Jump to content

AQ145 og B23


hphorn

Recommended Posts

Noen som kan svare meg på dette. Jeg har en AQ145B hvor det har rustet hull i uttaket på motoren/toppen ut til manefoylen. Dette er vel en støpejern's topp og det er vel ikke mulig å sveise i denne. Så jeg må vel bytte topp, vet noen her om B23 Volvo topp går omhverandre med AQ145B og hvis den gjør, er det noe jeg må være oppmerksom på?

Redigert av hphorn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette problemet her er ganske vanlig på denne motoren,toppen er ikke støpejern men aluminiums topp så det som skjer er at eksomanifolden din begynner og bli tett i kjølemantlene og blåser da hull i toppen for eksosen skal ut en plass den gnager da hull i toppen.Det jeg gjorde tok toppen av og leverte den til en verktøymaker og han freset ut den dårlige biten og lagde en løs foring som jeg satte på. Volvo Penta skulle ha 2000kr for denne jobben og jeg betalte 400,-.Husk og rens manifold også.

Trond J

Fjord boat club

Link to post
Share on other sites

Tror ikke denne toppen er aluminium, da delen som hadde blåst ut var rusten og magnetisk. Men løsningen din virker bra. Tror du denne løsningen kan brukes hvis toppen er av støpejern og kan det gjøres uten og fjerne toppen? PS takk for alle svar!

Link to post
Share on other sites

Hvis vi snakker om AQ145 b23 så er den aldri vært levert med noen støpegjernstopp da må det vel kanskje være snakk om en annen motor. Aq 145 har en overliggende kamaksel i en aluminiumstopp det er den samme som er levert på Volvo 240, hvis du skal bytte topp så skal det være en topp med nr502.

Trond J

Fjord boat club

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som Trond J skriver, husk imidlertid at kamaksel ( "k" kam ) er forskjellig på AQ145 og på B23 i tillegg mener jeg at ventilene er større på båtversjonen av denne motoren.

Dersom du bruker en B23 topp, uten å skifte kam/ventiler, går ytelsen ned.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tusen takk for raskt svar, dere har sikkert rett så jeg skal skru av manefoylen slik at jeg kan se på skaden, å få bekreftet motortype. Syntes også at det var merkelig at det skulle være støpejern da denne kan ruste, men det du sa om løsning hørtes meget bra ut, har akkurat pusset opp hele båten, ny kalesje og drev så skulle dette skje på jomfruturen. Hadde vært fint om det kunne løses for en rimelig penge. mvh hphorn

Redigert av hphorn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du skal bytte topp og tenker å plukke en fra bil, så husk at kamakselen er en mariniseringsdel og må flyttes over til den nye toppen.

Du vil også få litt arbeid med å ta ut pinneboltene som holder eksosmanifoilen på bil fast. På båt brukes lange vanlige bolter, så alle pinneboltene må ut og det kan være noe herk.

 

Et brukbart alternativ kan være å kjøpe en ferdig overhalt topp fra Iglebæk i Kristiansand. Da er det bare å smekke hele toppen rett på.

 

Husk at en eksosmanifoil på båt er forbruksvare. Det korrodere hull i sjøvannskanalene. Får du gjennomslag kan resultatet være at du får sjøvann i kontakt med toppen. OM manifoilen din aldri har vært skiftet, så vurder å gjøre det.

Det finne piratmanifoiler på markedet, så du trenger ikke la deg blodsuge av VP på akkurat denne delen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...