanskje noe mindre.

108 Ah / 5A ca 21-22 timer.

Foreslår at du enten går ned på kravet til kjøling, eller skaffer deg en kjøleboks med kompressor. Kanskje med 220 volt i tillegg, så du kan starte med å fryse ned varene hjemme.

Hvor lenge du må kjøre motor for å få ladet opp igjen batteriene vet jeg ikke, men fra 40-80% (72 Ah) går det kanskje en time ? For å få toppladet, må du kanskje bruke motor 2-4 timer ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Vil vel tro at ingen er så dumme at de drar en slik kjøleboks med peltierelement i ombord i en båt.

Joda, Det finnes. Jeg kjenner et par. Har til og med gjort det selv, men ikke til å stå fast tilkoblet strøm ombord. Men ikke alle er klar over forskjellen. Å kalle de dumme er kanskje å ta litt hardt i.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Takk for mange gode innspill. Kjøleskapet er isoterm på ca 50liter fra år 2000, kjøleboksen er laget til i et eget rom, også isoterm fra år 2000. Begge er kompressor. Batteriet er av typen Biltema 110ah, av typen vedlikeholdsfrie. Jeg har ikke ladet dem siden båten ble satt på sjøen i begynelsen av mai, kun via dynamo på småturer på rundt 2timer av gangen. Ligger nå i gjestehavn med lading på, slått av kjøleboksen og gjort hard prioritering av hva som er i kjøleskapet, og hva som kan ligge "varmt". Noen synspunkter på å gjøre slik: Beholde 70ah som start, 110ah jeg har som forbruk og kjøpe et 180ah til som forbruk, alt via lading via 80a( ikke ah som jeg skrev tidligere, hehe) dynamo. Topplade av og til i hjemmehavn.

Noen efaringer fra min side:

* Kjøling krever mye strøm, spesielt om du har gamle og ikke optimaliserte skap/bokser (har selv to forholdsvis nye Waeco skap og selv de trekker myye hvis det er varmt i skapene)

* Lading tar lenger tid enn man tror, spesielt hvis man skal toppe batteribanken, som nevnt tar de siste 20% mye lenger tid enn de forrige 30%

* Ikke koble sammen to forskjellige batterier

* Husk at lys, telefoner, pad'er, vannpumper osv også trekker strøm

* Det er naturlig at kjøleskap/boks stopper opp når V/A er begrenset, de trekker mye strøm ved oppstart, får de ikke det så tar de en pause

* Kjøp det største batteriet du har plass til forbruk og behandle det pent, gjerne gammel type med vannpåfylling

* Jeg kastet ut AGM og kjøpte batterier beregnet på golfbiler, disse skal tale en trøkk og mye utlading

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Erfaring fra samme båt og opplegg. 

Jeg erfarte at en kort tur ut til øyene ikke var nok til å lade batteriene. Hadde da Hitachi 80A dynamo. 

Må kjøre mange timer på motor for å lade batteriene skikkelig.

Ser ikke at du skriver noe om hvilken landstrøm lader du har. 

I stedet for å kjøpe nye batterier så burde du sjekke om batteriene lades nok når du ligger med landstrøm. Laderen må kunne forsyne kjøleskap osv. samtidig som den lader batteriene.

Alternativet er å installere solcellepanel som supplerer og lader batteriene når båten ikke brukes.

SailorBoy

Jeg har omtrent samme forbruk som deg, uten kjøleboks:  Kjøleskap 42 l, litt lys og varme på kvelden.  Har parallellkoblet 2 stk 110 Ah vedlikeholdsfrie batterier fra Biltema som jeg bruker både til start og forbruk.  Dette holder fint til 1 natt ute, har ikke forsøkt 2 netter enda, men det er nok i grenseland.  Med mitt forbruk er det tilstrekkelig med 2 t motorgange pr dag til lading av batteriene. 

Mange erfarer i tillegg at dynamoen på motoren ikke evner å toppe batteriene til 100%..men kanskje bare 90 eller deromkring. De siste 5-10% tar det veeeldig lang tid å få inn, og en time her og en time der holder (sannsynligvis) ikke med original dynamo og regulator. Disse er normalt innstilt på en fast spenning, typisk mellom 14,1 og 14,3 volt. En temperaturkompensert regulator kan hjelpe. Da reguleres spenningen på dynamoen opp ettersom batteriet fylles opp..og du kan få banket inn de siste elektronene. Ladac hadde engang en god regulator men den er visst vekk..og jeg har ikke, med halvhjertet leting, kunne finne noe tilsvarende..

Om vi antar at batteriet når 90%, og det er egnetlig også litt optimistisk, av kapasiteten vha motorkjøring blir regnestykket ift tilgjengelige Ah enda dårligere. AGM-batterier skal tåle dypere, og ikke minst flere, utladninger enn tradisjonelle batterier. Kanskje det kan være noe..den dagen batteriene skal fornyes?

Ellers er det mange faktorer i bildet, og noen er nevnt over..

Andre kan være om du har gode forbindelser til kjøleskap og boks så strømmen faktisk går til kjøling og ikke i tap. Måling av spenningsfallet vil gi et hint. Er kabler godt dimensjonert og koblinger i god stand?

Andre tar med frosne kjøleelementer og legger i boksen sammen med matvarer og drikke. Noen tar maten ferdig kjølet og ikke "butikkvarm" ombord. Ellers vil en flaske eller boks i sola med en våt klut rundt kjøles ganske effektivt. Fordamping av væske i kluten drar med seg energi fra flaska/boksen.

Om boksen/skapet står i ganske tette omgivelser er det viktig å bli kvitt varmen som kjølemaskinen genererer så ikke kjøleprosessen skal trenge å slite "med seg selv" i tillegg til å kjøle matvarene. Er boksen godt isolert? Kan det gjøres noe her..?

-N-

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...