spilli Startet 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2016 Er i gang med å montere septiktømming mot landstasjon, men så dukket spørsmålet opp, hva med utlufting, eller rettere sagt innluft når en setter vakuum på tanken? Jeg har i dag et 10 mm avluftingsuttak. Jeg har vanlig manuelt toalett hvor jeg pumper inn helt øverst i tanken. Har lest et sted at man må ha min 3/4" avlufting. Men så kom jeg til å tenke på følgende, vil ikke luften strømme inn via toalettet hvis vakuumet blir for stort? Er det noen som har erfaring med dette. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Har ingen erfaring, men tenker at jeg løsner litt på mannlokket til tanken om jeg noen gang skulle bruke min mulighet for tømming til land som jeg har montert. Ellers er 10mm lufttilgang alt for lite for å unngå at det danner seg lukt i tanken. Det er ikke en lufting for å slippe drittlukt ut, men et innløp for luft slik at de "snille" bakteriene i tanken kan få jobbe og bryte ned dritten uten å skape lukt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
spilli Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 10mm lufttilgang alt for lite for å unngå at det danner seg lukt i tanken. Det er ikke en lufting for å slippe drittlukt ut, men et innløp for luft slik at de "snille" bakteriene i tanken kan få jobbe og bryte ned dritten uten å skape lukt. Takk for svar Lars. Dette var jo en nyttig opplysning, jeg må inrømme at jeg ikke har tenkt på dette i den retningen at det er for å slippe luft inn. Har ikke lyst å sveise inn ny nippel på tanken mens båten ligger på sjøen. Tanken er av rustfritt stål. Må nok lage en flens av syrefast/rustfritt, og så sveise inn en 3/4" nippel i den før jeg fester denne til tanken med selvborende skruer, men det blir til vinteren. Men skulle gjerne hatt svar, eller betraktninger rundt dette med om man trekker inn luft via toalettet når en setter vakuum på tanken via utsugningsflensen. Forresten fin ilustrasjon du hadde av din montering Lars :-) Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.