Jump to content

Majali ble 20 år eldre, Forsikring?


Majali

Recommended Posts

Heisann.

I går fikke jeg en mail fra Sverige, det var fra de tidligere eierene av Majali.

Jeg hadde skrevet en mail til de jeg kjøpte henne av, men de var tydligvis mellom-menn og de vidresendte brevet mitt til de retmessige eierene. Dette var vel juletider, så jeg ble litt overrasket da mailen dukket opp i går.

 

Vel, de jeg kjøpte henne av annonserte henne som en 1972 modell (eller noe sånt) Men jeg ble ganske overrasket da jeg fikk historikken på henne:

 

Här kommer lite av båtens historia:

 

* Majali byggdes 1953 i Kungsviken på norra Orust i Bohuslän av båtbyggare Sigurd Martinsson.

* Han byggde båten till sig själv på 6 veckor!!

* 1958 köptes båten av min far och båten hade då en 2-cylindrig motor av märket Volvo Penta K22.

* I början av 60.talet lät min far båtbyggaren bygga om båten till vissa delar. Fördäck lades om till marinplywood och duk, rutorna byggdes om samt ruffen fick lite mjukare form. Båten fick det utseende som när du köpte henne.

* 1966 byttes motorn ut till en Volvo Penta MB18F som alltsedan dess gått som en klocka.

* Majali har haft Kungsviken, Marstrand och Fiskebäck i Göteborg som hemmahamnar.

* Båtens namn Ma-Ja-Li kommer från familjens tre barn: Margareta, Jan & Lisbeth.

* Majali har varit i familjens ägo i 44 år! och tre generationer har tillbringat härliga sommardagar med bad och båtturer med henne i Bohuslän.

* Vi bifogar några bilder från vår tid med Majali.

 

Som dere skjønner har jeg en bår som er 52 år og ikke litt over 30 :crazy:

Dette er ikke noe som gjør meg noe, da skrog er i godt skikk og formen er jo ikke forandret pga de nye opplysningene?. Og siden båter er hunnkjønn og kvinner er som god vin; de blir jo bare bedre og bedre så er det jo bare fint dette :cool:

 

Men det eneste som er litt irriterende er at jeg fikk nå plutselig et problem med forrsikring.

Jeg meldte meg inn i KNBF og skulle forrsikre via Norske sjø. Men a jeg ringte inn de nye opplysningene ad byggeår, var de plutselig ikke innteresert. " det er bare noen fåtall perler som får forsikring hvis de er så gamle" var uttsagnet. Vel, jeg kan jo ikke kreve å kjøpe noen forsikring hos de så jeg titter andre steder. Det virket som det var greit for If, så da får vi se etter en påkrevd besiktigelse.

 

Men er det noen som har erfaringer med dette og forrsikre så gamle båter?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Har ikke tips om forsikring, men det var da virkelig artig å få alle disse historiske opplysningene? Slikt ville i hvert fall jeg satt stor pris på.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har ikke tips om forsikring, men det var da virkelig artig å få alle disse historiske opplysningene? Slikt ville i hvert fall jeg satt stor pris på.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klaart morro! egentlig mer fornøyd nå som jeg vet at hun er så gammel :cool:

 

Her er et bilde fra 1961!

Bilde

 

og ett nå....

 

 

Bilde

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Har båt som er 7 år yngre enn din. Denne har i alle år vært forsikret i de selskap som nå er If. (Norges Brandkasse - Storebrand -UNI). Det har aldri vært krav om besiktning. Ved motorskifte i fjor ble verdi forhøyet vesentlig ut fra min vurdering og opplysninger. For dette trengte de kun data om motor, motornr. og pris. Ingen problemer, alt ordnet pr. telefon.

 

Nå var ikke dette nytegning da, og resten av forsikringene er også hos If. Og med toppfart under 15 knop og middels verdi ble premien fortsatt hyggelig.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...