Victora III Startet 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2016 (redigert) Har skiftet olje og filter på mitt hydrauliske Volvo-gear som står på en 2012 D3. En enkel sak der filter og 2,5 liter olje ble skiftet på 20-30 minutter. MEN: ett spørsmål. Filterlokket skal strammes med en bolt som sitter i senter av lokket 5-8 Nm (se bilde). Denne bolten er imidertid ikke gjennomgående. Strammer jeg for hardt løsner lokket. jeg forstår ikke patenten og hvordan denne i det hele tatt kan sitte skikkelig når boltrn bare strammes mot lokket? Noen som har vært borti dette? Redigert 23.Juni.2016 av Victora III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Nå har eg ikkje vært bort i denne typen før, mer er ikkje underdelen av lokket ekspanderende? Slik at når du strammer skruen, så presser underdelen av lokket mot veggen i filterhuset. Dermed sikker lokket fast :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2016 Gummipakningen ekspanderer. Det skal ikke brukes gorillamoment ved tiltrekking. Giret er ikke Volvo,men ZF. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Filteret er forøvrig en metall sil som man kan vaske om man vil spare litt penger. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 (redigert) Takk for svar. Ja, det høres logisk ut at dette er ekspanderende. Forundrer meg likevel at en gummipakning som presses mot veggene av filterhuset sitter godt nok når en tenker på at det utsettes for vibrasjoner fra motor over tid.. Men det er vel ikke trykk av betydning i gearhuset. Forstår likevel ikke hvorfor det ikke er et gjenget lokk eller en gjennomgående bolt her. Redigert 24.Juni.2016 av Victora III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.